سه‌شنبه، آذر ۰۱، ۱۳۹۰

نمایشگاهی از خطاطی مدرن خاورمیانه در نیویورک با حضور یک هنرمند ایرانی


نمایشگاهی از خطاطی مدرن خاورمیانه در نیویورک با حضور یک هنرمند ایرانی
پیتر فیدنسکی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Calligraphy-2011-11-22-134340738.html

از هنرخطاطی خاورمیانه در نمایشگاهی در شهر نیویورک به عنوان راهگشایی برای ایجاد دیالوگ میان خاورمیانه و غرب استفاده شده است. این نمایشگاه آثاری را به نمایش گذاشته است که با وقایع اخیر در رابطه با جنبش های آزادیخواهی مردم منطقه موسوم به «بهار عربی» ارتباط دارد و با آن هم زمان شده است.

سردر ورودیه گالری «ساندارما تاگور» با یک اثرخطاطی روی بوم ابریشمی به نام «اسطرلاب» تزئین شده است که کاری است از هنرمند تونسی «نجا مهداوی». در این قطعه که سرشار ازحروف درهم آمیخته شده عربی است ، طرح ، نقش اصلی را ایفا میکند. یک اثر کاملا هنری که حروف الفبایی که در آن به کار رفته از معنی و مفهوم خاصی برخوردار نیست. «تارک امیر» دیپلمات تونسی و یکی از دیدارکنندگان از نمایشگاه می گوید معنی و مفهوم این کار را باید در درون خود تماشاگر جستجو کرد:«چیزی که من در این نقاشی می بینم این است که جسم کروی و زمین مانندی در مرکز آن قرار گرفته و در اطراف آن همه چیز درحال پیشروی و گسترش است. کشورها ..ملت ها ..و فرهنگ های مختلف..اما همه آن ها با این نقطه مرکزی ارتباطی مستقیم دارند.»

هرچند خطاطی عربی اغلب به متونی از کتاب آسمانی قرآن ارتباط داده می شود، اما اغلب آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده هیچ گونه ارتباطی با نمادهای مذهبی ندارد. یک اثر دیگر، کاری از «علی حسن» هنرمند اهل «قطر» و یک کار تجربی روی رنگ سیاه است که تنها از یک حرف عربی تشکیل شده است. از سوی دیگر قطعه ای به نام «آخرزمان سوم» اثر «چائوقی چمعون» از کشور لبنان با استفاده از خطاطی آبستره، مجموعه ای از اعداد را از آشفتگی که برفراز آن ها جریان دارد جدا می سازد.

هنرخطاطی دریکی دیگر از آثار به نمایش گذاشته در نمایشگاه به صورت تداخلی و به هم بافته شده ارائه شده است. این اثری است از یک هنرمند اهل «قطر» دیگر به نام «یوسف احمد». «ساندارما تاگور» صاحب گالری در مورد این کار بخصوص می گوید:«همینطور که می بیند در اینجا از هیچ یک از خواص خط نگاری استفاده نشده است بلکه هنر خطاطی در اینجا شکلی شبیه به «گرافیتی» یا نقاشی های خیابانی به خود گرفته است. اما زمینه ای که در این کار از آن استفاده شده یادآوری است از دشت های کویری خاورمیانه.»

جوامع اسلامی به صورتی تاریخی از کشیدن تصاویری از انسان و حیوانات خودداری می کنند. به همین دلیل هم هنرمندان خاورمیانه ای توانسته اند تا این حد در هنر خطاطی به تکامل برسند. اما «تاگور» می گوید این هنرمندان هم چون هم طرازان غربی خود امروزه به سوی مدرنیته و هنرهای آبستره و به تصویر کشیدن آدم ها و حیوانات روی آورده اند.

«هنرهای خاورمیانه ای امروزه از کلام به تصویر و از تصویر به آبستره ونمادهای انتزاعی رسیده اند. در نهایت آنچه شما می بینید همین فورم تازه و ناشناخته است. این ها فورم های بصری است که هرروز بیشتر به آبستره نزدیک می شوند.»

آثار «گلناز فتحی» تنها هنرمند ایرانی این نمایشگاه تنها چند ساعت پیش از گشایش به محل نمایشگاه رسیده است. این آثار مدت ها در گمرک ایالات متحده در انتظار اجازه ترخیص بوده اند.

همه آثار ارائه شده در این نمایشگاه ازجمله آثار «گلناز فتحی» متعلق به دوران «بهار عربی» و خیزش های مردمی و وقایع انقلاب در کشورهای مختلف خاورمیانه است. «یوسف زادا»، کنسول مصر در نیویورک می گوید کاری که از سوی «احمد مصطفی» هنرمند مصری در نمایشگاه ارائه شده، توانسته است به خوبی خواست های مردم عرب و کوشش های آن ها برای رسیدن به دمکراسی و آزادی فردی را به نمایش بگذارد:«این کار نمونه بارزی است از صدای فریاد مردمی که می گویند: من هستم. این میراث من است. میراث اسلامی من. »

نمایشگاه خطاطی هنرمندان خاورمیانه «تصاویر نوشتنی: خطاطی مدرن از خاورمیانه» تا اوائل ماه دسامبر در نیویورک به نمایش گذاشته خواهد شد و سپس به لس آنجلس و هنگ کنگ خواهد رفت.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ