دوشنبه، آذر ۰۷، ۱۳۹۰

آنجلینا جولی و کارگردانی یک فیلم ضد اسلامی؟


آنجلینا جولی و کارگردانی یک فیلم ضد اسلامی؟
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Angelina-2011-11-28-134638638.html

فیلم تازه «درسرزمین خون و عسل» In The Land Of Blood And Honey ، نخستین تجربه کارگردانی «آنجلینا جولی» بازیگر مشهور سینمای هالیوود علیرغم اعتراضات مردم «بوسنی» جایی که داستان فیلم در آن روی می دهد، ماه آینده برای اکران آماده می شود.

برخی از خبرگزاری های کشورهای اسلامی از جمله خبرگزاری «السینما» در«قطر» از هم اکنون عکس العمل هایی به اکران این فیلم که بنا برگفته آن ها «با مخالفت مسلمانان بوسنیایی همراه بوده است» نشان داده اند.

فیلم «درسرزمین خون و عسل» که آنجلینا جولی آن را نوشته و کارگردانی کرده است نخستین فیلم بلند و داستانی این بازیگر و فعال حقوق بشری به شمار می رود که پیش از این ها در سال ٢٠٠٧ فیلم مستندی به نام «مکانی در زمان» را ساخته است. داستان فیلم «درسرزمین خون و عسل» جریان یک رابطه عاشقانه میان یک زن مسلمان و یک مرد اهل صربستان در دوران جنگ «بوسنی» است. داستانی که برخی درجوامع مسلمان آن را «غیراخلاقی» خوانده اند.

درتبلیغات این فیلم از بردن اسامی بازیگران (احتمالا بخاطر حفاظت از آن ها) خودداری شده است اما در فیلم، سرباز صربستانی، بعدها درصدر ریاست اردوگاه شکنجه و تجاوز به زنان مسلمان «بوسنی» قرار می گیرد و یک بار دیگر با معشوقه خود که یکی از اسرای جنگی دراین اردوگاه است رویارو می شود.

درهالیوود صحبت از این است که چگونه نخستین فیلم بلند وداستانی «آنجلینا جولی» بجای یک داستان رومانتیک و کمدی که خود او می توانست نقش اول آن را داشته باشد با سوژه ای تا این حد جدی و حساس سرو کار داشته و به این صورت هنوز به اکران نرسیده این چنین جنجال برانگیز شده است؟

دیالوگ های فیلم «درسرزمین خون و عسل» به چهارزبان مختلف نوشته شده اند و فیلم یک داستان جنبی را در زمینه نسل کشی ها و جنگ های داخلی که از اوائل تا اواسط دهه ٩٠ در بوسنی ادامه پیدا کرد را مطرح می سازد. آنجلینا جولی با وجود همه امکاناتی که هالیوود دراختیار او گذاشته است، بجای بازیگران سرشناس هالیوودی از دو بازیگر گمنام برای ایفای نقش های اصلی این فیلم استفاده کرده است.


«واشنگتن پست» می نویسد: «آنجلینا جولی روی پوستر نخستین فیلم خود به جای صورت زیبای خود به چاپ عکسی از یک نقشه ساده که دو سایه از خون به شکل یک زن و مرد روی آن قرار گرفته اکتفا کرده است.» زن و مردی به رنگ خون در حال بوسیدن یکدیگر. فیلمی که آنجلینا جولی هیچ کوششی در استفاده از نام معروف خود برای «فروش» و «تبلیغات» آن ندارد و نام او با حروف ریز در زیر اطلاعات این پوسترقرار گرفته است.

این یک حرکت جسورانه و باشهامت است. حرکتی که داستان رئیس اردوگاه تجاوز به زنان مسلمان توسط سربازان صرب و زنان مسلمان اهل بوسنی که در این کمپ قربانی شده اند در مرکز اصلی آن قرار دارد.

پیش از این عده‌ای از زنان قربانی جنگ بوسنی و هرزگوین، ضمن اعتراض به ساختن این فیلم گفته بودند: «این ها نبایست از مسئله ای که ما با تمام وجود درگیر آن بوده ایم یک فیلم سینمایی بسازند.»

هم چنین زنی به نام «هاسکیک» که خود یکی از زنان قربانی جنگ بوسنی و در این اردوگاه مورد تجاوز قرار گرفته است، وزیر فرهنگ بوسنی را تحت فشار قرار داد تا مجوز ساخت فیلم «آنجلینا جولی» را لغو کند.

«هاسکیک» گفته بود: «ما به آنجلینا اجازه نمی دهیم تا به میل خود با ایجاد تعادل میان قاتل و مقتول و ظالم و قربانی ما را به تصویر بکشد. ما اجازه نمی دهیم که درد و رنج ما به صورت غیرحقیقی در یک داستان خیالی تصویر شود.»

یکشنبه شب (٢٧ نوامبر) آنجلینا جولی در یک مصاحبه تلویزیونی در برنامه پرتماشاگر تلویزیونی 60 Minutes به مجری برنامه که از او سئوال کرد:« به راستی چرا یک فیلم کمدی نساختی؟» پاسخ داد: «من بازیگرکمدی خوبی نیستم!»

با این همه فیلم «درسرزمین خون و عسل» قرار است تا از روز ٢٣ دسامبر در سینماهای آمریکای شمالی برروی اکران برود.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ