یکشنبه، آبان ۱۵، ۱۳۹۰

جوایز جشنواره سینمایی رم برای «ریچارد گیر» وکارگردان ایرانی فیلم «شرایط»


جوایز جشنواره سینمایی رم برای «ریچارد گیر» وکارگردان ایرانی فیلم «شرایط»
http://www.voanews.com/persian/news/arts/romefestival-2011-1-6-133336023.html

ششمین جشنواره سینمایی «رم» همراه با تظاهراتی در اعتراض به تقلیل بودجه های هنری دولت به پایان رسید. در این جشنواره که امسال نیزکوشش زیادی برای جلب چهره های معروف سینمای جهان داشته است، «ریچارد گیر» بازیگر برنده اسکارسینمای آمریکا، فعال حقوق بشری و از حامیان مبارزات آزادی طلبی مردم تبت، جایزه یک عمرفعالیت های هنری این جشنواره را به دست آورد.

روز جمعه گذشته درمراسم پایانی فستیوال، جایزه نخست این جشنواره سینمایی به «سباستین بورنزتین» فیلمساز اسپانیائی برای فیلم «یک قصه چینی» اهدا شد.

این فیلم با شرکت «ریکاردو دورین» ماجرای صاحب تنهای یک مغازه خرده فروشی است که زندگی اش با حضور ناگهانی یک مرد جوان چینی زیر و رو می شود.

«گیوم کانت» فرانسوی جایزه بهترین بازیگر سال جشنواره را برای بازی در فیلم «یک زندگی بهتر» ساخته «سدریک کاهن» بدست آورد. منتقدین سینمایی نشریات ایتالیایی از این فیلم به شدت استقبال کرده اند. فیلم «یک زندگی بهتر» درباره زوج صاحب رستورانی است که هرروز به مقدار بدهی های آن ها اضافه می شود.

جایزه ویژه «یک استعداد نوظهور» فستیوال به دو زن فیلمساز، مریم کشاورز – کارگردان ایرانی/آمریکایی فیلم «شرایط» و «امانوئل مییه» اهدا شد.

مریم کشاورز با فیلم «شرایط» در بخش خارج از مسابقه جشنواره حضور پیدا کرد و توانست یکی از دوبرنده جایزه «استعدادهای تازه» از سوی هیئت داوران فستیوال سینمایی رم باشد.

فیلم "شرایط"، داستان ناگفتنی های زندگی امروز جوانان ایرانی درشرایط حاکم در جامعه تحت حکومت رژیم اسلامی است. فیلم ماجرای عشق و عاشقی و ارتباط جنسی میان دودختر نوجوان از یک خانواده طبقه متوسط در تهران امروز است. فیلم نگاهی است به گوشه های ممنوعه و «تابو»های جامعه امروزی ایران که با گرایش پسرخانواده که عاشق یکی از این دو دختر است به نیروهای امنیتی ،مشکلات و پیچیدگی های تازه ای در روند داستان فیلم بوجود می آید.

دربخش رقابت های جشنواره امسال «رم» پانزده فیلم بلند و داستانی رقابت می کردند. یک هیئت داوران به رهبری «انیو موریکونی» آهنگساز معروف ایتالیایی، دریافت کنندگان جایزه «مارک اورلیو»ی این فستیوال را تعیین می کردند. اما احتمال برگزاری دوباره و آینده این فستیوال نامعلوم است.

جلسه گشایش این فستیوال نیز همراه با تظاهرات مردمی بود که از کسربودجه هنری مملکت ناراضی هستند و این نارضایتی را با هجوم به مراسم فرش قرمز فستیوال و پرتاب میخ برروی آن نشان دادند. جمعی از این تظاهر کنندگان توسط پلیس دستگیرشدند.

«جیانکارلو گالان» که درحال حاضر در سمت وزیرفرهنگ ایتالیا به خدمت مشغول است، در سال ٢٠٠٦ با تاسیس فستیوال سینمایی رم مخالفت کرد. او در آن زمان فرمانداز منطقه شمال شرقی «ونتو» بود و اعتقاد داشت که این فستیوال رقیبی خواهد شد برای جشنواره معتبر «ونیز».

در روزهای اخیر «گالان» که به جشنواره امسال دعوت نداشت، گفته بود که «جشنواره سینمایی رم» درحال انقراض است.

«پیرا دتاسی» مدیر فستیوال سینمایی «رم» برخلاف عقیده «گالان» براین باور است که فستیوال حداقل برای چند سال آینده به کار خود ادامه خواهد داد. او روز پنجشنبه گذشته به روزنامه «کریر دلا سرا» گفت :«ما به هیچوجه برنامه ای برای بستن درهای این فستیوال نداریم.»

هرچند بزرگ ترین و مطرح ترین ستارگان سینمای جهان از جمله «جورج کلونی» و «آل پاچینو» درماه سپتامبر گذشته در فستیوال «ونیز» شرکت داشتند اما بازیگران دیگری چون «ریچارد گیر»، «مگی جیلینحال» و «کریستین اسکات توماس» امسال جزو مدعوین جشنواره سینمایی رم بودند.

درجشنواره امسال فیلم های مستند در بخش جداگانه ای به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم این بخش به «دختر مدل» ساخته مشترک «دیوید ردموند» و «اشلی سابین» رسید.

در بخش دیگری از جشنواره، با تشکیل نمایشگاهی به نام «پیر پائولو پازولینی» از این کارگردان برجسته و ازستارگان قدیمی «مونیکا ویتی» و «ادری هیپورن» نیز تقدیر شد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ