چهارشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۹۰

از دهقان زاده فقیر چینی تا آخرین رقاص مائو


از دهقان زاده فقیر چینی تا آخرین رقاص مائو
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Maolastdancerdvd-2011-5-31-122870929.html

به تازگی با انتشار دی وی دی و «بلوری» فیلم «آخرین رقاص مائو»، یک بار دیگر «لی سواین سینگ» رقاص باله ای که این فیلم بر اساس زندگی و خاطرات او ساخته شده در مرکز توجه خبرنگاران قرار گرفته است.

فیلم که به شدت احساسی است و به آسانی هر تماشاگر سینما را راضی می کند، داستان واقعی زندگی یک پسربچه دهقان زاده و فقیراست که در یازده سالگی زادگاه خود، یک دهکده کوچک و دوردست را ترک می کند تا در پایتخت به آرزوهای خود برای رسیدن به مدارج بالا در هنر رقص باله جامه عمل بپوشاند اما بعدها همه چیز را به خاطر عشق زیر پا می گذارد.

«لی» که برای ادامه تحصیل در رشته باله در زمان «دنگ شیائو پنگ» جانشین «مائو تسه تنگ» از طرف دولت به آمریکا فرستاده می شود در تگزاس عاشق یک بالرین آمریکائی می شود و پس از ازدواج با او تصمیم می گیرد به چین بازنگردد. اما وقتی به کنسولگری چین در هوستون می رود تا این مسئله را مطرح کند، کنسول چین او را به جرم پناهنده شدن به «دشمن کاپیتالیست» بازداشت می کند.

«لی» درباره این خاطره تلخ می گوید: «آن ٢١ ساعتی که در کنسولگری چین در هوستون در بازداشت بودم و این احساس که هیچ راه فراری وجود ندارد و این ها دارند زندگی را از من می گیرند خیلی دردناک بود...این که دیگر نمی توانم به مادر و پدر و ۶ برادر و خواهرم کمک مالی بکنم برایم بسیار دردآور و تلخ بود.» او درباره تاثیری که تماشای فیلم «آخرین رقاص مائو» بر روی خود او داشته است می گوید: «مشاهده آن صحنه ها در فیلم یک بار دیگر آن لحظه های دردناک و سخت را برایم زنده کرد.»

البته درنهایت «لی» با کمک یک وکیل آمریکائی با تجربه از کنسولگری خارج شود. هرچند بعدها ازدواج او با معشوقش به جدائی منجر می شود اما سرانجام راه های موفقیت برای «لی» باز می شود و وی به عنوان ستاره باله «هوستون» از پدر و مادرش دعوت می کند که به دیدنش بیایند و او هم به چین می رود و با اعضای خانواده و سایر بستگانش دیداری تازه می کند.

یکی از زیباترین صحنه های فیلم «آخرین رقاص مائو» همین صحنه بازگشت «لی» به محل زادگاه اوست. جایی که او درهمان لحظه ورود روی زمین خاکی میدان محقر دهکده کوچک برای دهقانانی که به پیشواز او آمده اند یک قطعه باله مدرن و کم نظیررا اجرا می کند.

«لی» که با گذشت سال ها امروز به یکی از موفق ترین رقاص های باله درسطح جهان تبدیل شده است می گوید: «بالاخره احساس می کنم برمشکلات غلبه کرده ام. آن کودک دهقان فقیر چینی که از قحطی و گرسنگی دهه ١٩۶٠ جان سالم به در برده بود، رقص باله را نه تنها در فرم چینی آن بلکه در سطح جهانی فرا گرفت و تبدیل به یک رقاص برجسته در صحنه بین المللی باله شد. بعد هم وارد حوزه فعالیت های مالی شد و حالا یک سرمایه دار موفق است. این ها همه نشان می دهد که اگر آزادی باشد می توان از فرصت ها بهره گرفت. اگر سخت کوش باشید و با حرارت وعشق کارتان را انجام بدهید هیچ غیرممکنی در زندگی وجود ندارد.»

لی در تحسین از کارگردان فیلمی که براساس زندگی او ساخته شده می گوید: «در رویاهایم همه چیز بود جز این که داستان زندگیم تبدیل به یک فیلم بشه. خیلی خوشحالم و فکر می کنم «بروس برسفورد» کارگردان فیلم در به تصویر کشیدن راستین زندگی ام کاری فوق تصور انجام داده است.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ