پنجشنبه، آبان ۲۶، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-کار تازه شیرین نشاط ، کامبیزحسینی و محسن نامجو برعلیه دیکتاتوری


کار تازه شیرین نشاط ، کامبیزحسینی و محسن نامجو برعلیه دیکتاتوری
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/ShirinNeshat-2011-11-17-134074748.html

شیرین نشاط عکاس و ویدیو آرتیست ساکن نیویورک که اخیرا نخستین فیلم بلند او در جشنواره ونیز تحسین شد، با یک کار تازه که یک اجرای نمایشی یا پرفورمنسی به نام OverRuled بر صحنه تئاتر«سدار لیک» Cedar Lake نیویورک است با همکاری هنرمندان ایرانی دیگری از جمله محسن نامجوو کامبیزحسینی، این بار به موضوع مبارزه برعلیه دیکتاتوری پرداخته است.

شیرین نشاط که پیش از این علاوه بر عکس ها و ویدیو آرت های مختلف دست به تجربه هایی در زمینه های نمایشی از جمله چیدمان ها و اجراهای زنده زده است. درسال ١٩٩٨ موزیکالی به نام «سرکش» درباره وقایعی که بین یک زن و مرد خواننده اتفاق می افتد را به اجرا گذاشت.

بنا برگزارش نشریه بیلبورد:«در یک شب سرد پائیزی، تعداد ٣٠٠ تماشاگر از جمله «دیوید بیرن» منتقد هنری و «جری سالتز» منتقد «مجله نیویورک»، هم چنین عکاس برنده جایزه «خونجی» و کارگردان هنری حراجی «ساتبی» در تئاتر/ استودیوی «سدار لیک» منهتن گردهم آمدند تا شاهد نخستین اجرای اثر نمایشی تازه هنرمند برنده جایزه ایرانی، شیرین نشاط باشند. این اثر هنری بنا برسفارش «نیو پرفورمنس بینال: پرفورما ١١» ساخته شده است.»

اجرای کار تازه «شیرین نشاط» که نزدیک به دو ساعت ادامه داشت توسط تیم پدر و پسر، «بهرنگ » و «شجاع آذری» همکار«نشاط» بر اساس داستان «منصور حلاج» نوشته شده است و با وقایع و رویدادهای سیاسی واجتماعی ایران امروز در ارتباط است.

بازیگران دیگر این نمایش/پرفورمنس، محمد غفاری، بازیگرو کارگردانی که به خاطر ارائه آثاری در زمینه « تعزیه» شهرت دارد و«کامبیز حسینی» مجری پرطرفدار برنامه «پارازیت» در صدای آمریکا هستند که سابقه طولانی در بازیگری و کارگردانی تئاتر دارد. هم چنین«شندی یوسفیان» (از گروه ایندو) و «محسن نامجو» آهنگساز، ترانه سرا و خواننده ای که پس از مهاجرت به آمریکا در غرب، عنوان «باب دیلان» ایران را از آن خود ساخته است.

بیلبورد می نویسد:« گروهی بازیگر در لباس سربازی، دورتا دور محوطه داخل تئاتر، تماشاگران «تسلط» را احاطه کرده بودند. آن ها نقش هیئت منصفه یک دادگاه مذهبی را ایفا می کردند که روی صحنه جریان داشت» اما «متهم» در این بخش از شو «بدون نام» بود و از چهار بازیگرمختلف و هم شکل ازجمله «نامجو» و «یوسفیان» که سراپا سیاه پوشیده بودند تشکیل می شد. این چهاربازیگر هم زمان از میان جمعیت برخاستند و به تماشاگر نشان می دادند که هریک از آن ها هم می توانند هرآن «متهم» و «محاکمه» شوند.»

موسیقی این «شو» تماما توسط «نامجو» ساخته شده است. ازجمله سه ترانه تازه ای که یکی از آن ها با اشعار «رومی» اجرا شد.

نامجو درگفتگو با خبرنگار بیلبورد درمورد عکس العمل اولیه خود نسبت به متن نمایش/پرفورمنس می گوید:«من این دادگاه را واقعی ندیدم برای همین هم از موسیقی استفاده کردم تا به این متن جنبه های دراماتیک بیشتری ببخشد. من به شیرین گفتم من این متن را بیشتر به حالت یک شو و یک پرفورمنس می بینم.»

به این صورت یک گروه پنج نفره موسیقی الکترونیک از جمله کیبورد، گیتار، باس، درام و ترومپت از دو گوشه چپ و راست صحنه به حرکات بازیگران هیجان بیشتری می بخشیدند. یک سوم آخر«شو» نیز تماما توسط «نامجو» اجرا شد که با یک «سه تار» ساده و زیر یک نورافکن، تنها به خواندن پرداخت.

این چهارمین برنامه بینال «پرفورما ١١» است که از تاریخ اول تا ٢١ نوامبر در نیویورک جریان دارد. علاوه بر «تسلط» از شیرین نشاط، ١٢ برنامه هنری و بصری دیگر نیز امسال در این بینال به اجرا گذاشته خواهد شد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ