جمعه، خرداد ۲۰، ۱۳۹۰

هالیوودی ها تومار حمایت از جعفرپناهی را به زور به دست دیپلمات ایرانی در سازمان ملل دادند


هالیوودی ها تومار حمایت از جعفرپناهی را به زور به دست دیپلمات ایرانی در سازمان ملل دادند
http://www.voanews.com/persian/news/arts/UNProtestforJafarpanahi-2011-6-10-123637579.html

روز چهارشنبه (٨ مه)، گروهی از هنرپیشگان و فیلمسازان سرشناس هالیوود با همکاری سازمان عفو بین الملل در نیویورک، کمپینی را در حمایت از جعفر پناهی فیلمساز دربند ایرانی آغاز کردند و توانستند توماری را که به امضای بیش از ٢٠ هزار نفر از چهره های شاخص هالیوود از جمله شاون پن، سوزان ساراندون، مارتین اسکورسیزی ، ران هاوارد و بسیاری دیگر رسیده بود را به دفتر مقر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد واقع در خیابان سوم منهتن بدهند.

تشکیل این هیئت بخشی از فعالیت های سازمان عفو بین الملل برای آزاد ساختن جعفر پناهی از زندان است. توماری که هزاران تن از هنرمندان، هنرپیشگان و فیلمسازان آن را امضا کرده اند و در آن خواستار لغو حکم حبس جعفرپناهی و همکار او محمد رسول اف و آزادی فوری و بلاشرط این دو شده اند.

هیئت اعزامی سازمان عفو بین الملل که دربین آن ها فیلمساز معروف پل هگیز و ترودی استایلر، همسر «استینگ» حضور داشتند، هم چنین دست به یک راهیپمایی زدند و در یک اقدام نمادین یکی از میدان های شهر نیویورک را به نام «میدان آزادی» نام گذاری کردند.

حکم دادگاه انقلاب علیه دوفیلمساز ایرانی، یکی از پیامد های پس از تظاهرات به نتایج انتخابات سال ٢٠٠٩ و آغاز جنبش های مردمی در ایران بود که در نتیجه سخت گیری های تازه امنیتی، جعفر پناهی و همکار او رسول اف در ماه مارس ٢٠١٠ به خاطرحمایت از موسوی و ساختن یک فیلم مستند به ٦ سال زندان و ٢٠ سال محرومیت از فیلمسازی محکوم شدند.

نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی تبار کانادایی و فعال حقوق بشری که اخیرا در سریال تلویزیونی «چگونه با مادرت آشنا شدم» بازی کرده است هم یکی از شرکت کنندگان در این گردهم آیی بود.

نازنین به خبرنگاران گفت:« به عنوان یک ایرانی بسیار ناراحتم از این که می بینم حقوق بشر به این صورت در کشورم نقض شده و به عنوان یک هنرمند برام غیرقابل تصوره که ببینم یک فیلمساز زندانی بشه یا باهاش بدرفتاری بشه…آزادی ازش گرفته بشه اونم تنها به خاطر این که در مورد دولت کشورش اظهار نظر کرده. اتهامی که به پناهی و رسول اف زده شده خنده آوره.»

ترودی استایلر، بازیگر سینما و همسر خواننده معروف «استینگ» در یک سخنرانی در تظاهرات روز چهارشنبه در نیویورک نه تنها مسئله حبس و ممنوعیت کار برای دوفیلمساز ایرانی را محکوم کرد بلکه به مسائل گسترده تری در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران پرداخت:«هم زمان با تمرکز روی مشکل گرفتاری جعفرپناهی، امروز ما باید به شرایط وخیم حقوق بشر در ایران برای افراد دیگر هم توجه کنیم. از خبرنگارها گرفته تا وکلا، اعضای اقلیت های مذهبی و البته زنان.»

پس از پایان این سخنرانی، چهره ها ی سرشناس هالیوود به لری کاکس مدیر کل سازمان عفو بین الملل آمریکا پیوستند. لری کاکس جعبه بزرگ محتوی طومارهای امضا شده با امضای چهره های سرشناس هالیوود را به مقرهیات نمایندگی ایران برد.

در ابتدا نگهبان های پشت میز همه را به غیر از پال هَگیز بیرون کردند و گفتند اجازه ندارند بالا بروند. کمی بعد یکی از دیپلمات های جمهوری اسلامی به محل سالن ورودیه ساختمان آمد اما از قبول جعبه خودداری کرد. پس از چهل و پنج دقیقه مذاکره و با مداخله افسران نگهبان، بالاخره نماینده جمهوری اسلامی حاضر شد جعبه درخواست های امضا شده را از هَگیز بگیرد.

هگیز بیرون ساختمان سازمان ملل گفت:«بهش گفتم از ساختمون بیرون نمی رم تا اینکه به من بگه که اونارو می بره میده دستِ نماینده ایران. قراره این کارو بکنه حالا می بینید».

هیئت اعزامی سازمان عفو بین الملل و درصدر آن ها پال هگیز امیدوارند که این تومار امضا شده بتواند تاثیرات مثبتی بر روی سرنوشت و آینده جعفرپناهی و محمد رسول اف داشته باشد.

مقاماتِ دولت ایران ، دولت ها و رسانه های غربی را همواره متهم به تبلیغ علیه جمهوری اسلامی می کنند.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ