پنجشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۰

برگزاری نمایشگاه نقاشی به نام «شکستن دیوارجدائی افکن اسرائیل» درشهر واشنگتن


برگزاری نمایشگاه نقاشی به نام «شکستن دیوارجدائی افکن اسرائیل» درشهر واشنگتن
نیکو کلمبانت
http://www.voanews.com/persian/news/arts/WallUSArtists-2011-6-16-124005969.html

هلن ذوغیب، هنرمند نقاش عرب تبار آمریکایی یکی از آثار نقاشی خود به نام «دیواری دیگر» را برروی یکی از دیوارهای نمایشگاهی که این ماه در شهر واشنگتن به نام «شکستن دیوارجدائی افکن اسرائیل» برگزار شده است به ما نشان می دهد.

حصارها و دیوارهایی که «اسرائیل» را از نوار غزه ونواحی فلسطینی نشین ساحل غربی جدا ساخته، موضوع اصلی این نمایشگاه تازه است که بیش از ١٠ هنرمند نقاش و مجسمه ساز آمریکایی و کانادایی در آن شرکت دارند وهریک دیدگاه های متفاوتی در رابطه با این «دیوارها» و «حصارها» که از نظر آن ها مانعی برای رسیدن به صلح در منطقه محسوب می شود را به نمایش گذاشته اند.

«دگمار پینتر»، کیوریتور این نمایشگاه و برگزار کننده آن بنیاد غیرانتفاعی و غیرسیاسی «گالری پشتوانه اورشلیم» است. یکی از چیدمان هایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است به نام «طناب پیچیده»، یک طناب ١٨ متری ضخیم است که از لباس ها و سربندهای مردان و زنان فلسطینی و پارچه ها و الیاف دیگر ساخته شده:«ایده این قطعه از آنجا آمده است که یک چنین طنابی می تواند به آسانی به آن طرف دیوار انداخته بشه و دو نفر می تونند از هرطرف این طناب بالا بیان و جایی برفراز آن با همدیگه ملاقات کنند.»

نقاشی دیگری به نام «قدم جلو بگذار و به ما بپیوند» اثر «مونا ال بیومی»یک «سونامی» را نشان می دهد و یک نقاشی دیگر هم علامت راهنمایی مخصوص رسیدن به ایستگاه ها و اماکن بازرسی وسائل نقلیه را نشان می دهد. علامتی که آن هم از آجرساخته شده و به دیوارشباهت دارد. موج سونامی درحال شکستن حصارهاست و یک عروسک داخل یک صندوق ازچوب درخت چنار تنها نشسته است.

دیوار

اسرائیل معمولا به دیوار جداسازی که طول آن به ٥٠٠ کیلومتر می رسد و هر روز به آن اضافه می شود نام «دیوار امنیتی» و «ضد تروریسم» داده است. بخش های عظیمی از این دیوار از سیمان ساخته شده و طول آن به ٨ متر می رسد. بخش دیگری از این جداسازی از طریق حصارها و یا سیم های خاردار متصل به برق انجام شده است.

هلن ذوغیب، یک نقاش آمریکایی لبنانی تبار است و یکی از چیدمان های او در نمایشگاه واشنگتن «دیواری دیگر» نام دارد. این چیدمان هنری از ٢٠ پانل دیوارمانند و ظریف که به مینیاتورشباهت دارد ساخته شده و انگیره او از ساختن آن به نمایش گذاشتن صنعت گلدوزی فلسطینی ها بوده است:«یک زن فلسطینی می تواند با تماشای نقش های گلدوزی شده روی لباس زنی دیگر بداند که او اهل کدام ناحیه و حتی کدام دهکده کوچک است. این نقش های برانگیزنده و زیبا میراثی است که در طول قرن ها از اجداد آن ها باقی مانده و تا امروز از یک نسل به نسلی دیگر رسیده است.»

ذوغیب می گوید به نظراو هرچه حضور این دیوارها و حصارها طولانی تر شود این هنرها و سنت های فرهنگی قدیمی نیز بیشتر درمعرض خطر نابودی قرار می گیرند:«من فکر می کنم چیزی که اغلب مردم جهان درباره این دیوارها می شنوند این است که آن ها را برای جلوگیری از ورود تروریسم ساخته اند. اما درحقیقت این دیوارها زیان های جبران ناپذیری بر روح و جان مردم منطقه وارد می کند. بیش از هرچیزمردم را از هم جدا می کند... مردم را از سرزمینشان جدا می کند و جلوی امرار معاش آن ها را می گیرد. بنابراین دیوار از هرنظر که به آن نگاه کنید تاثیرات منفی در زندگی این مردم بجای می گذارد. این اثرات منفی از دیدگاه مردم جهان پنهان مانده است و آن ها نمی توانند به خوبی حس افرادی را که در کنار این دیوارها زندگی می کنند را دریابند و درک کند.»

خود ذوغیب چندین سال پیش برای آموزش درکارگاه های نقاشی مدتی درساحل غربی زندگی کرده است. جایی که هربار برای رسیدن به مقصد مجبور بوده دو دفعه از سه ایستگاه بازرسی وسائل نقلیه مختلف عبور کند.

ذوغیب معتقد است که «هنر» میتواند دیوارها و حصارهایی که او به عنوان مانعی برای رسیدن به صلح و همزیستی مسالمت آمیز میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها به آن نگاه می کند را از سر راه بردارد:«من فکر می کنم امروزه افراد در مورد این «دیوارها و حصارها» خیلی آزادانه تر صحبت می کنند. درباره آن می نویسند، از آن عکس می گیرند و از روی آن نقاشی می کنند، تا نسل های جوان تر را آگاه کنند. من معتقدم بالاخره یک روز این دیوار ها فروخواهد ریخت چرا که زندگی مردم و طبیعت آن ها با وجود دیوارها مغایرت دارد. مردم نمی توانند با دیوار زندگی کنند. برای همین هم خیلی امیدوارم. البته مطمئن نیستم که این واقعه در طول زندگی من اتفاق خواهد افتاد..اما آرزودارم که بتوانم شاهد آن باشم.»

درسال ٢٠٠٤ دیوان بین المللی دادگستری نظریه ای برعلیه برپا ساختن «دیوار» میان اسرائیل و مناطق فلسطینی نشین منتشر ساخت و آن را برخلاف موازین و قوانین بین المللی خواند. اما دولت اسرائیل این حکم را نپذیرفت و آن را عملا رد کرد و اعلام کرد که به ساختن این «دیوارها و حصارها» هم چنان ادامه خواهد داد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ