چهارشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۰

برگزاری جشنواره موسیقی ناشنیده در رومانی


برگزاری جشنواره موسیقی ناشنیده در رومانی
http://www.voanews.com/persian/news/Unheard_Romania-2011-06-29-124696359.html

در رومانی جشنواره ی موسیقی های ناشنیده از آهنگسازان یهودی بر پا شده که در زمان جنگ جهانی دوم و در زمان حکومت نازی ها جان خود را از دست دادند.

جشنواره موسیقی ناشنیده، برای زنده نگاه داشتن نام آهنگسازان آلمانی و یهودیست که در زمان رژیم نازی و در ترانسلوانيای رومانی کشته و یا ناپدید شدند.

کنسرتها به گونه ای نمادین در کنیسه ها، و کلیساهای پروتستان و کاتولیک در فضایی حزن انگیز اجرا میشوند.

اورسلا فیلیپی یکی از نوازندگان میگوید: «این نخستین بار است که در این جشنواره بر مشکلاتی که این آهنگسازان برای ساختن و نواختن آثارشان با آن روبه رو بودند تاکید میشود. این اولین قدم در این راه از طرف کشور رومانیست.»

در این جشنواره آثار نادری از ویکتور اولمن، گیدئون کِلِین، نوربرت هان ون هانین هِم اجرا میشود. اولمن و کلین در آشوویتز و ون نانین هم در یک بیمارستان روانی در آلمان در زمان جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند.

بیشتر آثار این هنرمندان در بحبوحه جنگ از بین رفت.

رکساندرا لئا مدیر جشنواره میگوید: «موضوع این جشنواره برایم جالب است چرا که به موسیقی مفهومی تاریخی میدهد یعنی با دیدی هنری و موزیکال به تاریخ مینگرد. این امر به تاریخ جنبه ای زنده و واقعی می دهد و به آن مفهومی عمیق و حجیم میبخشد. باعث میشود که گذشته را واضح تر ببینیم و به آینده با دیدی جدید بنگریم.»

جورج وُن لِتیس، مدیر آکادمی هنری اليسيوم یکی از اشعار ویکتور اولمن، آهنگساز یهودی که بیشتر عمرش را در پراگ گذرانده بود، خواند. اولمن و هانن هیم هر دو از شاگردان آرنولد شونبرگ بودند. اولمن در سال ۱۹۴۴ در ۴۶ سالگی در آشوویتز به قتل رسید.

جورج وُن لِتیس می گويد: «نباید آنها را از یاد ببریم. بیشتر جوانان امروز از خود بی قیدی نشان میدهند و از درد گذشتگان بیخبرند. باید گذشته را به خاطر بیاوریم و سعی کنیم که این رویداد ها هرگز تکرار نشوند. مثلا در رومانی حکومت دیکتاتوری حکمفرما بود. باید واقعیت ها را به یاد داشته باشیم تا دیکتاتوری دوباره به این کشور راه پیدا نکند.»

بیشتر آثار اولمن در زمان تصرف چکسلواکی توسط نازیها نابود شدند. تنها ۱۳ قطعه که اولمن به طور خصوصی انتشار داده بود باقی مانده است. در کنار اجرای آثار اولمن، آثار دیگر آهنگساز یهودی گیدئون کلین به گوش میخورد. وی در دسامبر ۱۹۴۱ همراه با چندین موسیقیدان دیگر به اردوگاه جنگی تِرِزين فرستاده شد.

جشنواره موسیقی ناشنیده تا سی ام ژوئن ادامه خواهد داشت.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ