چهارشنبه، آبان ۱۱، ۱۳۹۰

حیدر صارمی، خالق نقش رادیویی جانی دالر درگذشت


حیدر صارمی، خالق نقش رادیویی جانی دالر درگذشت
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Saremi-2011-11-2-133120683.html

بنا برگزارش سرویس خبری ایسنا، حیدر صارمی بازیگر تئاتر، سینما، مدیر دوبلاژ، بازیگر نمایش های رادیویی و خالق نقش «کارآگاه جانی دالر» در روز چهارشنبه یازدهم آبان (دوم اکتبر) براثر بیماری سرطان در سن ٨٧ سالگی درگذشت.

صارمی در سال ١٣٠٣ در اصفهان متولد شد. او فعالیت های هنری خود را از سال١٣٢٢ از «تئاتر گیلان» با بازی در نمایش «ریش تراش شهر سویل» آغاز کرد و به مدت ٦ سال به عنوان بازیگر در نقش های مختلف در این تئاتر به فعالیت اشتغال داشت. او بعدها به تهران آمد و در تئاتر«پارس» به گروه تئاتری جعفری پیوست و درنمایش هایی مانند «زن دلخواه من» و «طرح اقتصادی» ایفای نقش کرد.

او در سال ١٣٣٢ با بازی در فیلم «چهره آشنا» وارد عرصه سینما شد و در طول سال ها در بیش از 20 فیلم سینمایی شرکت داشته است. یک سال بعد کار در رادیو را آغاز کرد و مدتی در زمینه گویندگی و مدیریت دوبلاژ فعالیت کرد. کسانی که صدای «حیدر صارمی» را از رادیو شنیده اند بدون شک گواهی خواهند داد که او یکی از بهترین و مسلط ترین گویندگان تاریخ هفتاد ساله رادیو در ایران بوده است.

یکی از مهم ترین نقش های او «کارگاه جانی دالر» است که پس از گذشت چهل سال همواره در خاطر شنوندگان آن دوران باقی مانده است. سریال پلیسی و پرطرفداری که میلیون ها شنونده را در نقاط دور و نزدیک درسراسر مملکت سرگرم می کرد و جمله معروف او که روزگاری ورد زبان همگان بود هنوز در اذهان باقی است که می گفت:«اراتمند شما جانی دالر».

«حیدر صارمی» نقش های زیادی در داستان های شب رادیویی نیز بازی کرده است اما برای مخاطبان رادیو در دهه ٤٠ و ٥٠ که خاطرات زیادی از شخصیت رادیویی «جانی دالر» دارند، این شخصیت و خالق آن زنده یاد صارمی یکی از نوستالژی های فراموش نشدنی رادیوی آن زمان به شمار می رود.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ