پنجشنبه، آبان ۲۶، ۱۳۹۰

نمایش یک فاجعه فلسطینی برروی صحنه جشنواره تئاتر اسرائیل


نمایش یک فاجعه فلسطینی برروی صحنه جشنواره تئاتر اسرائیل
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Accotheatre-2011-11-17-134056618.html

شهر سحرآمیز «عکا» درشمال اسرائیل فضای مناسبی برای اجرای نمایش های «آلترناتیو» و غیرمتعارف درجشنواره تئاتری به همین نام بوجود آورده است که هرسال در ماه اکتبر از طریق هنرهای نمایشی جنبه های مهمی از مسائل زندگی مردم منطقه را مطرح می سازد. این شهر تاریخی و این بندرباستانی که اخیرا نیز توسط «یونسکو» به عنوان میراث فرهنگی شناخته شده است دارای ابنیه تاریخی از جمله مساجد، حمام ها و بازمانده هایی از دوران جنگ های صلیبی است که این مکان را به جای مناسبی برای اجراهای دراماتیک تئاتری تبدیل کرده است.

«عکا» یک شهر با ساکنان اکثرا فلسطینی وهم چنین یهودی است و جشنواره تئاتر آلترناتیو آن هم متشکل از آثار عبری و عربی است و یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی اسرائیل به شمار می رود.

نمایش های گنجانده شده در این جشنواره که هرسال در اواسط ماه اکتبر به مدت سه تا پنج روز برگزار می شود در اماکن تاریخی مختلف، در فضای آزاد و یا داخل سالن ها و آدیتوریوم های گوناگون اجرا می شود. گاه تماشاگر در محل کاوشگری های باستانشناسی و در زمینه بندر «حیفا» به تماشای نمایشی می نشیند و گاه در گوشه و کنار کوچه های قدیمی شهر، این نمایش ها شکل یک کارناوال خیابانی را به خود می گیرند.

تئاتر آلترناتیو

هدف اصلی فسیتوال «عکا»، ایجاد فضایی مناسب برای تئاترهای هنری با موضوع های آشناست که به زبانی تازه و فورمی بی سابقه اجرا می شوند. این جشنواره تئاتری هم چنین حامی نوگرایی درتئاترو پشتیبان تئاتر از نوع تجربی است. تئاتری که از مرزهای شناخته شده عبور کرده وبه قلمروهای تازه ای دست پیدا می کند. در این مسیر بیش از هرچیز مواردی چون کارگردانی، استفاده از فضا و ایجاد ارتباط میان بازیگران و تماشاگر مورد توجه است.

جشنواره تئاتر«عکا» به ویژه از آثار مشترک یهودی و عرب استقبال می کند. این همکاری ها نیروی کمک دهنده ای است به ایجاد گفتمان بین هنرمندان و نیز تماشاگران عرب و یهودی این آثار.

درجشنواره امسال، یک مادر و دختر کارگردان و بازیگر اسرائیلی ، داستان کشته شدن سه دختر و خواهر زاده یک پزشک فلسطینی را در حمله ارتش اسرائیل به خانه آن ها، که در سال ٢٠٠٩ توجه بسیاری از شهروندان اسرائیلی را به خود جلب کرد را بر روی صحنه برده اند.

این نمایش که با توافق «دکتر عزالدین ابوالعیش» پزشک فلسطینی به صحنه برده شده است «انفجار: توریسم جنگ» نام دارد که با نوار صدای گریه «ابوالعیش» آغاز می شود. صدایی که در سال ٢٠٠٩ به طور زنده از تلویزیون اسرائیل پخش شد. دراین نوار «ابوالعیش» در تماس با یک دوست خبرنگار اسرائیلی خود تمنا می کند که جلوی حمله ارتش اسرائیل به خانه اش را بگیرد. سه دخترنوجوان دکترابوالعیش و خواهر زاده او در حمله تانک های اسرائیلی به نوارغزه کشته شدند.

«توریسم جنگ» اثر «نئومی یولی» نمایشنامه نویس و بازیگر اسرائیلی است که این نمایش غیر متعارف را با همکاری دخترش «گلیا» برروی صحنه جشنواره تئاترآلترناتیو«عکا» برده است.

نئومی می گوید:« فکر می کنم یکی از دلایلم برای تولید این نمایش اینه که این داستان یک خانواده است و سه دختر. ما هم سه تا خواهر بودیم. یکی از خواهران من فوت کرد و من می دونم از دست دادن یک خواهر چقدر سخته. .... به عنوان یک کارگردان تاتر این شخصی ترین و سیاسی ترین جوریه که تونستم با این رویداد ارتباط برقرار کنم.»

ارتش اسرائیل پس از انجام تحقیقاتی در اطراف این واقعه اعلام کرد از آنجایی که دو ستیزه جو در طبقه دوم خانه آقای ابوالعیش دیده شده اند، حمله انجام شده اقدامیِ «منطقی» بوده است.

در آغاز این نمایش، نئومی به دخترش از تاریخچه خوانندگی اش می گوید که شامل داستان جان سالم بدر بردن برخی اعضای خانواده او از وقایع «هولوکاست» می شود. او در این مورد می گوید:« این نمایش رو با عشق و یک دیدگاه انتقادی نوشته ایم. این یه نمایش ضد اسرائیلی نیست. اجرای دردناکیه از یک شرایط ِ بی نهایت خشونت بار. ما اینجا به سوال های بزرگ ِ کشور و دولت اسرائیل نپرداختیم. تاتر داستان انسان هاست.»

یکی از تماشاگران یهودی نمایش می گوید:« با بعضی قسمت های این نمایش مخالفم ولی بعضی قسمت های دیگشو دوست داشتم. احساس همدردی کردم.»

دکتر ابوالعیش پس از کشته شدن دخترانش به همراه اعضاء باقی مانده خانواده خود به کانادا نقل مکان کرد. او در آنجا کتابی درمورد تجربه دردناک خود به رشته تحریر درآورده است که «نفرت نخواهم ورزید» نام دارد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ