دوشنبه، آذر ۲۲، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-شبکه اجتماعی، فیلم برگزیده سال انجمن منتقدان سینمایی لس آنجلس


شبکه اجتماعی، فیلم برگزیده سال انجمن منتقدان سینمایی لس آنجلس
فیروزه خطیبی - لس آنجلس

http://www.voanews.com/persian/news/arts/Socialnetwork-2010-12-13-111797914.html

روز یکشنبه، انجمن معتبر منتقدان فیلم لس آنجلس، فیلم درام «شبکه اجتماعی» درباره چگونگی پیدایش «فیسبوک» را به عنوان بهترین فیلم سال ٢٠١٠ معرفی کرد.

این فیلم از ساخته های«دیوید فینچر» از آغاز فصل جوایز سینمایی درهفته های گذشته تا کنون از موفقیت های چشمگیری برخورداربوده است و از طرف «جامعه منتقدان سینمایی بوستن»، منتقدان فیلم نیویورک (آنلاین) و جوایز سینمایی ریچارد آتن بارو در لندن هم به عنوان بهترین فیلم سال شناخته شده است و علاوه برآن جایزه اصلی منتقدان فیلم واشنگتن دی سی را نیز از آن خود ساخته است.

امسال جایزه منتقدان سینمایی لس آنجلس برای بهترین کارگردان سال به طور مشترک به کارگردان فیلم «شبکه اجتماعی» و فیلم ماجراجویانه ای به نام «کارلوس» اهدا شد.

«کارلوس» فیلم پنج ساعت و نیمی است درباره ماجراهای زندگی «رامیرز سانچز» تروریست اهل ونزوئلا. این فیلم که در اصل برای تلویزیون فرانسه ساخته شده است در آمریکا به صورت یک فیلم سینمایی اکران شد. این فیلم هم چنین توانست به عنوان بهترین فیلم خارجی سال یا فیلمی که به زبانی غیر از زبان انگلیسی ساخته شده جایزه انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس را دریافت کرده و به عنوان دومین فیلم برتر سال شناخته شود.

انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس، جایزه بهترین فیلمنامه سال را به «آرون سارکن» برای نوشتن فیلمنامه «شبکه اجتماعی» اهدا کردند. موسیقی این فیلم نیز توانست جایزه بهترین موسیقی متن فیلم را به طور مشترک از آن «ترنت رزنار» و «آتکس راس» و هم چنین «الکساندر دیلا» آهنگساز فیلم «نویسنده پشت پرده» ساخته رومن پولانسکی سازد.

کالین فیرث بازیگر برجسته بریتانیایی جایزه بهترین بازیگر مرد سال را برای ایفای نقش جرج ششم در فیلم «نطق پادشاه» به دست آورد و «کیم های جا» بازیگر اهل کره جنوبی هم برای بازی در فیلم «مادر» جایزه بهترین بازیگر زن سال را به دست آورد.

جکی ویور بازیگر نقش مکمل زن، در فیلم استرالیائی «قلمرو وحوش» جایزه بهترین بازیگر زن نقش دوم انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس را از آن خود ساخت و «نیلز آرستراپ» به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در فیلم فرانسوی «پیامبر» معرفی شد.

جایزه بهترین کارگردان سال به طور مشترک به «دیوید فینچر» برای فیلم «شبکه اجتماعی» و «اولیویر آسایاس» برای فیلم «کارلوس» اهدا شد.

انیمیشن «داستان اسباب بازی ٣» از محصولات سینمایی دیسنی/پیکسار با صدای «تام هنکس» و «تیم آلن» برنده بهترین فیلم انیمیشن سال شد.

جایزه بهترین فیلم برداری سال به «ماتیو لیبا تیک» برای فیلم «قوی سیاه» اهدا شد و «گای هندریکس دیاز» جایزه بهترین طراحی صحنه برای فیلم «آغاز»Inception با شرکت لئوناردو دی کپریو را از آن خود ساخت.

انجمن منتقدن فیلم لس آنجلس، مستند «آخرین قطار به مقصد خانه» The Last Train Home را به عنوان بهترین فیلم مستند سال برگزید.

انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس در نیمه ماه ژانویه سال آینده، طی مراسمی که در هتل «اینترکنتیننتال» این شهر برگزار می شود، رسما از برندگان این جوایز سینمایی تقدیر می کند. امسال جایزه یک عمر فعالیت حرفه ای سینمایی انجمن به «پل ماژورسکی» فیلمساز برجسته سینمای آمریکا اهدا خواهد شد.

آرای انجمن منتفدان فیلم لس آنجلس و انجمن منتقدان فیلم نیویورک به صورتی تعیین کننده مسیری است که نهایتا به جوایز اسکار ٢٧ فوریه راه خواهد یافت.

درحال حاضرفیلم های «شبکه اجتماعی» و «نطق پادشاه»، دوفیلم برجسته و مورد توجه برای دریافت جایزه اسکار به شمار می روند.

فیلم «شبکه اجتماعی» جایزه اول انجمن منتقتدان سینمایی بوستن را نیز دریافت کرد. جایزه بهترین بازیگر مرد سال این جوایز نیز به «جسی آیزنبرگ» بازیگر نقش اول فیلم «شبکه اجتماعی» تعلق گرفت. هم چنین بهترین کارگردان، فیلمنامه نویس و موسیقی متن این فیلم نیز به عنوان بهترین های سال ٢٠١٠ برگزیده شدند.

ناتالی پورتمن برای ایفای نقش اول درفیلم «قوی سیاه» جایزه بهترین بازیگر زن سال «منتقدان سینمایی بوستن» را از آن خود ساخت و کریستیان بیل، برای بهترین بازیگر در نقش مکمل مرد در فیلم «مشت زن» معرفی شد. ژولیت لوئیس، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم «محکومیت » دریافت کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ