دوشنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۰

مراکش توليد زعفران خود را افزايش می دهد


مراکش توليد زعفران خود را افزايش می دهد
http://www.voanews.com/persian/news/Moroccan_Saffron-2011-11-21-134226088.html

مراکش تلاش می کند با افزايش کاشت زعفران در آن کشور نه تنها زندگی کشاورزان را بهبود بخشد بلکه چايگاه عمده ای در بازار بين المللی اين ادويه گران قيمت بدست آورد.

کشاورزان ساکن شهر طاليويين در جنوب مراکش عمدتا به توليد زعفران اشتغال دارند و بواسطه زمين و آب و هوای اين منطقه محصول زعفران آن ها بسيار مرغوب است ولی با اين که زعفران يکی از گرانترين ادويه های جهان است، اين کشاورزان بدليل توليد نه چندان زياد و حضور واسطه ها، درآمد چندانی ندارند.

مقام های مراکش تلاش می کنند با کمک به کشاورزان و تشويق به توليد زعفران بيشتر، وضع زندگی آنان را بهبود بخشند.

يکی از شيوه هايی که به کشاورزان کمک می کند، کاشت دوره ای زعفران است.

عبدالرحمان سميحی، کشاورز، می گويد: ما ۵ تا ۷ سال در يک زمين زعفران می کاريم و بعد آن را به زمين ديگری منتقل می کنيم و در زمين قبلی علف برای دام هايمان کشت می کنيم.

دولت مراکش در نظر دارد زمين های زير کشت زعفران در اطراف اين شهر را از ۷۰۰ هکتار به دو برابر، افزايش دهد، تا ميزان توليد نيز دوبرابر شود.

اسمعيل الحمدی، مهندس کشاورزی، می گويد: ما تعاونی هايی تشکيل داده ايم که منافع فروش زعفران را بين کشاورزان تقسيم می کنند و در نتيجه درآمد آن ها افزايش می يابد.

تشويق کشاورزان به فروختن محصولات خود به يک خريدار عمده، به قيمت ثابت، تلاش ديگر اداره کشاورزی است. عبدالوهاب حافظ، مدير شرکت زعفران اطلس، می گويد: يکی از اقداماتی که ما برای بهبود سطح زندگی کشاورزان انجام داده ايم اين است که به آن ها بذر و سيستم آبياری مجانی می دهيم که در بازار بسيار گران است.

مراکش اميد دارد با اينگونه کمک ها نه تنها سطح زندگی کشاورزان را بالا برد و سنت ديرينه توليد زعفران را در کشور حفظ کند، بلکه موقعيت ويژه ای را نيز در بازار بين المللی زعفران، بدست آورد.




iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ