جمعه، تیر ۰۳، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-پیترفالک، ستوان کلمبوی تلویزیون درگذشت


پیترفالک، ستوان کلمبوی تلویزیون درگذشت
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Peterfalkdies-2011-6-24-124508384.html

پیترفالک، بازیگرنقش کارگاه نامرتب اما باهوشی به نام « کلمبو» که در سریال جنایی به همین نام با بازی طنزآلود خود به حل مسائل جنایی پیچیده می پرداخت در سن ٨٣ سالگی درگذشت. فالک بنا بر گزارش ktla.com درچند سال اخیربه بیماری آلزایمر مبتلا شده بود.

پیترفالک برای نخستین بار نقش ستوان کلمبو (که نام اول او هرگز فاش نشد اما حدس زده می شود «فرانک» باشد) را در یک فیلم سینمایی برای تلویزیون در اواخر دهه شصت میلادی بازی کرد. این فیلم از چنان محبوبیتی برخوردار شد که خیلی زود قسمت دوم آن هم ساخته و از تلویزیون پخش شد. پس از آن «کلمبو» به صورت یک سریال تلویزیونی درآمد و از تاریخ ١٩٧١ به مدت هفت سال هرهفته یک قسمت تازه آن از تلویزیون به نمایش درمی آمد. حتی پس از لغو این شوی هفتگی تلویزیونی، پیتر فالک در فیلم های بلند تلویزیونی دیگردرنقش شخصیت کلمبو ظاهرمی شد و با همان ظاهر خونسرد و سئوالات مضحک اما زیرکانه به این شخصیت خیالی جان می بخشید.

فالک درباره شخصیت کلمبو گفته بود:«این آدم بارونیش به تنش زار میزنه و انگار همین الان از زیرسیل بیرون کشیدنش. آدم ریختش رو که می بینه دلش براش می سوزه. کلمبو به نظرمی رسه هیچ چیزی را نمی بینه اما درحقیقت اون همه چیزرو می بینه و زیراین سرو وضع ناجور یک مغزمتفکرخیلی تیزدرحال جنب و جوشه.»

کلمبو یک بارانی کهنه به تن داشت و فالک با همین بارانی به مدت ٢٥ سال به بازی در نقش ستوان کلمبو پرداخت تا جایی که تهیه کنندگان این سریال تلویزیونی مجبور شدند بارانی تازه ای برای او بخرند.

پیتر مایکل فالک در شانزدهم سپتامبر ١٩٢٧ در شهرنیویورک به دنیا آمد و بعدها در شهر «اوسینیگ» جایی که پدر و مادرش یک مغازه لباس فروشی را اداره می کردند بزرگ شد. در سه سالگی پیتر فالک به بیماری سرطان مبتلا شد و یکی از چشم هایش را از دست داد. پیترفالک بعدها به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته بود:«وقتی یک چنین اتفاقی درکودکی برایتان می افتد شما یاد می گیرید که با آن زندگی و به آن عادت کنید. من دربچگی توی محله مون معروف بودم چون هروقت یک نفر مرا اذیت می کرد فورا چشم مصنوعی ام را درمی آوردم و آن را کف دستش می گذاشتم!

وقتی پیترفالک به نیویورک آمد تا کار بازیگری تئاتر را آغاز کند یک مدیر آژانس کاریابی هنری به او گفته بود: «البته باید از همین الان بدونی که به خاطر یک چشمی بودن هیچوقت در فیلم یا تلویزیون نقشی نخواهی گرفت!»

پیترفالک بعدها دو بار به نامزدی جوایز اسکار رسید و توانست پنج جایزه «امی» را از آن خود سازد.

فالک دربرادوی درچند نقش از جمله درنقش «جوزف استالین» در نمایش «شور جوزف دی» درخشید و بعدها با نمایشی از نوشته های نیل سایمون به نام «زندانی طبقه دوم» به معروفیت بیشتری رسید. او در اواخر دهه پنجاه میلادی وارد سینمای هالیوود شد و درفیلم های گوناگونی از جمله «دنیای دیوانه دیوانه دیوانه ای است»، «مسابقه بزرگ» و بعدها در «کارآگاه خسیس» و «عروس پرنسس» بازی کرد.

درخشان ترین دوران زندگی حرفه ای پیترفالک، زمانی بود که او در یک سری فیلم های هنری از ساخته های کارگردان و بازیگر فقید و برجسته سینمای آمریکا «جان کاساویتیس» ایفای نقش کرد.«زن تاثیرپذیر» و «شوهرها» که هردو به صورتی تجربی با دیالوگ های فی البداهه ساخته شده بودند از بهترین فیلم های پیترفالک محسوب می شوند و قدرت و مهارت بازیگری او را به خوبی نشان می دهند. فالک هم چنین در فیلم هنری دیگری به نام «بر بال های هوس» ساخته «ویم وندرس» ایفای نقش کرد. او در این فیلم نقش خود را بازی می کرد.

پیترفالک دوبارازدواج کرده بود و دو دختر داشت. او اوقات بیکاری خود را به کار در استودیوی نقاشی که در گاراژ خانه خود در بورلی هیلزدرست کرده بود می گذراند.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ