چهارشنبه، خرداد ۱۸، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-سقوط آزاد با اونیفورم خفاشی در فیلم تازه «ترنسفورمرز٣»


سقوط آزاد با اونیفورم خفاشی در فیلم تازه «ترنسفورمرز٣»
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Transformersstunt-2011-6-8-123464124.html

فیلم «ترنسفورمرز٣: سیاهی های شب» درباره آدم های مصنوعی سومین نسخه از فیلم های دنباله دار و علمی تخیلی «ترنسفورمرز» در اواخر ماه ژوئن به روی پرده سینماها خواهد آمد. هرچند تمرکز این فیلم هم چنان روی شخصیت های اصلی فیلم از جمله «اوپتیموس پرایم»، «شاک ویو» و «بامبل بی» و تغییر ماهیت فیزیکی آن ها خواهد بود اما یکی از جالب ترین قسمت های این فیلم، انجام عملیات حیرت آور توسط گروهی آدم های واقعی است.

در این صحنه از فیلم«ترنسفورمرز: سیاهی های شب»، گروهی از ورزشکاران «سقوط آزاد» با کمک لباس های مخصوصی که آن ها را شبیه به خفاش می کند با سرعتی بیش از ٣٠٠ مایل در ساعت از بالای آسمان خراش های شهر به پائین می پرند. این لباس های مخصوص که «وینگ سوت» Wingsuit نام دارد و شباهت هایی هم به لباس «بتمن» دارد، به آن ها اجازه می دهد تا به آسانی از میان این ساختمان های سر به فلک کشیده پرواز کنند. در واقع شاید بتوان گفت این بخش از فیلم «ترنسفورمرز» یکی از حیرت آور ترین عملیات خطرناک واقعی است که تا کنون در یک فیلم علمی تخیلی از آن استفاده شده است. در حقیقت این گروه از ورزشکاران که اغلب در مناطق طبیعی و از بالای قله مرتفع ترین کوه های جهان به پائین می پرند می توانند به زودی جایی برای خود در میان هنرمندان جلوه های ویژه در سینمای هالیوود پیدا کنند.

«مایکل بی» کارگردان فیلم تازه «ترنسفورمرز» وقتی برای نخستین بار عملیات این گروه از ورزشکاران «سقوط آزاد» را در یک برنامه تلویزیونی تماشا کرد همانجا تصمیم گرفت از آن ها در فیلم خود «ترنسفورمرز ٣» استفاده کند. در این فیلم، این تیم سقوط آزاد از داخل یک هلی کوپتر به وسط مجموعه ای از آسمان خراش ها می پرند. آن ها با شیوه های خاص این ورزش درحال گردش و چرخش از لابلای این ساختمان ها در مرکز شهر شیکاگو بدون اصابت با آن ها می گذرند. این نوع پرواز یا سقوط آزاد هرگز تا کنون در داخل یک شهر انجام نشده است. این ورزش که در واقع مرگ را به چالش می گیرد، حتی در طبیعی ترین اماکن هم از خطرات لحظه به لحظه جانی برخوردار است.

مایکل بی برای آن که بتواند حس این پرواز یا سقوط آزاد را به تماشاگر خود القا کند یک دوربین سه بعدی را روی کلاه ایمنی چند تن از این ورزشکاران جاسازی کرده است: «ما پنج دوربین روی کلاه پنج نفر از اعضای تیم قرار دادیم و بعد وقایع این صحنه از فیلم را در اطراف این پنج نفر نوشتیم. بعد از آن ها خواستیم که از لابلای آسمانخراش ها و داخل پس کوچه های باریک شیکاگو پرواز کنند. حالا چه جوری شهر شیکاگو به ما اجازه این کار را داده است خودش بیشتر به یک معجزه شباهت داره. من تا حالا نشنیده بودم شهری یک چنین کاری را غیرقانونی محسوب نکند.»

حقیقت این است که پرواز تیم «سقوط آزاد» یکی از خطرناک ترین جلوه های ویژه ای است که تا امروز در فیلم به کار گرفته شده است: «اعضای تیم به مدت سه و نیم هفته، شش بار از بالای این ساختمان ها به وسط آن ها پریدند. آن ها بایستی در ارتفاعات مختلف از هلی کوپتر به بیرون می پریدند که به حساب خودشان نه تنها به ساختمان ها اصابت نکنند بلکه از برخورد بدنی با یکدیگر هم جلوگیری کنند.»

بنا برگزارشی که اخیرا در نشریه «هالیوود ریپورتر» بچاپ رسیده، واقعه شگفت انگیزی برای «شیا لوبوف» ستاره فیلم «ترنسفورمرز ٣» ضمن فیلمبرداری اتفاق افتاد. این نشریه می نویسد:«لوبوف مشغول خوردن صبحانه در یکی از آپارتمان های آسمانخراش موسوم به«ترامپ» بود که ناگهان چهار مرد با سقوط آزاد به سرعت برق از جلوی پنجره اطاق او گذشتند!»

دربرخی از صحنه هایی که در آن از عملیات حیرت آور سقوط آزاد استفاده شده، تماشاگران شاهد انفجارها و آتش سوزی هایی هم هستند که کارگردان فیلم می گوید برای بازسازی آن ها که در زمینه پرواز تیم سقوط آزاد اتفاق می افتد از «جلوه های ویژه سینمایی» استفاده کرده است.

به هرحال برای تهیه کنندگان فیلم «ترنسفورمرز» این مسئله که آن ها از جلوه های ویژه واقعی در فیلم خود استفاده کردند اهمیت زیادی دارد. آن ها همه جا در مصاحبه های تبلیغاتی خود می گویند:«این مردانی که با لباس خفاش پرواز می کنند صددرصد طبیعی و واقعی هستند.» البته مسئله مهم دیگر برای این تهیه کنندگان این است که کسی در خانه یا دفتر کارخود از این عملیات حیرت آور تقلید نکند.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ