چهارشنبه، آذر ۰۲، ۱۳۹۰

تماشاچیان فیلم «شکارچی شنبه» پرچم اسرائیل را آتش زدند


تماشاچیان فیلم «شکارچی شنبه» پرچم اسرائیل را آتش زدند
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Shekarchi-2011--11-23-134435188.html

بنا بر گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز اول آذرماه پس از اکران فیلم ضد اسرائیلی «شکارچی شنبه» در دانشگاه الزهراء تهران، دانشجویان پرچم این کشوررا به آتش کشیدند.

درهمین گرارش آمده است که «فيلم «شکارچي شنبه» روز گذشته، سه شنبه، در دانشگاه الزهراء اکران شد که بيش از ٥٠٠ نفر از دانشجويان به تماشاي فيلم نشستند و بعد از اکران فيلم، به صورت خودجوش با شعار مرگ بر اسرائيل اقدام به آتش زدن پرچم رژيم صهيونيستي کردند.»

فاطمه خلیلی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه «الزهراء» که مسئولیت برنامه را برعهده داشت در رابطه با این واقعه گفت:« متأسفانه هيچ کدام از عوامل فيلم در زمان اکران حضور نداشتند و ما همه تلاش خود را کرديم که در کنار نمایش فيلم، جلسه نقد و بررسي آن را با حضور کارگردان و ساير عوامل فيلم برگزار کنيم تا اهميت محتوايي فيلم بيشتر روشن شود که متأسفانه میسر نشد.»

فیلم «شکارچی شنبه» که از اواخر سال ٢٠٠٨ تا کنون در انتظار اجازه اکران بوده است داستان تغییر نگرش یک پسربچه نسبت به زندگی و شناخت جدیدی از هستی است که پس از دیداربا پدربزرگ «صیهونیستی» او اتفاق می افتد.

نقش اول این فیلم را بازیگر قدیمی تئاتر و سینمای ایران علی نصیریان ایفا کرده است که بنا برنوشته سایت های اینترنتی داخل کشور «کسی است که با آگاهی از این که ممکن است بازی در این فیلم به قیمت محرومیت همیشگی از دیدن پسرش در آمریکا تمام شود؛این نقش را قبول می کند و آن را ذخیره ای برای آخرت خود می داند».

فیلم «شکارچی شنبه» دو سال پیش درخارج از بخش رقابت های جشنواره فجر به نمایش درآمد و موجب برانگیختن عکس العمل هایی در جوامع مختلف یهودی از جمله «رادیو اسرائیل» شد که آن را « فیلم ضد یهودی رژیم ایران» خوانده و محکوم کرد:« اقدام یهودستیزانه حکومت ایران در تهیه یک فیلم سینمایی که هم اکنون در چند سینمای تهران اکران می شود، از جانب بسیاری نهادها و جوامع بین المللی مورد نکوهش قرار گرفت و به نشان دیگری از خوی ضد بشری حکومت ایران تعبیر شد».

گفته می شود «این فیلم با نشان دادن علاقه و حرص و ولع یک خاخام یهودی نسبت به پول و زر اندوزی و هم چنین عبادت های خشک زیرزمینی و اجبار به روابط محض تشکیلاتی ،اجبار در نحوه زندگی و تحقیر زن در این جوامع رسوخ کرده و حمله اش را به قلب فرهنگی رژیم صهیونیستی نشان داده است»

شیخ طادی کارگردانی که پیش از این هفت فیلم داستانی و تلویزیونی دیگر ساخته است در مورد فیلم تازه خود می گوید:«ین فیلم راجع به فلسطین نیست؛ بلکه کاملا به اندیشه های صهیونیستی می پردازد و اینکه نژاد پرستی موجود در میان قوم یهود برگرفته از دیدگاههای مذهبی درون تورات و کتابهای تحریف شده توسط خود این ها به وجود آمده و با مطالعه می توان به راحتی به آن پی برد.»

فیلم «شکارچی شنبه» اخیرا توسط موسسه پخش فیلم «جبرائیل» در سینماهای مختلف کشور و علاوه برآن برای بیش از ١٥ هزار دانشجو در دانشگاه های مختلف کشور به نمایش گذاشته شده است.

داستان فیلم که ۸۰ درصد آن طی اقامت ۲۵ روزه گروه سازندگان آن در لبنان فیلمبرداری شده و ۲۰ درصد آن در مناطق مختلف ایران نظیر چالوس و تهران، از یک بندرگاه در اسرائیل آغاز می شود. زنی یهودی که پس از مرگ همسرش، با یک مرد مسیحی ازدواج کرده‌است، کودک ۸-۷ ساله خود را درپی اقدامات حقوقی و اصرارهای زیاد پدربزرگش (علی نصیریان) برای مدت کوتاهی به او می‌سپارد. پدربزرگ کودک که یکی از سران جریان های فکری صهیونیسم است در جواب نگرانی‌های مادر، وعده می‌دهد که بچه یک ماه بیشتر اینجا نمی‌ماند و پس از آن، با اراده خود هر کجا که خواست می‌تواند برود.

فیلم بنا برگفته دست اندرکاران « ماجرای استحاله فکری و ذهنی این کودک و حرکت از فطرت پاک انسانی تا تبدیل شدن به موجودی خشن، خطرناک و خونریز است».

پس از رفع مشکلاتی که بر سر راه اجازه اکران فیلم وجود داشت، شرکت پخش فیلم «جبرائیل» اقداماتی در خصوص معرفی و شناساندن این فیلم به جامعه داخل کشور انجام داد. از جمله با برپایی چادرهای مخصوص در مسیر راه پیمایی های روز قدس به تبلیغ آن پرداخت.

شبکه تلویزیونی الجزیره، هم در زمان نمایش فیلم "شکارچی شنبه" در جشنواره فجر درباره آن گزارش داد: «این فیلم ریشه ها و عمق اختلاف بین صهیونیست‌ها و یهودیان میانه‌رو را نشان می‌دهد.»

شیخ طادی پیش از این ها در مورد عدم صدور پروانه نمایش فیلم گفته بود: «اینطور که پیداست نمی‌خواهند درگیری خیلی جدی سیاسی در رابطه با این فیلم در زمان اکران عمومی آن به وجود بیاید و چون آدرس دقیقی نمی‌دهند و دلایل محکمی پیش روی من نمی‌گذارند ذهن آدم به همه جا می‌رود. آخر مگر ما با رژیم صهیونیستی رابطه داریم که می‌ترسیم با پخش این فیلم رابطه مان خدشه‌دار شود!؟ من که درباره یهودیان داخل کشور حرف نزده‌ام که با پخش آن مشکلی ایجاد شود. کل فیلم در سرزمین اشغالی می‌گذرد بنابراین فیلم متعلق به آن منطقه است.»

با این همه رهبران مذهبی یهودیان ایران از عکس العمل ها به فیلم و به ویژه برخورد اخیر دانشجویان نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند و معتقدند این گونه نمایش های تبلیغاتی وعمومی ضد یهود ممکن است جان ایرانیان یهودی داخل مملکت را به خطر بیاندازد.

نماینده یهودیان در مجلس شورای اسلامی،« سیامک مره صدق» نیز به نمایش فیلم اعتراض کرده است. او به ویژه نسبت به این مسئله که چرا در فیلم "شکارچی شنبه"، به جای آنکه از "صیهونیسم"(ملی گرایی یهود) انتقاد شود، یهودیت و روحانیت آن هدف قرار گرفته اند.

وی سخنان رهبر کنونی و رهبر پیشین حکومت اسلامی ایران را نقل کرد که گفته اند "یهودیت از صهیونیسم جدا است" و تأکید کرد که در فیلم "شکارچی شنبه" یهودی و صیهونیسم از هم جدا نیستند.

درهمین حال در نظرسنجی که وبسایت صدا و سیمای حکومتی ایران در میان تماشاچیان فیلم "شکارچی شنبه" به عمل آورده است، نزدیک به ٣٩ درصد آن را «خیلی ضعیف» و بیش از ١٢ درصد نیز آنرا «ضعیف » توصیف کردند.

پرویزشیخ طادی در گفتگوی دیگری با سایت خبری «نور پورتال» می گوید:«این فیلم تا به امروز در هیچ جشنواره ای پذیرفته نشده است. حتی جشنواره بیروت که همین الان دو فیلم ضد ایرانی در آن روی پرده رفته است، این فیلم را نپذیرفت. جشنواره بغداد هم این فیلم را نپذیرفت و جشنواره هند حتی جواب ما را هم نداد. برای اکران جهانی هم بعید است شرایط برای آن مهیا باشد. به همین جهت تصمیم گرفته ایم آن را به طور رایگان بر روی اینترنت قرار دهیم تا مخاطبان در سراسر جهان با دانلود فیلم بتوانند آن را تماشا کنند. وقتی در داخل کشور پخش اینهمه مشکل داشته است دیگر از خارج چه توقعی می توان داشت؟»

نصیریان و بازی در نقش سرکرده صیهونیست ها

«قهرمانی» تهیه کننده فیلم «شکارچی شنبه» دریک گفتگوی مطبوعاتی درمورد دست اندرکاران فیلم از جمله علی نصیریان می گوید:« به طور کلی آنهایی که در این فیلم در هر سمتی از کارگردان و بازیگر و بقیه عوامل نقش داشتند دارای روحیه‌ای جهادی هستند، به ویژه آقای نصیریان که انصافاً بسیار خوب از عهده ایفای نقشی به این میزان حساسیت برآمد و همچنین پذیرش وی در خصوص مسائل فیلم بسیار ستودنی بود و زمانی که به وی شرح دادیم که ممکن است مشکلاتی برای شما پیش بیاید، در پاسخ به ما گفت: من عمر خود را کرده‌ام و از این مشکلات واهمه‌ زیادی ندارم.»

از سوی دیگر، سجادپور مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر آثار سینمایی، فیلم «شکارچی شنبه» را فیلمی «ضعیف» در رابطه با فروش گیشه خوانده است و از مخالفان شرکت آن در جشنواره سینمایی فجر بوده است.شیخ طادی گفته است «آقای سجادپور اعلام کردند که این فیلم ضد یهود است و به همین دلیل هیات انتخاب تصمیم گرفت از ورود فیلم به بخش رقابت های جشنواره فجرجلوگیری کند. حتی بعد دلایلی برای رفع این شبهه ارائه شد اما آقای سجادپور به خود من گفتند: تو خودت هم ضد یهودی!


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ