دوشنبه، آذر ۱۵، ۱۳۸۹

پس از آیواسیتی، دوبلین چهارمین شهر ادبی جهان شد


پس از آیواسیتی، دوبلین چهارمین شهر ادبی جهان شد
http://www.voanews.com/persian/news/europe/dublin-literature-05-12-2010-111352659.html


یونسکو اعلام کرد: نام دوبلین، پایتخت ایرلند جنوبی را بعنوان یکی از چهار شهر ادبی جهان به ثبت رسانده است.

مری هانافین وزیر فرهنگ ایرلند جنوبی که برای به ثبت رساندن دوبلین بعنوان یکی از شهرهای اثرگذار ادبی جهان تلاش کرده بود، به رسانه ها گفت: این اقدام یونسکو به معنای ارزشگذاری به میراث ادبی مدرن دوبلین است.

افزون بر جیمز جویس، نویسندگان بزرگی همچون جرج برنارد شاو، و ساموئل بکت از دوبلین برخاسته اند. شهری که مرکز رویدادهای رُمان مشهور یولیسس جیمز جویس نیز هست.

یونسکو پیش از این، شهر آیوا از ایالت آیوا آمریکا را در سال ۲۰۰۸ بعنوان سومین شهر ادبی جهان معرفی کرده بود.

استقبال مخاطبان جهانی از یولیسس جیمز جویس باعث توجه مردم عادی دوبلین به این کتاب شد. از این رو، هرساله مردم دوبلین و دیگر شهرهای ایرلند در روزهای خاصی به کوهی در حومه شهر می روند تا در همان مکانی یولیسس را بخوانند که فانوس دریایی قرارگرفته در آن، مکان رویدادهای دوازده ساعته این داستان بوده است.

لئوپولد بلوم، مولی بلوم و استفان ددالوس شخصیت های اصلی داستانی هستند که ادیسه همر را در جهان مدرن زنده می کنند. این شخصیت های مدرن رمان یولیسس جویس هم اینک به چهره های واقعی و شناخته شده برای اهالی دوبلین تبدیل شده اند. گفته می شود کمتر کسی در این شهر هست که یولیسس را حتا یکبار هم که شده به صورت گذری نخوانده باشد.

شهرهای لندن، نیویورک، پاریس، و سنت پترزبورگ دیگر شهرهای جهان اند که به دلیل پیشینه ادبی و ارزشگذاری به ادبیات از سوی شهر و تدریس ادبیات خلاقه در دانشگاههای این شهرها، همچنین برخاستن نویسندگان بزرگ از این شهرها نامزد قرار گرفتن در لیست شهرهای ادبی جهان یونسکو هستند. هرچند شهرهای ملبورن استرالیا، و ادینبورگ بریتانیا از دیگر نامزدهای حضور در این لیست نیز دیده می شوند.

شهر آیوا آمریکا به دلیل برخورداری از کارگاه نویسندگان آیوا که از سال ۱۹۳۶ تاکنون در دانشگاه آیوا به کار بررسی ادبیات خلاقه و پرورش استعدادهای ادبی فعال بوده است. «مری فلانری اوکانر»، «جان ایروینگ» و «توماس جان بویل» از جمله چهره های شاخص ادبیات آمریکا و جهان اند که از این کارگاه ادبی بهره گرفته اند. اعضای این کارگاه تاکنون هفده جایزه ادبی پولیتزر را دریافت کرده اند.

جشنواره تابستانی ادبیات آیواسیتی یکی دیگر از رویدادهای ادبی این شهر است که با برنامه های گوناگون خود پذیرای نویسندگان ۱۲۰ کشور جهان است.

یکی دیگر از نشانه های حضور سنگین و تاثیرگذار ادبیات خلاقه در زندگی این شهر، پیاده رو خیابان ادبیات آن است که کلمات قصار نویسندگان بزرگ، یادداشتها و تصاویر آنان در این خیابان برای رهگذران نصب شده است. این اقدام همانند اثر انگشت یا امضای چهره های برجسته هالیوود در بولواری به همین نام در لس آنجلس است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ