چهارشنبه، آذر ۱۷، ۱۳۸۹

کشف باکتری جدیدی که ماده حیاتی آن آرسنیک است

کشف باکتری جدیدی که ماده حیاتی آن آرسنیک است
http://www.voanews.com/persian/news/NASA_ArsenicBacteria-2010-12-08-111528784.html

پژوهشگران ناسا باکتری را کشف کرده اند که با استفاده از آرسنیک ادامه حیات می دهد.

براساس نتایج تحقیق جدید دانشمندان ناسا، به نظر می رسد باکتری «Halomonadaceae» برای ادامه حیات به جای فسفر از آرسنیک استفاده می کند.

فسفر یکی از عوامل حیاتی شکل گیری «دی ان ای» موجودات زنده است اما آرسنیک ماده سمی است که معمولاً برای موجودات زنده کره زمین کشنده است.

فلیسا ولفه سیمون، پژوهشگر «مرکز بیولوژی ستارگان» سازمان ناسا و «سازمان زمین شناسی» ایالات متحده و یکی از محققان اصلی این پژوهش در کنفرانس خبری ناسا گفت تیم تحقیقاتی اومیکروبی را کشف کرده اند که علائم حیاتی آن با سایر نمودارهای حیاتی موجودات زنده کاملاً متفاوت است.

دانشمندان این میکروب که «GFAJ-1» نام دارد را در آب رودخانه نمکی «مونو» پیدا کرده اند. این رودخانه که سطوح بالای آرسنیک دارد، در سیصد کیلومتری سان فرانسیسکو واقع شده است.

آرسنیک در جدول تناوبی دقیقاً زیر فسفر قرار دارد. ساختار شیمیایی هر دو ماده بسیار شبیه است، اما آرسنیک معمولاً برای بیشتر موجودات زنده بسیار سمی است.

بنا به گفته ولفه سیمون، ادامه بقای بعضی از میکروب ها با آرسنیک، به جای فسفر ممکن است و میکروب «GFAJ-1» یکی از این باکتری ها است که به طور طبیعی در سطوح بسیار بالای آرسنیک زنده می ماند.

این پژوهشگر ناسا نمونه ای از میکرب را به آزمایشگاه برده و با افزایش سطح آرسنیک و کاهش سطح فسفر، شاهد ادامه بقای باکتری و وجود آرسنیک در همه سلول ها، «دی ان ای» و پروتئین آن بوده است.

او افزوده است ما قفل دری را باز کرده ایم که کلید آن با کلیه نمودارهای حیاتی موجود در کهکشان متفاوت است.

پم کنراد، زیست شناس و ستاره شناس «مرکز پرواز فضایی گودارد» ناسا با این ایده موافقت است و می گوید کشف جدید می تواند به فهرست نقاط دیگر کهکشان افزوده شود که احتمال کشف علائم حیات را می توان در آن ها یافت.

وی خاطرنشان کرده است دانشمندان باید با گسترش روزافزون حوزه دید خود، در جستجوی یک سیاره قابل زندگی دیگر و یا محیطی برای اسکان بشر باشند.

دانشمندان نتیجه گیری کرده اند در ساختار شیمیایی «دی ان ای» این باکتری آرسنیک جایگزین فسفر شده است و این پدیده از این واقعیت حکایت می کند که این میکروب برای برقراری ارتباط بین اکسیژن و کربن، به جای فسفر از آرسنیک استفاده می کند.

برخی از محققان معتقدند ادامه حیات «دی ان ای» موجوداتی که ساختار شیمیایی آن ها آرسنیک است، به درجه حرارات محیط بستگی دارد و معمولاً این نوع باکتری ها در درجه حرارت طبیعی کره زمین مدت طولانی زنده نمی مانند. اما آن ها معتقدند احتمال دارد بقای این موجودات در دمای بسیار سردی همچون تیتان، قمر زحل که گاه به ١٨٠ درجه سلسیوس زیر صفر کاهش می یابد، ممکن باشد.

این مقاله تحقیقی در شماره روز پنج شنبه ( ٢ دسامبر) نشریه «Science Express» منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ