جمعه، آبان ۱۳، ۱۳۹۰

فیروزه خطیبی-جدایی نادر از سیمین، لئوناردو دی کاپریو و مرلین مونرو درجشنواره انستیتوی فیلم آمریکا

جدایی نادر از سیمین، لئوناردو دی کاپریو و مرلین مونرو درجشنواره انستیتوی فیلم آمریکا
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/AFI-2011-11-3-133173833.html

فیلم های برگزیده بیست و پنجمین سال برگزاری فستیوال «انستیتوی فیلم آمریکا» AFI که از امروز (پنج شنبه سوم اکتبر) کار خود را در هالیوود آغاز می کند، مجموعه ای است از بهترین فیلم هایی که در طول سال گذشته در جشنواره های سینمایی دیگر به نمایش درآمده است.

این مجموعه کم نظیر سینمایی شامل بسیاری از فیلم هایی است که از هم اکنون در رده بندی فیلم های درخور دریافت جوایز معتبر سینمایی از جمله «اسکار» قرار گرفته اند. فیلم هایی چون «آرتیست»، یک اثر سیاه وسفید و صامت سینمایی که سرسپاری است به آغاز کار سینما و«عصر طلائی»هالیوود. هم چنین فیلم دیگری به نام «یک هفته من با مرلین» با شرکت «میشل ویلیامز» که وقایع روزهای آخر زندگی تراژیک مرلین مونرو را بررسی می کند و فیلم دیگری به نام «شرم» Shame درباره مردی معتاد به سکس با شرکت مایکل فسبندر.

هرچند هیچ یک از این سه فیلم هنوز در سینماها به نمایش گذاشته نشده است، اما هرکدام از آن ها در یکی از فستیوال های معتبر جهان از جمله «کن»، فستیوال بین المللی «تورنتو» و فستیوال فیلم نیویورک به نمایش درآمده اند.

فیلم برگزیده شب اول فستیوال، «جی ادگار»J. Edgar، تازه ترین اثر سینمایی «کلینت ایستوود» بازیگر و کارگردان سرشناس آمریکایی است. این فیلم که در ژانر «بیوگرافی تاریخی» قرار دارد با شرکت «لئوناردو دی کاپریو» زندگی رئیس پیشین «اف بی آی»، جی. ادگار هوور را زیر ذره بین برده است. این تنها فیلم فستیوال است که برای نخستین بار در فستیوال AFI به نمایش گذاشته خواهد شد.

«لین نیدلر» مدیر جشنواره می گوید:«ما سال هاست که با این مسئله یعنی نمایش بار اول فیلم ها در کلنجار هستیم. اما بالاخره به این نتیجه رسیده ایم که اگر یک فیلم در مثلا فستیوال فیلم نیویورک به نمایش گذاشته شده، این مسئله زیاد تاثیری در کار ما و بر روی تماشاگران ما نخواهد گذاشت. اگر این فیلم یک اثرعالی باشه چرا ما باید یک فیلم دیگر رو جانشین آن کنیم اونهم فقط بخاطر اینکه فیلم در جای دیگری به نمایش درآمده؟»

دست اندرکاران AFI امیدوارند که به این صورت گزینه ای از بهترین فیلم های فستیوال های دیگرجهان را به علاقمندان سینما در لس آنجلس عرضه کنند. درعین حال آن ها با این کار نه تنها توجه دست اندرکاران صنعت فیلمسازی هالیوود را به این آثار و سازندگان آن جلب می کنند بلکه آن دسته از تماشاگرانی که به دنبال فیلم هایی هنری ترو سینمایی جدی تر هستند را هم راضی نگاه خواهند داشت.

یکی دیگر ازمدیران فستیوال، ژاکلین لیانگا می گوید قوانین تازه از جمله پخش بلیت های رایگان برای تماشای برخی از فیلم ها که از سال ٢٠٠٩ به اجرا گذاشته شده است کمک می کند تا جمع وسیع تری از تماشاگران از سطوح گوناگون اجتماعی و به ویژه جوانان به تماشای فیلم های فستیوال بنشینند:«من فکر می کنم فیلم های بزرگ و هالیوودی فستیوال می تواند وسیله خوبی باشد برای جلب توجه تماشاگران به فیلم های دیگر این جشنواره از جمله فیلم های سینمای جهان وکار فیلمسازان جوان و تازه کار.»

یکی از این فیلم های بزرگ و پرزرق و برق هالیوودی، اثر تازه و سه بعدی «استیون اسپیلبرگ» به نام «ماجراجویی های تین تین» است که در هشتمین و آخرین روز جشنواره AFI در روز ١٠ نوامبر اکران خواهد شد.

امسال بیش از ٧٠ فیلم داستانی و بلند و٤٠ فیلم کوتاه از فیلمسازان معروف و کارگردانان جوان و شناخته نشده به نمایش گذاشته خواهد شد.

«پدرو آلمادوار» فیلمساز برجسته اسپانیائی به عنوان کارگردان میهمان جشنواره امسال انستیتوی فیلم آمریکا معرفی شده است. این کارگردان در یک جلسه ویژه، چهار فیلم سینمایی که برروی او و آثارش اثرگذار بوده است ازجمله فیلمی از دهه شصت میلادی به نام «چشم هایی بدون صورت» را به تماشاگران معرفی خواهد کرد.

فیلم های سینمای جهان همواره یکی از مهم ترین بخش های جشنواره سینمایی AFI به شمار می رود. «لیانگا» مدیر جشنواره می گوید سفر به برلین و شرکت در جشنواره بین المللی فیلم در این شهر توانسته است او را با رویدادهای مهم سینمای جهان بیشتر آشنا کند:«ما فیلم های زیادی درباره فرهنگ و هویت انتخاب کرده ایم و هم چنین فیلم هایی از کسانی که خارج از فرهنگ و هویت خود فیلم ساخته اند.»

درمیان فیلم های سینمای جهان امسال فستیوال، فیلم «آلپ» از یونان ساخته «یورگس لانتیموس» کارگردان نامزد جایزه اسکار فیلم «داگ توث» Dogtooth گنجانده شده است. فیلم ارسالی اسرائیل به جوایز اسکار امسال به نام «فوت نوت» Footnoteیکی دیگر از این فیلم هاست. هم چنین فیلم «یکی بود یکی نبود در آناتولیا» از کشور ترکیه. از ایران فیلم ارسالی این کشور به اسکار، اثر برجسته اصغر فرهادی، «جدایی نادر از سیمین» و از لهستان فیلم «اسب تورین» به نمایش گذاشه خواهد شد.

علاوه بر فیلم «جدایی نادر از سیمین» فیلم دیگری از ایران به نام «سه ونیم» به کارگردانی «نقی نعمتی» نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.این فیلم ماجرای «هانیه»، «هما» و «بنفشه» سه دختر مجرم است که ضمن آزادی موقت از زندان برای فرار از مملکت از مرزهای شمال کشور نقشه می کشند. این سه دختردرابتدا با شوخی و بازیگوشی و خنده به این سفر به صورت امری ساده نگاه می کنند اما ناگهان متوجه جدی بودن راهی که آغاز کرده اند می شوند. کم کم با نزدیک تر شدن به مرز، تنش های بین این سه دوست هم بیشتر می شود. همبستگی این سه هنگامی به اوج می رسد که یکی از دخترها به حامله بودن خود اعتراف می کند.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ