چهارشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۹۰

فيروزه خطيبی-صدمین سال به آب انداختن کشتی «تایتنیک» جشن گرفته شد


صدمین سال به آب انداختن کشتی «تایتنیک» جشن گرفته شد
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/TitanicAnniversary-2011-5-31-122913098.html

شرکت کشتی سازی سازنده کشتی تایتنیک در شهر بلفاست، روز سه شنبه ٣٠ ماه مه ، صدمین سالگرد به آب انداختن این کشتی معروف که درنخستین سفر تاریخی خود به آنسوی آب های اقیانوس اطلس به مقصد نیویورک غرق شد را جشن گرفت.

درساعت ١٢.١٣ دقیقه بعد از ظهر، درست درهمان دقایقی که «تایتنیک» به آب انداخته شد، با شلیک تیرآتش زایی برفراز شهربلفاست ، یاد این کشتی بدفرجام گرامی داشته شد. هم زمان همه کشتی هایی که درمقر شرکت کشتی سازی «هارلند و وولف» گردآمده بودند این روز تاریخی را با به صدا درآوردن بوق های خود جشن گرفتند.

درسال ١٩١١، هزاران نفر بدرقه کننده با دعای خیر خود، در همین بندرتاریخی شاهد به آب انداختن تایتنیک بودند. یک قرن بعد، یک بار دیگر حال وهوای شعف انگیزی این گوشه از جزیره ایرلند و محل به آب انداختن کشتی ها را درخود فروبرد چرا که حاضران بیشتر روی عظمت و ساختمان کشتی تایتنیک تمرکز داشتند تا روی فاجعه ای که با نام آن پیوندی جدایی ناپذیر پیدا کرده است.

با شلیک توپ آتش زا، جمعیت شرکت کننده به مدت ٦٢ ثانیه ای که برای سرخوردن «تایتنیک» از روی سکوی ساختمان تا رسیدن آن به داخل آب طول کشیده بود به یاد آن دست زدند.

کشتی «تایتنیک» درست یازده ماه پس از به آب انداخته شدن و پس از اصابت با یک کوه یخ، در میان آب های اقیانوس اطلس غرق شد و بیش از ١٥٠٠ مسافر آن هم جان خود را از دست دادند.

درمراسم یادبود صدمین سال به آب انداختن کشتی تایتنیک، بچه های مدرسه ای و نمایندگانی از شهرهایی که مستقیما با داستان «تایتنیک» درارتباط بودند شرکت داشتند. نمایندگانی از شهر «شربورگ» درفرانسه، شهر «کوبه»، لیورپول و «ساوت همپتون» در انگلستان.

در این مراسم نیم ساعته، گروه همخوانی (کر) ملکه ویکتوریا و «هارلندیک» چند سرود دستجمعی در محل جهانگردی که در نزدیکی بندر بلفاست به عنوان یادمان تایتنیک با بودجه ای بیش از ١٠٠ میلیون پوند ساخته شده اجرا کردند. این مرکز سال آینده در روز سالگرد غرق شدن تایتنیک در ماه اپریل ٢٠١٢ رسما گشوده خواهد شد.

چندی پیش، نمایشگاه تازه ای نیز در رابطه با «تایتنیک» در موزه «آلستر» در نزدیکی محل به آب انداختن کشتی برپا شد که برخی از اشیاء متعلق به تایتنیک واجناس بازیافته از اعماق اقیانوس در آن به نمایش گذاشته شد.

بسیاری از نوادگان و اعضای خانواده های کارگرانی که کشتی «تایتنیک» را ساخته و درآن نخستین سفرنافرجام آن را همراهی کردند در این مراسم حضور داشتند. نیال اودانیالی، شهردار شهر بلفاست می گوید نقشی که شهر آن ها درساخت این کشتی با عظمت داشته در مقابل داستان شوم غرق شدن «تایتنیک» فراموش شده است:«قصه تایتنیک یکی از اعجاب آمیز ترین روایت های تاریخی صدسال گذشته و یا شاید حتی هزاره اخیر است. قصه ای تفکربرانگیزو مورد توجه عموم. اما در طول این مدت نامی از بلفاست و مردم آن در رابطه با این قصه برده نشده است. مردمی که «تایتنیک» با دست های آن ها ساخته شده و به آن زندگی بخشیده اند از این قصه بکلی حذف شده اند. امروز شهری که زادگاه «تایتنیک» محسوب می شود بالاخره توانست نقش خود را در خلق این کشتی معروف مشخص کند. امروز ما با افتخار از این پیروزی بزرگ که همان ساختن کشتی تایتنیک باشد یاد می کنیم و جهانیان را درباره نقشی که مردم بلفاست در ساختمان آن داشته اند آگاه می سازیم.»



iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ