جمعه، خرداد ۱۳، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-گشایش نمایشگاهی ازآثارنقاشی و طراحی تیم برتون فیلمساز پرآوازه هالیوود در موزه هنری شهرلس آنجلس


گشایش نمایشگاهی ازآثارنقاشی و طراحی تیم برتون فیلمساز پرآوازه هالیوود در موزه هنری شهرلس آنجلس
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/TimBurtonLACMA-2011-6-2-123056698.html

در روز افتتاحیه تازه ترین نمایشگاه آثار نقاشی و طراحی تیم برتون کارگردان فیلم های «ادوارد دست قیچی» و «آلیس در سرزمین عجایب» در«موزه شهر لس آنجلس» LACMA صف طویلی در مجاورت موزه در بلوار«ویلشیر» تشکیل شده بود تا طرفداران این کارگردان فیلم های پرتماشاگری چون«بتمن» و «سایه های تاریک» بتوانند با او از نزدیک آشنا شده و حتی از او امضا بگیرند. با این حال رئیس موزه به دوستداران «برتون» هشدار داده بود که ساعت ها ایستادن در این صف طولانی ممکن است در نهایت موجب دلسری آن ها شود. چرا که ملاقات با کارگردان به علت نبود وقت برای همه آن ها امکان پذیر نخواهد بود.

منظره بیرون موزه هم دست کمی از صحنه هایی از فیلم های تیم برتون نداشت و از دیدارکنندگانی با کت و شلوارهای راهراه سیاه و سفید که چترهای سیاه بزرگی به دست داشتند تشکیل شده بود که به صورتی یادآور شخصیت های «گوتیک» فیلم های تیم برتون بود. کمی دورتر و در یکی از اطاق های موزه، تیم برتون که برای شرکت در مراسم گشایش این نمایشگاه از لندن به لس آنجلس پرواز کرده بود در حالی که یک کت و شلور سیاه، جوراب راهراه سیاه و قرمز و یک عینک آفتابی تیره به چشم داشت به نظر خسته می رسید درعین حال به شدت از این همه استقبال شگفت زده شده بود.

کارگردان فیلم های «بیتل جوس» و «اد وود» که صبح زود شنبه وارد فرودگاه لس آنجلس شده بود قرار بود تا ٢٤ ساعت بعد به لندن بازگردد چرا که او درحال حاضر درحال کارگردانی نسخه تازه ای از فیلم «سایه های تاریک» با شرکت هنرپیشه مورد علاقه خود «جانی دپ» است. فیلمی درباره خون آشام ها که در دهه ٦٠ میلادی به شکل یک سریال به نمایش درآمد و تا امروز هنوز هم از پرطرفدارترین آثار«تیم برتون» به شمار می رود. این کارگردان فیلم دیگری را نیز به نام «فرانکن وینی» دردست تهیه دارد که بازسازی تازه ای است از یک «انیمیشن» کوتاه سیاه و سفید که در سال ١٩٨٤ ساخته شده و در آن سگی که درتصادف با اتومبیلی کشته شده است از آن دنیا باز می گردد تا انتقام بگیرد!

این دوفیلم تازه ، تم نمایشگاهی که از آثار برتون در موزه هنری شهر لس آنجلس برپا شده با هم و با فیلم های گوناگون دیگری با موضوع های وحشت آوراما طنزآلود که این کارگردان در طول ٢٦ سال فعالیت در هالیوود ساخته به شدت همخوانی دارد.

نمایشگاه تازه آثار تیم برتون که کار خود را از یکشنبه گذشته(سی ام ماه مه) آغاز کرده است برای نخستین بار در موزه هنرهای مدرن شهر نیویورک به نمایش درآمد. پس از آن و پیش از رسیدن به لس آنجلس نیز این آثار در «ملبورن» استرالیا به نمایش در آمده بود. علاوه بر طرح هایی که کارگردان پیش از ساختن فیلم از ذهن خود بر روی کاغذ آورده است، اشیاء و اجناسی مانند لباس هایی از فیلم های او از جمله «کابوس شب قبل از کریسمس» و کت و شلوارهای آب نبات رنگ «چارلی و کارخانه شوکولات سازی» نیز به نمایش درآمده اند. هم چنین طرح ها و عکس های بی شماری که افکار عجیب و غریب «برتون» در دوران کودکی او در کالیفرنیای جنوبی را به نمایش می گذارد. کودکی بیگانه ومنزوی که وقت خود را به تماشای فیلم های وحشت آوری با شرکت «وینست پرایس» و «کریستوفر لی» در تاریکی سینمای «کرنل» شهر «بربنک» می گذرانده است.

برتون که در حال حاضر ٥٢ سال دارد می گوید:«تماشای این نمایشگاه به من نشان داد که چگونه چند سال اول زندگی روی بقیه سال های عمر انسان اثر می گذارد. احساساتی که هیچوقت تا آخر عمر ما را تنها نمیذاره و درواقع بخشی از «دی ان ای» شما میشه.من همیشه احساس می کردم «فرانکشتین» هستم و به همسایه هایمان هم به چشم اهالی عصبانی دهکده ای که او در آن زندگی می کرد نگاه می کردم.»

نمایشگاه تیم برتون در موزه هنری شهر لس آنجلس بر سه قسمت تقسیم شده است ، «جان سالم به دربردن از بربنک»، «زیباسازی بربنک» و «بعد از بربنک». در این سه بخش مختلف بیش از ٧٠٠ نقاشی و طراحی، عکس و فیلم های کوتاه و آثار ویدیویی، عروسک، لباس ها و یادگاری هایی از فیلم های مختلف این فیلمساز به نمایش گذاشته شده است.

تیم برتون هفت قطعه تازه نیز به نمایشگاه کنونی در لس آنجلس اضافه کرده است. یکی از این قطعات تازه «پسربادکنکی» است که یک مخلوق غول پیکری شبیه به یک لامپ چراغ است و دیگری چرخ فلک کوچکی است که با موسیقی یکی دیگر از همکاران مورد علاقه تیم برتون - «دنی الفمن» - دور می گردد.

تیم برتون می گوید:«من همیشه دوست داشته ام یک چیزهایی درست کنم. نمی دونم چرا اما خیلی از این کار خوشم میاد. ساختن فیلم ..کشیدن نقاشی...خلاصه هرچیزی که ساختنی باشه. من میتونم سال ها به تنهایی توی یک اطاقک وسط صحرا بشینم و همش چیزهای عجیب و غریب بکشم و خلق کنم.»

بریت سالوسین، کیوریتور بخش انیمشن و عکاسی و مسئول برگزاری نمایشگاه «تیم برتون» در موزه هنری شهر لس آنجلس (لاکما) معتقد است که دیدار از این نمایشگاه به مردم علاقمند کمک خواهد کرد تاآثار سینمایی تیم برتون را بهتر درک کنند:«من فکر می کنم درمجموع این نمایشگاه به مردم نشان می دهد که برتون چگونه هنرمندی بوده و چقدر به دیسپلین و سخت کوشی پایبند بوده است. گاهی اوقات او یک طرح خیلی کوچک روی یک دستمال کاغذی کشیده است اما بعدها همان طرح را تبدیل به یک فیلم سینمایی ارزنده کرده است. این خیلی اهمیت دارد که مردم به کیفیت پشتکاری که این هنرمند در ارائه آثار خود داشته است پی ببرند و بدانند چه نیرویی محرک قدرتمندی پشت این همه خلاقیت وجود داشته است.»

برتون معتقد است که این نقاشی و طراحی بود که درهای دانشکده هنرهای زیبا CalArt را بروی او گشود وبعدهم توانست در استودیوی والت دیسنی بعنوان نقاش انیمیشن به کار مشغول شود. تیم برتون بعدها و درسال ١٩٨٥ نخستین فیلم خود را به نام «ماجرجویی های پی وی» کارگردانی کرد:«من دوست دارم همینطور که نشسته ام یک چیزی روی کاغذ بکشم. یا یک چیزی رو بیخودی خط خطی کنم. نمیدونم چرا ولی شاید به خاطر اینکه آدم زیاد پرحرفی نیستم و نقاشی رو به حرف زدن ترجیح میدم. نقاشی کردن به من فرصت میده که بیشتر فکر کنم.»

علیرغم انزواجویی تیم برتون و حتی عدم علاقه او به سایت های اجتماعی چون توئیتر و فیسبوک ، او از دیدن هزاران تماشاگری که برای ملاقات با او درمقابل موزه صف بسته بودند خوشحال به نظر می رسید:« اینهمه استقبال واقعا برام شوک آوره و حتی حالت گریه بهم دست داده ..وقتی فکر تنهایی دوران بچگی ام را می کنم می بینم چقدرخوبه وقتی با آدم ها روبرو میشی و میتونی باهاشون ارتباط برقرار کنی ...ولی خوب میدونین؟ بعضی آدم ها دردها رو یک کمی بیشتر از بقیه آدما حس می کنند. من فکر می کنم همه همین احساساتو دارن..بعضی ها بیشتر..بعضی ها کم تر.»

iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ