پنجشنبه، آبان ۱۹، ۱۳۹۰

فيروزه خطيبی-آنی زانولد، هنرمند و حامی بی پروای مسلمانان همجنسگرا


آنی زانولد، هنرمند و حامی بی پروای مسلمانان همجنسگرا
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Gaymulsim-2011-11-9-133547148.html

«آنی زانولد» یکی از آن هنرمندانی است که با موضع گیری در مورد یک موضوع خاص محبوبیت خود را در میان بزرگ تر ها و به ویژه رهبران مسلمانان آمریکا به خطر انداخته است.

«آنی» نه تنها به کار پیش نمازی که معمولا برای مردها در نظر گرفته شده اشتغال دارد بلکه از حامیان با شهامت و بی پروای مسلمانان همجنسگرا، مسلمانان علاقمندان به هردو جنس مونث و مذکر و نیز مسلمانانی است که تغییر جنسیت داده اند .

«آنی» درنظر دارد تا دراواخر سال جاری به عنوان عاقد، خطبه عقد مراسم ازدواج دو زن همجنسگرا را هم بخواند که بر اساس برداشت های مذهبی که او از اسلام دارد، از کلام خدا و قرآن مجید برگرفته شده است.«آنی» ٤٩ ساله که یک خواننده و ترانه سرای مسلمان اهل مالزی است در این مورد می گوید:«جامعه ای که ما درحال ساختن آن هستیم با مسجدی که شما معمولا به آن قدم می گذارید تفاوت های زیادی دارد. ما موقع دعا و مناجات با خدای خودمان به مسئله ترجیحات جنسی کسی کاری نداریم. درمسجد ما همه جورمسلمانی برای خود جایی دارد. مسلمان همجنسگرا، مسلمانی که با یک نفر از دین دیگری ازدواج کرده و غیره. درضمن ما دوجنس مخالف را در این محل عبادت از همدیگر جدا نمی کنیم و برایمان کاملا قابل قبول است که یک زن به عنوان پیشنماز درجلوی صف عبادتی که مردها هم در آنجا نماز می خوانند بایستاد. ارزش های ما بر اساس مساوات گذاشته شده اند. ما این ارزش ها را از کتاب آسمانی مسلمانان آموخته ایم و از آن ها به شدت پیروی می کنیم.»

گروه «مسلمانان پیشرو» که «آنی زونولد» در سال ۲۰۰۷ آن را با همکاری «پاملا تیلور» پایه گزاری کرده است، یک گروه فمینستی و مسلمان آمریکایی است که اساس آن بر ١٠ اصل گذاشته شده است.ازجمله مساوات در میان افراد از هر جنسیت، همجنسگرا، متمایل به هردو جنس موافق و مخالف، افرادی که جنسیت خود را عوض کرده اند و آن هایی که جنسیت خود را مورد سئوال قرار داده اند. افرادی که با لشگرکشی و جنگ مخالفند، کسانی که با خشونت مخالفند و کسانی که احساس می کنند متون اسلامی باید مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد.»

اهداف برخی از اعضای گروه «ال جی بی تی کیو» LGBTQ با کسانی که ازشیوه های سنتی که در اکثر مساجد آمریکا به صورتی عقیدتی رواج دارد مخالفند هماهنگ است. درعین حال این گروه غیرانتفاعی و شیوه هایی که در رابطه با دین اسلام به کار گرفته حتی در میان طرفداران رفرم در اسلام نیز تازگی دارد و در نوع خود منحصر به فرد و بی سابقه به شمار می رود.

جمعیت مسلمانان آمریکا بین ٣ تا ٦ میلیون نفر تخمین زده شده است. این مسلمانان را مهاجرانی از اقصی نقاط جهان تشکیل می دهند. هم چنین کسانی که در ایالات متحده آمریکا متولد شده اند و یا آن هایی که بعدها به دین اسلام گرویده اند.

بنا برهمین آمار بدست آمده از سازمان آمارگیری (پیو) PIU در سال ٢٠١١، بیش از نیمی از این جمعیت چند میلیونی حداقل یک بار درهفته به مسجد می روند درحالی که تعداد باقی مانده یا اصولا نماز نمی خوانند و یا اینکه درخلوت خانه خود به مناجات می پردازند. براساس این آمار، 37 درصد از این اشخاص بر این باورند که دین را فقط به یک صورت و به شکل سنتی آن می توان تعبیر کرد. بسیاری از این افراد هم با لباس های و سرپوش های اسلامی در ملاء عام ظاهر می شوند اما بسیاری دیگر از مسلمانان ساکن آمریکا از این پوشش های اسلامی استفاده نمی کنند.

تفسیر قرآن

برخلاف شیوه های رایج در جهان مسیحیت از نوع پروتستان که در آن تفسیر انجیل به اشکال مختلف امکان پذیر است و به این صورت ترجمان مختلفی برای برخورد با برای مثال همجنسگرایی در آن امکان پذیر است، در مساجد و مراکز اسلامی به ندرت درباره موضع اسلام در مقابل «همجنسگرایی» و جایگاه و یا ممنوعیت آن در دین اسلام سخن می رود.

برای بحث و بررسی مسئله «همجنسگرایی» در اسلام معمولا به آیه «لوط» رجوع می شود. داستان حضرت لوط هفت بار (و تقريباً بصورت تكراري) ‌در ٢٧ سوزه مختلف قرآن آمده است، و دراغلب این موارد از قوم لوط سئوال شده است كه چرا لواط می كنند؟ ساکنان «سودوم و گومورا» گفته می شود احیانا به خاطر انحرافات جنسی و همجنسگرایی به دست خداوند نابود شده اند. برهمین اساس در حداقل ٦ کشور اسلامی جهان همجنسگرایی یک گناه کبیره محسوب شده و مجازات آن مرگ است.

درنتیجه یکی از بزرگ ترین و بانفوذترین سازمان ها و مراکز اسلامی ایالات متحده آمریکا نیز به همان صورت به مسئله همجنسگرایی نگاه می کند که رهبران کاتولیک در«واتیکان»:«همجنسگرایی یک اختلال و آشفتگی اجتماعی و یک بیماری اخلاقی است.»

معظم صدیق، رئیس پیشین جوامع اسلامی آمریکای شمالی می نویسد:«هیچ فردی به صورت طبیعی همجنسگرا بدنیا نمی آید. همانطور که هیچ فردی طبیعتا دزد، دروغگو و قاتل متولد نمی شود. این عادات شوم و شیطانی بعدها و بخاطر عدم وجود یک سیستم تربیتی و تعلیماتی صحیح در فرد ایجاد می شود.»

«شکیل سید» مدیر اجرایی شورای اسلامی کالیفرنیای جنوبی با بیش از٥٠٠ هزار عضو در این مورد می گوید:«البته این نظریات به این معنی نیست که ما مسلمانان همجنسگرا را از خود می رانیم. اسلام هیچکس را به این دلیل مطرود و یا محکوم نمی کند. سازمان «ال جی بی تی کیو» و افراد وابسته به آن می توانند هرکاری که به نظر آن ها درست می رسد را انجام بدهند و ما به عملکرد آن ها احترام می گذاریم. اما اگر کسی برای همجنسگرایی از دین اسلام مجوز بخواهد متاسفانه مایوس خواهد شد.»

درسال ٢٠٠٨ هنگامی که دادگاه عالی کالیفرنیا ازدواج دو فرد هم جنس را قانونی اعلام کرد، شورای اسلامی کالیفرنیای جنوبی رسما اعلامیه ای به عنوان «عدم رضایت» از این تصمیم منتشر ساخت:«ما معتقدیم که این تصمیم نوعی تخلف از قوانین آسمانی و سرپیچی از دستورات خداوند است. قوانینی که در آن به وضوح هم درقرآن و هم در انجیل سخن رفته است.»

اما اینگونه اعلامیه ها به این معنی نیست که مساجد مسلمانان لبریز از مخالفان همجنسگرایی است. ارسلان ایفتیخار، وکیل حقوق بشری و نویسنده کتاب «آرامش طلبی اسلامی، مسلمانان جهانی در دوران پس از اوساما» می گوید:«هرچند بیشتر مسلمانان معتقدند که همجنسگرایی نبایست جزئی از جریان اصلی اسلام و آموزش های مذهبی آن باشد اما به نظر من اغلب آمریکایی ها از هردین و مذهبی که باشند معتقدند که سازمانی چون «ال جی بی تی کیو» و اعضای آمریکایی و مسلمان آن نبایست تحت هیچ گونه تبعیض قراربگیرند. چرا که در این مملکت آن ها از قوانین حقوق شهروندی وسیع تری برخوردارند.»

یک سوره و چند تفسیر

بسیاری از کارشناسان اسلام معتقدند که سوره «لوط» در «قرآن» یا کتاب آسمانی مسلمانان می تواند به اشکال مختلف ترجمه و تفسیر شود. یکی از این کارشناسان، تنها امام همجنسگرای شناخته شده، «دایی عبدالله» است که قرآن را به زبان های عربی، چینی و انگلیسی خوانده است.

«دایی عبدالله» که در مدتی بیش از یک دهه فعالیت های مذهبی کوشیده است تا به مسلمانان همجنسگرای دیگر کمک کند تا با دوگانگی که مسئله جنسیت و مسلمان بودن برای آن ها بوجود آورده مبارزه کنند می گوید:«طبق ترجمه سنتی، آیه «لوط» درواقع داستان همجنسگرایی است. اما داستانی است که مردم از دیدگاه هنجاری و معیاری به آن نگاه می کنند و نه از دیدگاه یک فرد همجنسگرا .»

اما برداشت خود «دایی عبدالله» از آیه «لوط» این است که «خداوند قوم لوط را بخاطرهمجنسگرایی نابود نکرد بلکه بخاطر وحشیگری های جنسی که دراین جامعه رواج داشته و روابطی که بیشتر شبیه به تجاوز دستجمعی بوده آن ها را از بین برده است.»

«دایی عبدالله» هم چنین معتقد است که رفتار کلی جوامع مسلمان آمریکایی نسبت به همجنسگرایان و همجنسگرایی در دهسال گذشته به مراتب بهتر شده است. با این حال اغلب این مسلمان روش زندگی همجنسگرایان را نمی پسندند:«پیش از این مردم فکر می کردند که همجنسگرا بودن و مسلمان بودن دو قطب کاملا متضاد ند اما امروز آن ها قبول کرده اند که افرادی هستند که هم همجنسگرا هستند و هم مسلمان. البته هنوز بخش جنسی این مسئله را نپذیرفته اند. آن ها معتقدند که این مسلمانان همجنسگرا هم باید به هرجهت تن به یک ازدواج و زندگی زناشویی بدهند. هرچند همسران بی گناه این افراد محکوم به زندگی در یک رابطه بدون عشق خواهند شد. درنتیجه این افراد ازدواج می کنند بدون آن که بخش جنسی آن را تجربه کنند. درحالی که خداوند سکس را برای لذت بشر آفریده است.

آغازمبارزات زونولد

«آنی زونولد» می گوید ین که مسلمانان آمریکایی به تمام شرایطی که برای آن ها تعیین شده تن در می دهند، انگیزه ای شد برای آغاز مبارزات او برای احقاق حقوق همجنسگرایان در جوامع اسلامی:«هرهفته بخشی از نماز جمعه مساجد به ضدیت با همجنسگرایی اختصاص دارد ولی هیچ یک از افرادی که در جمع مسلمانان حاضر نشسته اند به این مسئله اعتراض نمی کنند و به آن عکس العملی نشان نمی دهند. حتی تصور این مسئله هم برای من رنج آوراست.»

سازمانی که «زنولد» آن را پایه گزاری کرده است، مکانی است برای عبادت و شنیدن صدای مسلمانانی که با نظرگاه رهبران مسلمان آمریکایی موافق نیستند. رهبرانی که اغلب به نظر می رسد خود را نماینده همه مسلمانان دانسته و ازجانب همه آن ها سخن می گویند.

«زونولد» مسلمان زاده ای است که اغلب دوران زندگی خود را در آلمان و مصر گذرانده و تحصیلات خود را در در کالجی در ایالت «ایلینویز» دنبال کرده است. او بعدها به کار خوانندگی و آهنگسازی روی آورد و درحال حاضر هم با بسیاری از هنرمندان سرشناس موسیقی از جمله «کب مو»خواننده «بلوز» و «ملیسا منچستر» خواننده معروف آمریکایی همکاری دارد. شوهر او اهل هلند است و این دو صاحب یک دختر سیزده ساله هستند.

در ابتدا «زونولد» برای مدتی طولانی دین خود را از دیگران پنهان می کرد. شاید بیشتر به این خاطر که نمی خواست این مسئله به رابطه او با حرفه موسیقی لطمه بزند. اما پس از وقایع یازدهم سپتامبر او تصمیم گرفت همه جا خود را به عنوان یک مسلمان معرفی کند.

در روزهای پس از یازدهم سپتامبر، پرزیدنت جورج دبلیو بوش از گروهی از مسلمانان به عنوان رهبران جوامع اسلامی آمریکا دعوت کرد تا در مراسم خاصی شرکت کنند و از مردم آمریکا خواست که به خاطر عملکرد گروهی تندرو همه مسلمانان را گناهکار نشناسند. «زونولد» ضمن استقبال از این حرکت رئیس جمهور آمریکا، از اینکه کسانی به عنوان نماینده او و مسلمانان دیگری چون او در این مراسم شرکت کرده اند که درواقع جزو جریان اصلی جامعه مسلمان این کشور به شمار نمی روند متعجب شد:«اغلب مسلمانان آمریکایی به اسلامی اعتقاد دارند که با اسلام آن هایی که خود را نماینده ما معرفی می کند تفاوت های فاحشی دارد.»

جهاد برای ایجاد تغییرات اجتماعی

«زانولد» برای نخستین بار در طول زندگی حرفه ای، مذهب را وارد کارهای هنری خود کرده است. نتیجه آن هم آلبوم تازه ای است به نام «مردم بیدار شوید». آنی زانولد در این مورد می گوید:«جهاد در زبان عربی پاسخی است به چالش های درونی بشرتا انسان بتواند به خداوند نزدیک تر شده، بخشنده و مهربان مثل خداوند باشد.» در این آلبوم صدای «زانولد» با صدای ضرب و ریتم های خاورمیانه ای ادغام شده است . اما جامعه مسلمان و فروشندگان سی دی در این جوامع کار او را حرام خواندند واز پخش آثار او خودداری کردند:«نمی توانستم باورکنم که چنین مسئله ای در آمریکا اتفاق می افتد.»

درسال ٢٠٠٧، «زانولد» علاوه بریک گروه موسیقی، گروه فعالان اجتماعی پیشرو خود را تشکیل دارد تا از طریق آن بتواند از تساوی حقوق مرد و زن و آزادی جنسی مسلمانان دیگر دفاع کند. کارشناسانی نیز دعوت شدند تا به کارتجزیه و تحلیل آیات قرآن در رابطه با مسائل و مشکلات مسلمانان رسیدگی کنند.

بنیاد مسلمانان پیشرو امروزه در شهرهایی در پنج ایالت مختلف آمریکا شعبه دارد و هزاران شهروند مسلمان آمریکایی به عضویت آن درآمده اند. به زودی با برگزاری یک گردهم آیی این گروه آغاز انجام پروژه ای را تحت عنوان«ذکر ادبی» آغاز می کند تا بتواند نوع اسلامی که این گروه نماینده آن می باشد را هرچه بهتربه دیگران معرفی کند. یک سایت اینترنتی نیز به همین منظور درجهت پیشبرد اهداف سازمان آغاز به کار کرده است. اهدافی که مهم ترین آن ها بنا برگفته «آنی زانولد» «جدا ساختن سیاست از مسجد و ترجمه صحیح آیات قرآن است.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ