جمعه، آذر ۰۴، ۱۳۹۰

عید شکرگزاری، از رژه نیویورک تا خوردن بوقلمون در وال استریت

عید شکرگزاری، از رژه نیویورک تا خوردن بوقلمون در وال استریت
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Thanksgiving-2011-11-25-134496548.html

در هشتاد وپنجمین سال برگزاری رژه «میسیز» Macy's Thanksgiving Parade در خیابان های «منهتن» نیویورک، یک بار دیگر بادکنک های عظیم الجثه به شکل حیوانات و کاراکترهای کارتونی مختلف، جمعیت کثیری از مردم را به پیاده روهای شهر کشاند و میلیون ها نفر نیز این برنامه را از طریق تلویزیون تماشا کردند.

یکی از برگزارکنندگان رژه به خبرنگاران گفت:«ما حدس می زدیم جمعیتی نزدیک به سه و نیم میلیون نفر امسال به تماشای رژه بیایند اما به جرات می توانم بگویم که جمعیت حاضر خیلی بیشتر از این تعداد بود.»

اورلاندو وراس، سخنگوی «میسیز» هم گفت: «ما می دانیم ٥٠ میلیون نفر فقط قراربود از تلویزیون این رژه را تماشا کنند.» رژه ای با شرکت «اسپانج باب» وبسیاری از شخصیت های محبوب و دوست داشتنی مردم که در آسمان و از لابلای آسمانخراش های معروف نیویورک از پارک مرکزی این شهر تا «هرالد اسکوئر» در مقابل فروشگاه قدیمی و بزرگ «میسیز» در حرکت بودند.

از تازه ترین شخصیت های خیالی که به رژه امسال اضافه شده بودند بایستی از میمونی به نام «جولیوس» و شخصیت « B» ساخته «تیم برتون» فیلمساز معروف نام برد. «B» یک پسربچه ترسناک است که بدنش از کوک زدن بادکنک های ترکیده جشن تولدها به هم ساخته شده است. البته هوای مطلوب هم به هرچه بهتر برگزار شدن رژه امسال کمک کرد. عاملی که باعث شد جمعیت بیشتری برای تماشای رژه با خانواده های خود به خیابان های شهر کشیده شوند.

از سوی دیگر جمعیت اعتراض کنندگان به «وال استریت» در شهرهای مختلف ایالات متحده که به نام «اشغال وال استریت» شناخته می شود هم نوع دیگری از عید شکرگزاری راجشن گرفتند.

تظاهرکنندگان علیه «وال استریت» ضمن خوردن ناهار بوقلمون اهدایی حامیان خود، یک بار دیگر همبستگی خود را با این جنبش نشان دادند و برخی از این تظاهرات هم با دخالت پلیس همراه بود.

درشهر «سن فرانسیسکو»، «کلیسای مموریال گلاید» Memorial Glide Church برای بیش از ٤٠٠ نفر از اشغالگران جنبش «وال استریت» و حامیان آن ها که به جنگ با نابرابری های اقتصادی دست زده اند ناهار بوقلمون فرستاد.

کشیش «سسیل ویلیامز» رهبرمذهبی کلیسای «گلاید» و یکی از فعالان حقوق بشری شهر «سن فرانسیسکو» می گوید: «ما در این روز ویژه قبل ازهر چیز شکرگزاریم که در مملکتی زندگی می کنیم که به ما اجازه می دهد دست به تظاهرات بزنیم. درعین حال ما براین باوریم که مسائلی در رابطه با شرایط کنونی بایستی تغییر پیدا کند و امیدواریم که چنین باشد اما در عین حال می دانیم که بدون این ایستادگی و مقاومت چیزی به دست نخواهد آمد.»

هرچند وضعیت اعتراض کنندگان اشغال وال استریت در سن فرانسیسکو با آرامش همراه بود، اما در «اوکلند» و حوالی «دانشگاه برکلی» با حضور کامیونی که بدون اجازه برای نصب توالت های موقت به این محوطه آمده بود تنش هایی بین تظاهرکنندگان و پلیس بوجود آمد.

درنیویورک وقتی پلیس به اشغال گران وال استریت تذکر داد که از «طبل زدن» در چنین روزی خودداری کنند، تنش هایی بوجود آمد وبیش از ٢٠٠ تظاهرکننده یک گروه 30 نفره پلیس را احاطه کردند و با فریاد زدن شروع به اعتراض کردند. اما در مجموع این تظاهرکنندگان نیز روز شکرگزاری در پارک «زوکاتی » را به خوردن بوقلمون و بحث های داغ سیاسی پرداختند. یکی از تظاهرکنندگان به پلیس گفت:«چرا نمی روید طبل زن های رژه میسیز را دستگیر کنید؟» (این رژه ازحامیان تبلیغاتی ازمیان شرکت های بزرگ برخوردار است.)

با رسیدن جمع تازه نفسی از ماموران پلیس، تظاهرکنندگان که در روز ١٥ نوامبر از این پارک اخراج شده و دوباره به کمک وکیل و از طرق قانونی به آن بازگشته اند از زدن «طبل» دست کشیدند و به خوردن بوقلمون پرداختند.

تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف آمریکا می گویند به خاطر مبارزه با طمع شرکت های سودجو و تقسیم نابرابر ثروت و تمرکز آن درمیان تنها یک درصد از مردم آمریکا دست به تظاهرات زده اند.

مشکلاتی از قبیل بیکاری و ازدست دادن خانه های مسکونی انگیزه های بیشتری شد تا گروهی از مردم به عنوان اعتراض درمقابل مراکز اقتصادی و شهرداری ها در شهرهای مختلف آمریکا دست به تظاهرات بزنند.

iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ