چهارشنبه، خرداد ۲۵، ۱۳۹۰

انتشار «گنجینه»، آلبوم تازه ای از نیل یانگ، مولف ترانه «راک اندرول هرگزنمی میرد»


انتشار «گنجینه»، آلبوم تازه ای از نیل یانگ، مولف ترانه «راک اندرول هرگزنمی میرد»
http://www.voanews.com/persian/news/arts/NeilYoungNewAlbum-2011-6-15-123919754.html

نیل یانگ، آهنگساز، ترانه سرا و خواننده کانادایی تبار و مولف یکی از محبوب ترین ترانه های «راک» با بیت معروف «راک اندرول هرگزنخواهد مرد»، گزینه ای از بهترین ترانه های خود که بیش از بیست سال پیش به صورت زنده روی صحنه اجرا و ضبط شده را به صورت یک آلبوم تازه به نام «گنجینه» منتشر کرده است.
نیل یانگ، خواننده و یکی از برجسته ترین ترانه سرایان موسیقی راک و کانتری به شمار می رود که بیش از چهل سال در حرفه موسیقی فعالیت داشته و ترانه های زیادی در سبک های مختلف ساخته است. این هنرمند روز دوشنبه ١٣ ماه ژوئن برای تبلیغ آلبوم تازه «گنجینه» که مجموعه ای از ترانه های سبک کانتری اوست به تالار مشاهیر موسیقی کانتری درنشویل سفرکرد.
یانگ می گوید این مجموعه یادگاری از یک سری از کنسرت های اوست که به همراه گروه «نشنال هاروسترز» National Harvesters در دهه هشتاد میلادی اجرا شد. کنسرت هایی که بنا برگفته این خواننده و آهنگساز او را به یاد بخشی از بهترین و هیجان انگیزترین دوران زندگی اش می اندازد. نیل یانگ به خبرنگار «رویتر» گفت:« بیش از هرچیز دیگه، من اینجا هستم تا به موسیقی دانان گروه «نشنال هاروستر» ادای احترام کنم چراکه به نظرمن آن ها اصیل ترین موسیقی دان های کانتری به شمار می روند.»
گروه «نشنال هاروسترز» در نواختن موسیقی به سبک کانتری، از آلات موسیقی متنوعی چون گیتار هاوایی، ویولون، بانجو و پیانو استفاده می کردند. دو موسیقیدان این گروه در گذشته اند ولی آن هایی که باقی مانده اند همکاری با نیل یانگ را از برجسته ترین دوران حرفه ای زندگی خود می دانند.
در تور کنسرت هایی که بین سال های ١٩٨٤ و ٨٥ اجرا شد، نیل یانگ اجراهای بیش از ٨٥ کنسرت این تور که با گروه کانتری «اینترنشنال هاروسترز» اجرا شده بود را ضبط کرد. این گنجینه عظیم موسیقی، سال ها بعد توسط «یانگ» و «بن کیث» نوازنده گیتار و یکی از اعضای گروه «هاروسترز» ، به دقت بازنگری شد و از میان هشت کنسرت برگزیده، دوازده ترانه برای این آلبوم تازه انتخاب واین مجموعه با عنوان «گنجینه» روز سه شنبه (١٤ ماه ژوئن) منتشر شد.
بنا برگزارش نشریه موسیقی «رولینگ استون»، وقتی از نیل یانگ پرسیده شد که او و «بن کیث» که سال گذشته درگذشت در میان انبوهی از ترانه هایی با اجراهای مختلف به دنبال چه بودند؟ یانگ با خوشحالی پاسخ داد:«دقیقا همین چیزی که می بینید..ما به دنبال همین گنجینه ای بودیم که امروز جلوی شما قرار گرفته.»
نیل یانگ در ادامه این سخنان می گوید:«من می خواستم روح این گروهی که افتخار همکاری با آن ها را داشتم و اهمیت این موسیقی دان ها و نوازندگان برجسته را به نمایش بگذارم.»
نیل یانگ که دو روز پس از اجرای برنامه دونفری با «بافالو اسپرینگفیلد» در جشنواره سالیانه «بونارو» Bonaroo Music Festival از شهر «نشویل» با خبرنگار رولینگ استون صحبت می کرد گفت:«من می خواستم فعل و انفعالاتی که موقع نواختن یک موسیقی اصیل کانتری توسط موسیقی دان های کارکشته این نوع موسیقی بوجود می آید را به نمایش بگذارم. »
«گنجینه»،تازه ترین آلبوم «نیل یانگ» منتخبی از ترانه هایی که نسخه ضبط شده آن ها هرگز تا کنون منتشر نشده، بازگشتی است به یکی ازستیزه جویانه ترین دوران زندگی هنری این هنرمند. دورانی که «یانگ» درحال کند و کاو هنری و در جستجوی یک ژانر تازه موسیقی چون «الکترونیکا» و «راکا بیلی» بود. دورانی که کمپانی صفحه پرکنی «گفین» با «نیل یانگ» قراردادی بسته بود تا آلبوم های تازه ای را با همان سبک محبوب و شناخته شده این هنرمند منتشرکند، اما نیل یانگ که غرق درکشفیات موسیقیایی تازه خود بود از این کار سرباز زد و در نهایت به یک سری جنگ های قانونی با «گفین» تن در داد. در آن دوران و هنگامی که «نیل یانگ» آلبومی که نتیجه همکاری او با گروه کانتری «اینترنشنال هاروسترز» بود را به گفین پیشنهاد داد ، این کمپانی صفحه پرکنی آن را به این دلیل که از جنبه های تجارتی کافی برخوردار نیست نپذیرفت!
نیل یانگ می گوید:« محافظه کاران «دیکسی» جلوی پخش ترانه های من را از رادیوی کانتری گرفتند. آن ها به من گفتند مهم نیست چه شاهکاری ارائه بدهی ..ما صدای تورا از رادیو پخش نمی کنیم.»
نیل یانگ که سبک ویژه ای از موسیقی کانتری مخلوط با راک را با ترانه های معروفی چون «ساترن من» Southern Man و «آلاباما» Alabama در دهه هفتاد میلادی ارائه داده بود در آن زمان ناگهان با یک خط قرمز فرهنگی روبرو شد:«خوب..رادیوی کانتری ما را تحریم کرد اما موسیقی دان های اصیل موسیقی کانتری ما را قبول داشتند و با ما کار کردند. آن ها «ساترن من» را با من روی صحنه اجرا کردند و به این صورت روی آن مهر تائید زدند. برای آن ها این مسائل مهم نبود..برای من هم همینطور..ما فقط می خواستیم موزیک بزنیم.»
«اینترنشنال هاروسترز» تا امروز هم هنوز یکی از بی بدیل ترین و درک نشده ترین گروه هایی است که به همراه «نیل یانگ» دست به اجرای برنامه زده اند. گروه نوازندگانی که کارشان به همنوازی با خوانندگان شناخته شده چه در استودیوهای صدابرداری و چه روی صحنه کنسرت ها محدود می شود و در بین دست اندرکاران موسیقی کانتری در «نشویل»، «ممفیس» و «کژون» از ارزش و احترام خاصی برخورداند. «جی جی کیل» ترانه سرای موسیقی «آر اند بی» R&B و نوازنده پیانو، «کارل هیمل» درامر و باسیست «تیم دروموند» که با بزرگانی چون «جیمزبراون» و «کانوی توییتی» نواخته اند تنها بعضی از اعضای این گروه برجسته موسیقی را تشکیل می دهند.
نیل یانگ نخستین ترانه ازآلبوم تازه «گنجینه» را به دخترش «امبر» هدیه کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ