جمعه، خرداد ۱۳، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-مهم ترین جایزه ادبی اسپانیا در دست های «لئونارد کوهن»


مهم ترین جایزه ادبی اسپانیا در دست های «لئونارد کوهن»
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Leonardcohenwinsaward-2011-6-3-123109098.html

لئونارد کوهن یکی از تاثیرگزارترین ترانه سرایان معاصر، جایزه بین المللی ادبی و معتبر«پرنس آستوریاس» اسپانیا را به دست آورد. این واقعه هم زمان است با اعلام نام باب دیلن خواننده برجسته موسیقی فولکلوریک آمریکا که به نامزدی جایزه بین المللی «نوستات» آلمان و جایزه نقدی ٥٠ هزار دلاری آن رسیده است.

هرچند صحبت درباره اهمیت ادبی ترانه هایی که برای موسیقی راک سروده می شود از دیرباز جریان داشته اما این بار برای نخستین بار شاهد اهدای رسمی و پرافتخار یک امتیارادبی به شاعرو حماسه سرای برجسته صحنه موسیقی راک، لئونارد کوهن هستیم که توانسته است عملا این بالاترین جایزه ادبی اسپانیا را از آن خود سازد.

لئونارد کوهن، خواننده وترانه سرای کانادائی تبار برای «آفرینش اثری همراه با تصاویرذهنی برانگیزنده و احساسی که درآن شعر و موسیقی چنان به زیبائی درهم آمیخته شده اند که روح انسان با آن به پرواز درمی آید» جایزه ادبی «پرنس آستوریاس»را دریافت کرده است که به همراه آن یک جایزه نقدی به مبلغ ٥٠ هزار یورو نیز به «کوهن» تعلق خواهد گرفت. این شاعر و ترانه سرا برای دریافت این جایزه با ٣١ نامزد دیگر از کشورهای مختلف جهان رقابت می کرده است و برخی از معروف ترین دریافت کنندگان این جایزه در گذشته، مارگرت آتوود، گونترگراس، آموس آز و پل آستر بوده اند.

هیئت داوران جایزه اسپانیائی دریک بیانیه دلیل انتخاب خود را اینگونه توصیف کرده اند:«کوهن یکی از اثرگزار ترین مولفان زمانه ما به شمار می رود. اشعار و ترانه های کوهن توانسته اند با عمق و زیبائی بیانگر شرایط انسانی پراهمیت دنیای امروز باشند. گذشت زمان، روابط احساسی، سنت های اسرارآمیز شرق و غرب و روایت زندگی با سرودن حماسه هایی که نشانگر لحظات سرنوشت ساز تغییروتحول درجریان گذر از اواخرقرن بیستم و رسیدن به اوائل قرن بیست و یکم می باشد.»

کوهن در سخنانی ضمن دریافت جایزه خود به حاضران گفت:«بی نهایت خوشوقتم از این که می توانم چنین جایزه ارزشمند ادبی را از دست هموطنان هنرمندانی چون «ماشادو»، «گارسیا لورکا» و دوست عزیزم «مورنتو» یکی از برجسته ترین آهنگسازان و نوازندگان گیتار اسپانیایی جهان است دریافت کنم.»

از سوی دیگر باب دیلان نیز به نامزدی «نیوستات»، جایزه ادبی ارزشمند دیگری از کشور آلمان رسیده است که تا امروز به بزرگانی چون نویسنده کلمبیایی، گابریل گارسیا مارکز، آسیا جبار، نویسنده الجزایری و شاعر لهستانی، آدام زاگاجوسکی اهدا شده است.

باب دیلن که بارها صحبت از برنده شدن و دریافت جایزه نوبل ادبی توسط او بمیان آمده است با 9 نفر دیگربرای دریافت جایزه «نیوستات» رقابت خواهد کرد. ازجمله «جان بنویل» برنده جایزه «بوکر» امسال، رمان نویس اهل بوسنی، الکساندر همون، شاعر اهل مراکش، طاهر بن جلون و نویسنده هندی تبار کانادائی، رابینتون میستری. نام برنده این جایزه در ماه سپتامبر آینده اعلام خواهد شد.




iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ