دوشنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۰

نمایشگاه «تایتنیک» در هتل «لوکسر» لاس وگاس


نمایشگاه «تایتنیک» در هتل «لوکسر» لاس وگاس
http://www.voanews.com/persian/news/arts/TitanicExhibitinLuxor-2011-6-21-124240699.html

هنگامی که کشتی عظیم تایتنیک در سال ۱۹۱۲ در آب های اقیانوس اطلس با توده یخ شناوری برخورد کرد و غرق شد، بیش از ۱۵۰۰ نفر مسافر جان خود را از دست دادند.این حادثه یکی از بدترین حوادث دریایی تاریخ شناخته شده بشربه شمار می رود.

ماجرای این سفردریایی شوم در سال ۱۹۹۷ تبدیل به فیلم پرفروش و پرطرفداری با شرکت «لئوناردو دی کپریو» و «کیت وینسلت» به نام «تایتنیک» شد و امروز در نمایشگاهی در هتل باشکوه «لوکسور»Luxor در لاس وگاس، اشیاء بازیافته شده از این کشتی معروف به نمایش گذاشته شده است.

هردیدارکننده ای که قدم به داخل این نمایشگاه می گذارد یک بلیط با نام یکی از مسافران واقعی کشتی تایتنیک دریافت می کند. یک تالار کامل هم به اشیاء و اجناس مسافران، چه آن هایی که جان خود را از دست داده اند و چه کسانی که از این واقعه جان سالم به دربرده اند اختصاص داده شده است.

ورود دیدار کنندگان به نمایشگاه درست مانند این می ماند که در روز چهاردهم آوریل سال ۱۹۱۲ سوار کشتی تایتنیک می شوند. آن ها از کنار خوابگاه هایِ ساده درجه سه رد می شوند و بعد به بخشِ زیبای درجه یک که در آن زمان از هر هتلی مجلل تر بوده است می رسند.

بیش از ۳۰۰ قطعه از اشیایی که به نمایش گذاشته شده از میان اقلامی انتخاب شده که پس از پیدا شدن لاشه کشتیِ تایتنیک در سال ۱۹۸۵ از کف اقیانوس بدست آمده است.

این اشیاء عبارت اند از جواهرات، لوازم آرایشِ شخصی، چینی آلات و قاشق و چنگال های نقره که هریک به صورتی باز دیده کننده ها را به زمان گذشته می برد:«وقتی این اشیاء رو تماشا می کنید انگار لحظات آن زمان براتون زنده میشه و احساس می کنید که واقعا یکی از مسافرای کشتی تایتنیک بودید.»

برخی از اشیاء به نمایش گذاشته شده هم از روی مدل های اصلی کپی برداری و عینا ساخته شده است. از همه آن ها جالب توجه تر، پلکان بزرگی است که اکثر مردم آن را از صحنه های فیلم «تایتنیک» به یاد دارند.

لوری میدمنت، جهانگرد بریتانیایی می گوید:«این پلکان خیلی جالبه و می تونی «رز» را درفیلم مجسم کنی که داره از این پله ها پایین می آد. فوق العاده است و خیلی خوب ساخته شده.»

رندی دیل ،کارشناس نمایشگاه ، بخشی از بدنه کشتی که «قطعه بزرگ» خوانده می شود را خیلی دوست دارد:«تو دنیا فقط همین یکی وجود داره. بزرگترین قطعه از تایتنیکه که تا حالا بیرون آوردن. پهناش ۸ متره و وزنش حدود ۱۵ تن. تمام تالار رو پر میکنه و وقتی وارد اتاق می شی انگار روح کشتی رو احساس می کنی.»

در این نمایشگاه توده یخی هم ساخته شده که دیدار کنندگان می توانند با دست زدن به آن دمایِ آب را هنگامی که تایتنیک و مسافرانش زیر آب رفتند حس کنند. بیشتر مسافرانِ کشتی در اثرسرمازدگی مردند نه خفگی در آب.

سفر احساساتیِ نمایشگاه در اینجا به پایان می رسد و دیدار کننده از سرنوشت مسافری که بلیط ورود به نمایشگاه به نام او صادر شده آگاه می شود.

نمایشگاه تایتنیک تا سال ۲۰۱۸ در لاس وگاس به رویِ عموم باز است.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ