دوشنبه، آذر ۰۷، ۱۳۹۰

درگذشت «کن راسل»، کارگردان غیرمتعارف سینمای بریتانیا


درگذشت «کن راسل»، کارگردان غیرمتعارف سینمای بریتانیا
http://www.voanews.com/persian/news/arts/KenRussel-2011-11-29-134649788.html

پس از یک زندگی حرفه ای طولانی، پربار و لبریز از فیلم های پرسروصدا و جنجالی، کن راسل کارگردان برجسته سینمای بریتانیا و سازنده فیلم های فراموش نشدنی چون «تامی» و «زنان عاشق» در سن ٨٤ سالگی در بیمارستانی در انگلستان درگذشت. «الکس ورنی الیوت» پسر این فیلمساز شهیر به خبرنگار روزنامه گاردین گفت که پدرش بر اثر عوارض چند سکته مغزی پیاپی به بیمارستان برده شد و با آرامش کامل و در حالی که لبخندی برلب داشت درگذشت.

«کن راسل» را شاید بتوان غیرمتعارف ترین فیلمساز انگلیسی خواند که ژانر تازه ای از فیلم های جنجالی و جنجال برانگیز را ارائه داد.

فیلم برنده اسکار «زنان عاشق» کن راسل در اواخر دهه شصت میلادی فیلمی سنت شکن بود که با یک صحنه کشتی گیری لخت و عریان، تماشاگرانش را شوک زده کرد. کمی بعد در سال ١٩٧١ فیلم «شیاطین» را ساخت که معجونی از سکس، صحنه های خشونت بار و جلوه هایی از مذهب کاتولیسم بود. نمایش این فیلم در کشور ایتالیا ممنوع شد و استودیوی تهیه فیلم برادران وارنر نیز از توزیع آن خودداری کرد. فیلم های دیگر او «بوی فرند» با شرکت توئیگی و «تامی» یک «راک اپرا» با شرکت گروه «هو» و «التون جان» نیز در زمان اکران سروصدای فراوانی بپا کردند.

«کن راسل» متولد «ساوت همپتون» و پسر یک کفاش بود. او پیش از اشتغال به حرفه عکاسی در نیروی دریایی بریتانیا خدمت کرده بود. او در سال ١٩٥٩ به «بی بی سی» پیوست و چند فیلم مستند برنده جایزه از جمله «دبوسی» و «ایزادورا دانکن» را برای این شبکه تلویزیونی ساخت.

درمستندی به نام «هفت چهره ریچارد استراوس»، کن راسل نشان می دهد که این موسیقی دان برجسته از اعضای حزب نازی آلمان بوده است و گروهی از یهودیان ضمن پخش موسیقی او شکنجه شده اند. با پخش این فیلم خانواده «استراوس» به شدت ناراحت شده و از پخش موسیقی این آهنگساز در مستند «کن راسل» جلوگیری می کنند. درطول سال ها «کن راسل» فیلم «استراوس» را بهترین مستند خود خوانده است.

بعدها پس از ساختن چند فیلم سینمایی ناموفق، کن راسل با «زنان عاشق» (داستان زندگی چایکوفسکی با شرکت گلندا جکسون) به رقابت های اسکار راه یافت. این فیلم که موسیقی آن را «آندره پروین» ساخته بود از موفقیت کم نظیر گیشه برخوردار شد. فیلم جنجالی«شیاطین» هم که درباره روابط جنسی میان کشیش ها و راهبه های قرن هفدهم بود هفته ها در صدر فیلم های پرفروش بریتانیا قرار گرفت.

گلندا جکسون بازیگر قدیمی فیلم های راسل درمورد مرگ این کارگردان برجسته و بحث انگیزگفت:«من عشق و احترام عمیقی نسبت به کن راسل دارم و می دانم که اثرات هم بخشی او به هنر سینما چه در انگلستان و چه درسطح جهان ابدی خواهد بود.»

آماندا داناهیو که در فیلم «رنگین کمان، دروغگو و کرم سفید» با راسل همکاری داشته است می گوید:«کن راسل سینمای بریتانیا را هم در ژانر کمدی و هم ژانر جدی به سوی مرزهای تازه ای کشاند. آثار او یکتا و برانگیزنده بودند. او یک پیشتاز و یک کارگردان کم نظیر بود که هرگز فراموش نخواهد شد.»

«کن راسل» پس از ساختن فیلم «آلترد استیت» Altered State با شرکت «ویلیام هرت» کار خود را محدود به کارگردانی تلویزیون کرد و مدتی نیزدر مدارس سینمایی انگلستان به تدریس پرداخت.

او سال های آخر عمر خود را در دهکده کوچکی گذراند و این اواخر نیز مشغول نوشتن نسخه تازه ای از داستان «پیتر پن» Peter Pan برای سینما بود:«من همیشه پیترپن را دوست داشتم. او هرگز بزرگ نشد و من هم مثل او همیشه اون حالت بچه گی رو حفظ کردم و فکر می کنم هرگز بزرگ نشدم.»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ