سه‌شنبه، آبان ۱۷، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-فیلم «آرگو» درباره وقایع گروگانگیری در ایران آماده اکران می شود


فیلم «آرگو» درباره وقایع گروگانگیری در ایران آماده اکران می شود
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Argo-2011-11-7-133374198.html

بنا برگزارش نشریه «هالیوود ریپورتر»، فیلم «آرگو» درباره وقایع گروگانگیری سال ١٩٧٩ در کنسولگری ایالات متحده آمریکا در تهران با بازی و کارگردانی «بن افلک»قرار است تا درچهاردهم سپتامبر ٢٠١٢ از طریق استودیوی پخش «برادران وارنر» اکران شود.

پیش از این، فیلم نامزد جایزه اسکار «شهر»Town ساخته افلک نیز در ماه های پائیزی به نمایش گذاشته شد تا بتواند وارد رقابت های جوایز اسکار شود.

در فیلم «آرگو» که فیلمنامه آن را «جورج کلونی» نوشته، بازیگران دیگری چون «آلن آرکین»، «جان گودمن» و «برایان کرنستون» ایفای نقش کرده اند و گروه کثیری از بازیگران ایرانی و عرب تبارنیز در آن نقش های فرعی را برعهده دارند.

از چندی پیش استودیوی تهیه فیلم وارنر و دیگر دست اندرکاران «آرگو» از جمله خود بن افلک، از نزدیک با آژانس های ویژه برای یافتن بازیگران ایرانی مناسب نقش های مختلف این فیلم همکاری داشته اند. با تبلیغات وسیع در نشریات و رسانه های فارسی زبان ایرانی لس آنجلس، آن ها در مدت کوتاهی توانستند سیلی از علاقمندان به بازی در این فیلم ازجمله بازیگران حرفه ای مشتاق و آماتور به ویژه آن عده از جویندگان شانس ورود به هالیوود را به خود جذب کنند. بنا برگزارش های رسیده، تعداد بازیگران حرفه ای و آماتور ایرانی که برای شرکت در این پروژه سینمایی داوطلب شدند بیش از حد انتظار تهیه کنندگان فیلم بوده است.

«آرگو» آن بخش از ماجراهای گروگان گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران را به نمایش می گذارد که کم تر در اطراف آن صحبت شده است. داستان ٦ آمریکایی که توانستند در جریان تهاجم دانشجویان خط امام به محل سفارت فرار کرده ودر خانه سفیر کانادا در تهران مخفی شوند. این مقامات می دانند که هرلحظه ممکن است محل اختفای آن ها کشف شود و در اینجاست که یک مامور ومتخصص پیشین «سیا» به نام «تونی مندز» با بازی «بن افلک» تصمیم می گیرد علیرغم خطرات آشکار این گروه را از مرزهای ایران خارج کند.

فیلمنامه «آرگو» بر اساس مقاله ای به قلم «جاشوآ بیرمن» با عنوان «چگونه سازمان جاسوسی آمریکا از یک حقه علمی – تخیلی برای نجات آمریکایی ها از تهران استفاده کرد» که در سال ٢٠٠٧ در نشریه آمریکایی «ویرد» به چاپ رسیده نوشته شده است. «کریس تریو» به اتفاق «جورج کلونی» که با نوشتن و کارگردانی فیلم «سیریانا» تسلط و آگاهی خود را بروقایع خاورمیانه به نمایش گذاشته کار نوشتن این فیلمنامه را برعهده داشته اند. مقاله «بیرمن» نیز بر محور چگونگی اشغال سفارت آمریکا، شرح تدابیر «سیا» برای نجات ماموران آمریکایی و یک سری اتفاقات وتلاش ها برای نجات گروگان ها توسط «سیا» با همکاری کشور کانادا می گردد.

نشریات حامی دولت ایران در داخل کشور از هم اکنون عکس العمل هایی در رابطه با تهیه فیلم آرگو نشان داده اند و می نویسند:«همان طور که شاهد هستید آمریکا مجددا هالیوود را بازیچه دست خود می کند و حتی کسانی که افتخار دریافت و نامزدی آکادمی اسکار را دارند را در جهت شکل دهی افکار مردمانش به کار میگیرد.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ