سه‌شنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۰

ماهنامه «شوجاز» در کنيا برای جوانان منتشر می شود


ماهنامه «شوجاز» در کنيا برای جوانان منتشر می شود
http://www.voanews.com/persian/news/Kenya_Youth-2011-06-28-124637364.html

جوانان کنيايی پس از نسلها موفق شدند از طريق يک ماهنامه مصور تحت عنوان «شوجاز» به معنای «قهرمانان» صدای خود را به گوش جهان برسانند. گفته می شود اين ماهنامه تنها نشريه ای است که برای نخستين بار، زبان غيراستاندارد متداول در ميان جوانان کنيايی را به صورت مکتوب گردآوری کرده است.

شوجاز به معنای قهرمانان حدود ۲۷ ميليون نفر مخاطب دارد که عمدتا جوانان کنيايی هستند. حدود ۷۳ درصد از جمعيت کنيا زير ۳۰ سال هستند.

اين نشريه مصور که به زبان سواحيلی است، در واقع آينه تمام نمای فرهنگ جوانان کنيايی است، و نام آن به صورت يکجا گويای مجموعه کاملی از کارتون، کتاب، و نمايشهای راديويی موج اف ام است.

شوجاز قرار است زبان حال جوانان کنيايی باشد و شعار آن تشويق جوانان کنيايی به برداشتن گامهای قهرمانانه در زندگی است.

راب بِرنِت، مدير مسؤل شوجاز می گويد، شوجاز بازتاب صدا و آرزوی تمامی نسلهای فراموش شده کنيا است. وی در مورد انديشه چگونگی شکل گيری شوجاز می گويد: «ما فکر کرديم يک شکاف بزرگ، يک فرصت، و يک نياز وجود دارد تا با جهت دادن سليقه جوانان اهل رسانه ها، توجه آنها را به طرف مسائل اجتماعی جلب کرد و با ايجاد نقطه نظرهای روشنفکرانه در ميان ۲۰، ۲۵ ميليون جوان کنيايی که تشنه فرصت هستند، انگيزه بوجود آورد.

نيازهای مالی اين مجله توسط سازمانها و نهادهای تجاری تأمين می شود.

شوجاز از ماه فوريه سال ۲۰۱۰ کار خود را آغاز کرده و تيراژ ماهنامه آن به ۶۰۰ هزار نسخه در ماه می رسد که بطور رايگان همراه با روزنامه ديلی نيشن و از طريق ماشينهای اتوماتيک در سراسر کشور توزيع می شود. گفته می شود، ماهنامه شوجاز در حال حاضر يکی از پر تيراژترين نشريات کنيا است.

بخش هنری آن، از ابتدا تا انتها، از زمانيکه به روی کاغذ می رود تا انتشار، با نظارت و سرپرستی فاطمه علی جعفر، تهيه کننده آثار هنری اداره می شود.

شوجاز حکايت چهار جوان عادی و معمولی است که هر يک نماينده بخشی از جامعه کنيا هستند تا همه مخاطبان به نوعی بتوانند با حداقل يکی از شخصيتها به نوعی ارتباط برقرار کنند.

شخصيت داستان، ماريا کيم است که برای بدست آوردن حقوق زاغه نشينهای شهر خود همواره در ستيز است. ماليکا، نوجوان مبارزی است که در بخشهای ساحلی کشور زندگی می کند، و چارلی پله، پسر يک کشاورز فقير است که بازی فوتبال را ديوانه وار دوست دارد.

اما راديو با پخش ماجراهای شوجاز از ۲۲ ايستگاه در سراسر کشور به شخصيتها روح زندگی می دمد و آنها را به خانه تک تک جوانان کنيايی می برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ