سه‌شنبه، خرداد ۲۴، ۱۳۹۰

فيروزه خطيبی-«بونارو»، جشنواره رنگ و خاک و موسیقی روز آمریکا


«بونارو»، جشنواره رنگ و خاک و موسیقی روز آمریکا
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/BonarooMusicFestivalofTennessee-2011-6-14-123823319.html

فستیوال «بونارو» Bonaroo Music Festival یکی از مهم ترین جشنواره های موسیقی آمریکاست که هرسال در نیمه ماه ژوئن، با امکانات «کمپینگ» برای دوستداران هنر و موسیقی در شهر «منچستر» واقع در ایالت «تنسی» از مهم ترین مراکز موسیقی ایالات متحده آمریکا برگزار می شود.
تعداد بی شماری از معروف ترین گروه های موسیقی و خوانندگان مطرح روز در این فستیوال به اجرای برنامه می پردازند و گاه حضور برخی از این چهره های سرشناس به صورت از پیش اعلام نشده، شرکت کنندگان را شگفت زده می کند. شرکت کنندگانی که چهارشبانه روز روی چمنزارها دراز می کشند وتمام ساعات روز را به شنیدن اجراهای مختلف زنده از هنرمندان مورد علاقه خود می گذرانند.
اما هوای «منچستر» در این موقع سال اغلب بسیار گرم و شرجی و گاه به علت رگبارهای وقت و بی وقت نمناک است که همین مسئله مزرعه محل برگزاری کنسرت ها را «گل آلود» امی کند. هزاران تن از همان اولین روز آغاز فستیوال در محل حاضر می شوند اما در طول ادامه آن و به ویژه در دو روز آخرهفته، هزارها تن دیگر به تعداد جمعیت اضافه می شود و مردم که اغلب آن ها را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند، در میان موسیقی و لابلای گل و لایی که محل را پوشانده، خود را گم می کنند. اما به گفته بسیاری از شرکت کنندگان، با تغییرات جوی ماه های اخیر، این شرایط به مراتب بدتر شده و امسال منچستر و مزرعه «بونارو»از همیشه گرم تر و گل آلود تر بوده است. اما حضور گروه های مهم و مطرح موسیقی روز و اجرای برنامه ها توسط کسانی چون«بیستی بویز»، «انیمال کلکتیو»، «درتی پروجکتور» و به ویژه «بروس اسپرینگستین» و «امینم» این شرایط جوی ناهمگون را به شدت تحت الشعاع قرارداده بود.
امسال برابر است با دهمین سال برگزاری فستیوال موزیک «بونارو» که از روز نهم تا دوازدهم ماه ژوئن ادامه داشت و امسال در مزرعه زیبا و وسیع ٧٠٠ هکتاری محل اجرای آن بیش از ٧٥ هزار شرکت کننده حضور داشتند. شرکت کنندگانی که درطول روز بیش از ١٨ ساعت را به شنیدن موسیقی و تماشای تازه ترین اجراهای هنرمندان مورد علاقه خود گذراندند.
برخی دیگر از شرکت کنندگان درفستیوال بوناروی ٢٠١١ عبارت بودند از: «آرکید فایر»، «لیل وین»، «ویز خلیفا»، «لورتا لین»، «واید اسپرد پنیک»، «بلک کیز»، «رابرت پلنت»، «مامفرد اند سان»، «دکتر جان»، «آلیسون کراوس و یونیون استیشن»، «بیروت» و «گلوبال جیپسی پانک ریویو» که جمعا ١٢٠ کنسرت کوتاه و بلند بر روی ١٣ صحنه مختلف اجرا کردند.
شنبه شب ضمن اجرای کنسرت توسط گروه «استرینگ چیز»، یک دایناسور بادکنکی عظیم الجثه به میان جمعیت پرتاب شد وگروه «گوگول بوردلو» یک برنامه چند ساعته و بدون وقفه اجرا کرد. همان شب «بلک کیز» برنامه پرشوری اجرا کردند و کنسرت «منفرد اند سان» که در غروب آفتاب روز یکشنبه اجرا شد به شدت مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت. پیش از آن هم ستاره جمعه شب، گروه معروف و محبوب کانادایی، «آرکید فایر» بود.
درطول ده سال گذشته، برگزار کنندگاه «بونارو» توانسته اند کم کم جایی هم برای موسیقی «هیپ هاپ» در میان تماشاگران خود باز کنند. این کار در سال ٢٠٠٨ و با حضور «کانیا وست» و «جی زی» آغاز شد و به شدت مورد استقبال قرار گرفت. امسال هم اجراهایی از «ویز خالیفا» با استقبال تماشاگران روبرو شد.
فستیوال موسیقی «بونارو» ٢٠١١ درمجموع یک جشنواره شلوغ ، مثبت و موفق بود.هرچند دونفر از شرکت کنندگان درطول چهارروز برگزاری آن، دراثر گرما جان خود را از دست دادند، اما گروه های موسیقی چهارشبانه روزبرای دلشان زدند و جوان ها به خوشگذرانی پرداختند، تی شرت هایشان را درآوردند و با آزادی کامل کارهایی کردند که شاید یک روز از آن خجل و شرمسار خواهند شد. اما خود این مسئله بخشی از لذت های جوانی و بی خیالی های آن است.



iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ