دوشنبه، خرداد ۲۳، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-یک نمایش کمدی موزیکال کفرآمیزبرنده اصلی جوایز تئاتری «تونی»


یک نمایش کمدی موزیکال کفرآمیزبرنده اصلی جوایز تئاتری «تونی»
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/TonyAwards-2011-6-13-123748024.html

درشصت و پنجمین سال اهدای جوایز «آنتوانت پری» برای بهترین های تئاتر که به طورمختصر به آن «تونی» گفته می شود، نمایش کمدی - موزیکال وکفرآمیز «کتاب مورمن ها» Book Of Mormon توانست ٩ جایزه مختلف از جمله «تونی» بهترین موزیکال سال را از آن خود سازد. این جایزه درواقع مهر تائیدی بود بر کارمشترک دو نمایشنامه نویس جوان و تازه وارد به صحنه نمایشنامه نویسی «برادوی» که کار خود را ازشوهای کارتونی و خنده دار تلویزیونی آغاز کرده اند ودرواقع آغاز فصل تازه ای در تئاترهای کمدی برادوی به شمار می رود.

«کتاب مورمن ها» نتیجه همکاری «تری پارکر» و «مت استون» دو خالق شوی کارتونی پرطرفدار «ساوت پارک»South Park در شبکه تلویزیونی «کمدی سنترال» با «رابرت لوپز» یک نمایشنامه نویس دیگراست که پیش از این ها برای نمایش «آونیو کیو»Avenue Q به جایزه «تونی» دست یافته است. داستان کمدی تازه «کتاب مورمن ها» با موضوع به تمسخرکشیدن هواداران مذهب «مورمن»، نمایشی است که قهقهه خنده تماشاگران آن برادوی را به لرزه انداخته و بلیت های آن را نایاب کرده است.

«پارکر» هنگام دریافت جایزه «تونی» خود درحالی که سرش را به سوی آسمان بلند کرده بود از «جوزف اسمیت» پایه گزارآمریکایی مذهب «مورمنیسم»تشکر کرد:«جوزف..این جایزه درواقع مال توئه..تو اینو گرفتی نه من!»

نمایش «کتاب مورمن ها» که نامزد ١٤ جایزه تونی در رشته های مختلف شده بود، علاوه بر جایزه بهترین تئاتر موزیکال، جوایز دیگری از جمله «بهترین داستان»، «بهترین کارگردانی برای یک نمایش موزیکال»، «بهترین موسیقی»، «بهترین بازیگر زن» و چهار جایزه تکنیکی و جلوه های ویژه را نیز از آن خود ساخت.

«اسب جنگی» War Horse، نمایشنامه ای درباره جنگ جهانی اول با بازی اسب هایی تنومند و عروسکی که به کمک چند بازیگر درداخل بدنه آن ها به حرکت در می آیند هم توانست پنج جایزه تونی را از آن خود سازد. دو بازسازی از دو نمایش قدیمی «یک قلب طبیعی» و «هرچیز و همه چیز» هم هریک سه جایزه تونی دریافت کردند.

مارک ریلنس، بازیگر تئاتر و سینمای آمریکا، جایزه بهترین بازیگر سال «تونی» را برای ایفای نقش اول نمایش تازه «جز باترورث» به نام «اورشلیم» دریافت کرد. این هنرمند سه سال پیش نیز جایزه بهترین بازیگر سال را برای بازی در نمایش «بوئینگ، بوئینگ» به دست آورد. «ریلنس» هنگام دریافت جایزه خود بجای سخنرانی یک شعرکوتاه را برای جمعیت دکلمه کرد. وقتی از او پرسیدند که چرا بجای سخنرانی تصمیم گرفت شعر بخواند او پاسخ داد:«برای اینکه خیلی حوصله ام سر رفته بود!»

«نوربرت لیو باتز» جایزه بهترین بازیگرنقش اول مرد در یک نمایش موزیکال را به دست آورد و «ساتون فاستر» هم توانست جایزه بهترین بازیگر زن یک نمایش موزیکال را برای بازی در نمایش «هرچیز و همه چیز» بدست آورد. او هنگام دریافت این جایزه درحالی که اشک در چشمانش جمع شده بود درباره این نمایش معروف موزیکال اثر «کول پورتر» آهنگساز برجسته آمریکایی گفت:«این کاریه که وقتی دارید انجامش میدین احساس نمیکنید دارید کار می کنید. این یک هدیه الهی است.» جایزه دیگری هم به «کاتلین مارشال» طراح رقص های این نمایش اهدا شد.

فرانسس مک دورمند، بازیگر برنده اسکارسینمای آمریکا، جایزه بهترین بازیگر نقش اول یک نمایش جدی را برای ایفای نقش زن میان سال و ساده ای از اهالی بوستن که می کوشد رابطه عاطفی مجددی با دوست پسر دوران دبیرستان خود ایجاد کند را در نمایش «مردمان خوب» Good People نوشته «دیوید لینزی آبر» به دست آورد.

«تونی» بهترین کارگردانی سال به «کیسی نیکولاو» و «پارکر» برای نمایش «کتاب مورمن ها» اهدا شد. پارکر یک بار دیگر به همراه دو همکار هنری خود «استون» و «لوپز» به روی صحنه آمد تا جایزه بهترین داستان یک نمایش موزیکال را دریافت کند.

جایزه بهترین کارگردان سال به «مرین الیوت» و «تام موریس» برای نمایش بریتانیایی صادراتی و گریه آور «اسب جنگی» اهدا شد. موریس در پشت صحنه مراسم اهدای جوایز درمورد غم انگیز بودن این نمایش به خبرنگار آسوشید پرس گفت:«اتفاقا ما خیلی دوست داریم اشک مردم به خاطر نمایش ما دربیاید!»

«نیکی ام جیمز» یکی دیگر از برندگان جوایز بهترین بازیگر زن سال برای نمایش «کتاب مورمن ها» بود. این نمایش توانسته است از چنان موفقیت چشمگیری برخوردار شود که حتی دوستان بازیگران اصلی نمایش هم نمی توانند به بلیت های پرهوادارآن دسترسی پیدا کنند. «نیکی جیمز» به خبرنگاران گفت:«این خیلی عالیه که شما هرشب وارد صحنه بشوید و ببینید سالن لبریز از جمعیته.»

جایزه بهترین نمایش بازسازی شده به «قلب طبیعی» اهدا شد. این نمایش درام درباره بیماری «ایدز» برای بازیگران نقش های اصلی آن، الن بارکین و «جان بنجامین هیکی» هم جوایز «تونی» را به ارمغان آورد.

«الن بارکین» بازیگر فیلم های معروفی چون «دریای عشق» درنقش مقابل «ال پاچینو» به خبرنگار آسوشیتد پرس گفت:«این یکی از پرافتخار ترین لحظات زندگیه منه. این که توانسته ام در یک چنین پروژه مهمی شرکت داشته باشم خوشحالم..به نظر من این شانسی است که فقط یک بار در زندگی به سراغ آدم میاد.»

«قلب طبیعی» که در نخستین ماه های شیوع بیماری ایدز نوشته شده ، بیست و شش سال پس از آنکه برای نخستین بار در «پابلیک تیاتر» نیویورک به نمایش درآمد بالاخره توانست جایزه تونی را به دست آورد. «کیمر» نویسنده نمایشنامه به خبرنگاران گفت:«ما می خواهیم از این نمایش بیاموزیم تا بتوانیم به جنگ خودمان با این بیماری ادامه بدهیم. من می دانم دوران پیروزی ما نزدیک است.»

امسال به خاطر اجراهای برنامه های «سیرک دو سوله» در «رادیو سیتی میوزیک هال»، مراسم اهدای جوایز «تونی» برای نخستین بار درمکانی غیراز محل همیشگی و در«بیکن تیاتر» منهتن اجرا می شد که بجای ٦ هزار نفر گنجایش تنها ٣ هزار نفر را داشت.

مجری برنامه اهدای جوایز تونی امسال، «نیل پاتریک هریس» بود که با یک ترانه پرهیجان این برنامه را آغاز کرد. ترانه ای که در آن می خواند«برادوی فقط محل تفریح مردان و زنان همجنسگرا نیست!» ضمن خواندن و ادای این کلمات، تماشاگران شاهد ورود دسته های رقاصانی در لباس ملوانی، مردانی در لباس راهبه ها و مهمانداران هواپیما و بالاخره «مورمن ها» بودند.

«هریس» ضمن گرداندن برنامه کمی هم درباره مشکلات تکنیکی که نمایش «مرد عنکبوتی» ساخته «جولی تیمور» داشته است با سازندگان این نمایش شوخی کرد، کمی بعد با «بروک شیلد» یک آهنگ دوصدایی اجرا کرد و یک بارهم به شیوه «هیو جکسون» درحالی که سوار یکی از اسب های نمایش «اسب جنگی» بود، آوازخوانان وارد صحنه شد.




iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ