سه‌شنبه، آبان ۲۴، ۱۳۹۰

طومار اینترنتی اعتراض جوانان ایرانی به بازی «بتل فیلد ٣»


طومار اینترنتی اعتراض جوانان ایرانی به بازی «بتل فیلد ٣»
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Battlefield3-2011-11-15-133901678.html

بازی Battlefield 3 در ادامه بازی اینترنتی دیگری که از سال ها پیش مورد توجه دوستداران این سرگرمی هاست به نام Battlefield 2 هم زمان با آغاز تنش ها بین آمریکا و ایران در رابطه با توطئه ترور سفیرعربستان سعودی در واشنگتن توسط یک فروشنده ایرانی اتومبیل های دست دوم منتشر شد و چندروز پیش از زمان تعیین شده برای انتشار، فروش آن در مغازه های داخل ایران آغاز شد.

گیم (بتلفیلد ٣) که درهفته اول انتشار (اکتبر ٢٠١١) با فروش ٥ میلیون نسخه در سراسر جهان، تبدیل به پرفروش ترین گیم موجود در بازار شده، یک بازی اینترنتی است که در آن بازیگر خود را سردسته یک تیم از اعضای گارد ملی آمریکا تصور می کند و به همراه آن ها به دنیای خیالی ماموریت های خطرناک و دلهره آور درنقاط مختلف جهان از جمله پاریس، تهران و نیویورک می رود. علاوه بر قوایی موسوم به «گروه ضربت» در گیم «بتلفیلد ٣» وسائل نقلیه جنگی نقش مهمی ایفا می کنند. تانک هایی که نیروی هوایی ازآن ها حمایت می کند و به دستگاه های اشعه ای ماورای بنفش و تصاویری ماهواره ای از اماکن مختلف مجهز هستند.

این «گیم» هم به صورت تکنفره و هم به صورت مسابقه ای قابل بازی است و تعداد ٢٤ بازیگر اینترنتی می توانند هم زمان در آن شرکت کنند.

با تشدید تحریم ها و آغاز تهدید ها در رابطه با جاه طلبی های اتمی ایران، رژیم جمهوری اسلامی بلافاصله فروش «بتلفیلد ٣» را ممنوع اعلام کرد. تا جایی که صاحب مغازه هایی که در داخل کشوراین «گیم» را به فروش برسانند علاوه بر یک میلیون تومان جریمه نقدی به ٥ سال حبس نیز محکوم خواهند شد. خریداران این گیم نیز مجبور به پرداخت یک جریمه ٤٥٠ تومانی خواهند شد.

بخشی از بازی جنگ مجازی«بتلفیلد ٣» که در تهران اتفاق می افتد به روایت دست اندرکاران و وبلاگ نویس های داخلی «دارای مسائل سیاسی زیادی است». هرچند این بازی و بازی های مشابه اینترنتی صرفا بخاطرسرگرمی ساخته می شوند و سازندگان آن ها پیام سیاسی بخصوصی را به بازیگران این «گیم» ها القا نمی کنند.

درنهایت طبق تازه ترین خبری که در این رابطه در سایت ا خبرگزاری فارس آمده: «جمعی از جوانان ایرانی با ایجاد یک طومار اینترنتی به بازی ضد ایرانی «بتلفیلد ٣» اعتراض کرده و همزمانی توزیع آن با تهدیدات آمریکا علیه ایران را در ادامه سیاست ایران هراسی دانسته اند.».

به گزارش همین خبرگزاری ، این گروه از جوانان ایرانی فعال در فضای مجازی «در اقدامی به بازی «بتلفیلد ٣» که در آن ایران به عنوان تهدید برای جامعه جهانی و آغازکننده جنگ در اروپا معرفی شده است اعتراض کرده و دست به جمع آوری طومار اینترنتی کرده‌اند. در این طومار آمده است: «ما جوانان ایرانی، معتقدیم اگر تاریخ به بازار آمدن بازی «Battlefield3» تعمدا در زمان فشار ایالات متحده آمریکا بر جامعه جهانی برای هراس از کشور صلح طلب و در حال پیشرفت ایران تنظیم نشده باشد، قطعا فضای ترس عمومی از ایرانیان در میان مردم جهان را تقویت کرده است. در این بازی گیمرهای سراسر جهان نه تنها شاهد انفجار بمب هسته‌ای در پایتخت فرانسه توسط عوامل ایرانی هستند، که پس از آن نیروهای آمریکایی به کشور ما حمله کرده و عملیات نظامی ویژه انجام می‌دهند.».

در این طومار افزوده شده است: «برای ما قابل درک است که داستان یک بازی ویدئویی، تخیلی است و قرار نیست لزوما با واقعیت‌های بیرونی تطبیق داشته باشد، اما در این مورد خاص، اتفاق ناگواری در حال رخ دادن است که دلیل اصلی اعتراض ما است؛ ما فکر می کنیم در شرایط فعلی جهانی، تمرکز بر کشور ایران به عنوان سرزمینی متخاصم و تروریست به هیچ عنوان در راستای جلب اعتماد جهانی و نزدیکی انسان‌ها در مناطق مختلف دنیا به یکدیگر نیست. تصاویر این بازی اگرچه در دنیایی خیالی رخ می‌دهند، اما تاثیری واقعی بر ذهن میلیون ها گیمر از کشورهای مختلف می‌گذارند که شناختی از منطقه خاورمیانه و سرزمین ایران ندارند. بنابراین همین تصاویر تخیلی برای آن ها تصویری واقعی و قضاوتی اخلاقی درباره ایرانی ها می‌سازد.»

در ادامه این طومار با اشاره به اینکه بازی «بتلفیلد٣»با خود تصویری نامعقول، خشن و دور از واقعیت از کشور ایران به بازی کنندگان ارائه می دهد، تاکید شده است:« این تصویر، تصویری است که برای بسیاری از مخاطبینش قابل تفکیک از واقعیت بیرونی نیست و لذا به عنوان واقعیت پذیرفته می‌شود».

در پایان این طومار آمده است: «ما جوانان ایرانی که مانند بسیاری از هم سالانمان در دیگر نقاط دنیا، همراه با تکنولوژی‌های روز پیش آمده‌ایم و بر آنها مسلط هستیم، نسبت به ارائه این تصویر نادرست و دور از حقیقت اعتراض داریم و از شرکت EA می‌خواهیم تا ضمن عذرخواهی از این اقدام، در بیانیه‌ای رسمی برای گیمرهای دیگر نقاط دنیا توضیح دهد که داستان این بازی و وقایع آن هیچ نسبتی با واقعیت کشور صلح طلب، با سابقه و پیشرو ایران ندارد»

خلاصه گیم

سال ۲۰۱۴، گروهبان دوم «بلک برن» (Blackburn) گروهی پنج نفری را در یک ماموریت در کردستان عراق برای شناسایی، جستجو و در نهایت بازگشتی امن رهبری می‌کند. گروه آمریکایی ماموریت دارد تا یک پایگاه تسلیحات شیمیایی احتمالی را شناسایی کند. آخرین مکان شناسایی شده این پایگاه بازاری است که به وسیله یک گروه تروریستی متخاصم به نام «پی ال آر» (PLR) کنترل می‌شود. سپس گروهبان «بلک برن» و گروهش برای دستگیری یک هدف باارزش به نام «البشیر» (Al-Bashir) به سمت «تهران» فرستاده می‌شوند. هنگام عملیات جستجو در خزانه ای زیر زمینی واقع در یک بانک محلی، گروهبان «بلک‌برن» و گروهش در‌می‌یابند که «پی ال آر» به تجهیزات هسته‌ای قابل حمل روسی دست یافته‌اند و اینکه ۲ دستگاه از این تجهیزات مفقود شده است. در حین انجام ماموریت گروه «بلک برن» درخواستی برای برای پشتیبانی می کند. کاروان نظامی «ام۱ آبرامز» (M1 Abrams) که به وسیله سرجوخه «میلر» هدایت می‌شود، برای کمک به گروه «بلک‌برن» آماده می‌شوند. سرجوخه «میلر» به گروه «بلکبرن» کمک می‌کند تا بوسیله هلی کوپتری از مهلکه بگریزند. پس از فرار گروه بلک برن به وسیله ی هلی کوپتر، سرجوخه میلر تحت حمله شدید PLR قرار می گیرد و در حالی که منتظر نیروهای کمکی است توسط PLR اسیر می شود. شوربختانه سرجوخه «میلر» بلافاصله به وسیله «سلیمان» و «البشیر» اعدام می‌شود و ویدئوی اعدام وی به وسیله تروریست‌ها تهیه و منتشر می‌شود. پس از آن گروهی به فرماندهی کول که بلک برن، مک تاویش، مونتس و کمپو هم اعضای آن هستند در عملیاتی در تهران البشیر را دستگیر می کنند. ال بشیر که هنگام دستگیری در وضعیت وخیمی به سر می برد در آخرین جملات خود اشاره میکند که سلیمان به او خیانت کرده است و قصد دارد روز چهاردهم اکتبر دو سلاح هسته ای مفقود شده را در نیویورک و پاریس منفجر کند. پس از آن گروه فرمانده کول به شمال ایران میروند. جایی که ویلای شخصی به اسم کافاروف در آن قرار دارد. کافاروف دلالی بوده که سلاح های هسته ای را از روسیه دزدیده و آنها را به سلیمان فروخته است و هم اینک آمریکایی ها قصد دارند او را دستگیر کنند.

سازندگان گیم «بتلفید ٣» هنوز عکس العملی به این اعتراض جمعی جوانان ایرانی نشان نداده اند.




iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ