جمعه، تیر ۰۳، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-آلبوم تازه زیگی مارلی، ادامه راه «باب مارلی» فقید


آلبوم تازه زیگی مارلی، ادامه راه «باب مارلی» فقید
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/ZiggyMarleyAlbum-2011-6-23-124417034.html

این هفته آلبوم تازه ای به نام «وایلد اند فری» Wild & Free توسط زیگی مارلی پسر «باب مارلی»، خواننده فقید جامائیکایی که موسیقی «رگه» را به معروفیت جهانی رساند منتشر شده است که شباهت های بیشتری به آثار مارلی پدر دارد و «زیگی» بیش ازهرزمان دیگری سبک کار پدر را در پیش گرفته است.

زیگی مارلی ٤٢ که فرزند ارشد باب مارلی به شمار می رود در زمان حیات پدربا او اختلاف نظرهای زیادی داشت اما به نظر می رسد درحال حاضر و با گذشت زمان، پیرو راه پدر شده است و تاثیر موسیقی «باب مارلی» در سبک و ساخت موسیقی خاص او بیشتر از همیشه به چشم می خورد.

«زیگی مارلی» در آلبوم تازه «وایلد اند فری» از هرآنچه از پدرآموخته استفاده می کند، در ترانه ای به نام «رود لس تراولد» Road Less Traveled درباره تفاوت های میان خود و پدرش می خواند.زیگی می گوید:«این ترانه رو برای اين می خونم چون از همان کودکی تصميم گرفتم راه ديگری را انتخاب کنم. از همان کودکی ما با هم اختلاف نظر داشتيم. ايده های من متفاوت بود و او هم از هيچ کدام از ايده های من خوشش نمی آمد. مدام از دستم عصبانی می شد ولی من از همان کودکی نظر خودم رو داشتم.»

زیگی مارلی در این چهارمين آلبوم خود ترانه ای را به نام Get out of town می خواند که درباره ترک وطنش جامائیکا سروده شده است. او تا اکنون پنج بار برنده جوايزموسیقی Grammy شده است و در حال حاضر در شهر ساحلی ميامی در ایالات متحده آمريکا رندگی می کند.

زیگی می گوید:«پدرم در محلات فقیر نشین حومه شهر بزرگ شده بود و من در شهر. يک روز بهش گفتم که دوست ندارم در خارج از شهر بزرگ بشم. اونم از دستم خیلی ناراحت شد. يک بار هم بهش گفتم که دوست ندارم موهاشو ببافه و اين بار هم بازخيلی ناراحت شد. آخه هر پدری دوست داره پسرش عين خودش باشه.» اما امروز به نظر می رسد، زیگی توانسته است بالاخره راه پدر را دنبال کند واین مسئله به خوبی درآلبوم تازه wild and free مشخص است.

منتقدین موسیقی درباره آلبوم تازه «زیگی مارلی» نوشته اند:«پسندیدن آلبوم تازه زیگی مارلی بستگی به این دارد که آیا شما موضوع و مسئله ای که در ترانه اصلی این آلبوم مطرح شده است را می پسندید و با آن موافقید یا نه؟

«وایلد اند فری» درخواستی است برای قانونی ساختن ماری جوانا، گیاهی باستانی که از تخم شاهدانه به صورتی طبیعی و آزاد می روید. این ترانه که درضمن نام آلبوم هم از آن گرفته شده با همکاری بازیگر سینمای هالیوود «وودی هارلسون» برای حمایت از طرح شماره ١٩ برای تصویب لایحه آزاد ساختن مصرف «شاهدانه» - یا ماری جوانا - درکالیفرنیا نوشته شده است. طرحی که نتوانست در انتخابات محلی سال گذشته آرای لازم را برای تبدیل کردن کالیفرنیا به «آمستردام نو» به دست بیاورد.

ترانه «وایلد اند فری» یک آرزومندی است و یک تصویر خیالی از مزارع سرسبز محل کاشت گیاه باستانی شاهدانه که امروزه به نام «ماری جوانا» شناخته می شود و دررده بندی مواد زیان آور مخدر قراردارد. گیاهی که در این ترانه خیالی، یک بار دیگر شاهدانه، مثل دوران پیش از اکتشاف سودآور نفت برای عده ای ثروت جو و پیش از آنکه تبلیغات منفی علیه استفاده از این گیاه و مشتقات پرفایده آن چون کنف، روغن، داروهای گیاهی و غیره آغاز شود همه جا را پوشانده است. گیاه خودروی «شاهدانه» از هزاران سال پیش درمیان افراد بشر برای حفظ استقلال مالی و بهره برداری طبیعی و بی ضرر از آن رواج داشته است.

آلبوم «وایلد اند فری» چهارمین آلبوم مستقل زیگی مارلی به شمار می رود که این بار بدون حضور گروه او «ملودی میکرز»Melody Makers ساخته شده است. خریداران این آلبوم یک نسخه از کتاب کمیک معروف «زیگی مارلی» به نام «مارجوانا!» را هم به طور رایگان دریافت می کنند.

درمجموع آلبوم تازه «زیگی مارلی» سرشار از نغمه ها و ترانه هایی با تم پرستش «گانجا» Ganja، نیش زدن به مسائل سیاسی روز و فرازو نشیب های زندگی و نیزشکایت از دگرگونی های زمانه است.

یکی از منتقدین موسیقی رگه «وایلد اند فری» را «آلبومی با نغمه هایی آشنا به سادگی یک بعد از ظهر آرامبخش »خوانده است «که ممکن است تا شش ماه دیگر آن را به دست فراموشی بسپارید اما آنقدردلپذیر هست که بتوانید درزمان حال حاضر اوقات خوشی را با آن بگذرانید.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ