چهارشنبه، آذر ۲۴، ۱۳۸۹

قندچی-آيت الله جنتی می گويد ايران به سوی انقلاب می رود http://www.ghandchi.com/645-Jannati.htm


آيت الله جنتی می گويد ايران به سوی انقلاب می رود
سام قندچی
http://www.ghandchi.com/645-Jannati.htm

آيت الله احمد جنتی، خطيب نماز جمعه تهران، در روز نوزدهم آذر ماه گفت:

"ما حادثه تلخ عاشوراي 88 را نمي‌توانيم فراموش كنيم؛ عده‌اي كه از نظام، اسلام، انقلاب، ولي‌فقيه، امام‌خميني (ره) و رهبر فرزانه انقلاب عقده داشتند، اين افراد زماني كه ديدند زمينه براي آنها فراهم شده، در اثر آن حركت لعنتي كه انجام دادند و اغتشاشي كه به وجود آوردند، زمينه‌ها را براي اين افراد فراهم كردند و آن‌ها باورشان شد كه نظام در سراشيبي سقوط قرار گرفته و اين را باور كردند در خارج و در داخل و مسأله براندازي نظام مطرح شد، عده‌اي باور نمي‌كردند كه مقام معظم رهبري مي‌فرمودند مسأله "انتخابات" نيست، مسأله جزئي نيست و حتي مسأله "ولايت‌فقيه" هم نيست، بلكه مسأله "نظام" و "اسلام" است. آن مسأله‌اي كه در آن هدف مشترك بهائيون و منافقين و احزاب منحرف گوناگون و هر ضد اسلام و ضد انقلابي در آن وجود دارد، مسئله براندازي نظام يعني مخالفت با اسلام است اما خداوند آبروي آنها را به دست خودشان برد."

بنا به گفته آيت الله جنتی از همان خرداد 88 آيت الله سيد علی خامنه ای اين موج را شروع انقلاب می ديده است. البته در مورد نظر آيت الله خامنه ای مشخص نيست که آيا به آيت الله جنتی در مکالمات خصوصی چنين گفته باشد اما تا آنجا که آيت الله خامنه ای رسماً در آن تاريخ سخن گفت وقايع سال گذشته را کاريکاتور انقلاب 57 توصيف کرد. به هرحال، سخنان آيـت الله جنتی در مورد نظر خود بسيار شفاف است که حرکت کشور را در سال گذشته به سوی انقلاب ارزيابی می کند و همچنين آن حرکت را يکسال بعد آنقدر پرقدرت می بيند که می گويد:

"حادثه عاشورا نتیجه فراموش کردن غدیر بود و زمانی که غدیر فراموش شد حضرت علی (ع)، امام حسن (ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسین (ع) کشته شدند."

به عبارت ديگر آنچه از خرداد 88 در ايران شروع شده است نه ربطی به محمود احمدی نژاد دارد و نه ربطی به ميرحسين موسوی و نه ربطی به انتخابات رياست جمهوری بلکه موجی بوده است عليه نظام و در رأس آن نيز ولی فقيه. اين دقيقاً يعنی که ايران از خرداد ماه 88 بسوی انقلاب در حرکت بوده است و تأکيد آيـت الله جنتی در سالگرد وقايع سال گذشته بر اين امر که اين حرکت ادامه دارد و آتش "زير حاکستر" است دو باره به معنی ديدن ادامه حرکت ايران به سوی انقلاب از سال گذشته و تداوم آن تا به امروز است.

مير حسين موسوی دو روز بعد از خطبه آيت الله جنتی در روز بيست و يکم آذر ماه در مصاحبه ای با روزنامه قلم سبز در پاسخ به سوالی درباره نظرات بيان شده آيـت الله جنتی گفت:

"به نظر بنده خطیب مورد اشاره شم قوی ای دارد. گرچه بدلیل پایبندی به مقام و موقعیت موضع ایشان دفاع از ظلم و خشونت است وکارهايی شبیه دروغ درباره یک میلیارد دلار کمک آمریکا به مخالفان، یا ترغیب خشونت، یا ولع شدید به اعدام و اعتراف گیری و مهم تر از همه تقلبات گسترده انتخاباتی و تصفیه های وسیع کاندیداها، او را از عدالت ساقط کرده است. با این همه سبزها باید با حوصله صحبت های ایشان را بشنوند. ایشان تیپ نسبتا کاملی از اقتدارگرایان تمامیت خواه است و اطلاعات خوبی که دارد را ناخود آگاه در سخنرانی ها فاش می کند. ایشان جنبش را آتش زیر خاکستر تعبیر کرده است و من کاملاً با نظر ایشان موافق هستم و اضافه می کنم ادامه سرکوبها و ندیدن واقعیتها در کنار حاکمیت دروغ و قانون گریزی و فساد و عدم کارآمدی در سیاستهای داخلی و خارجی دامنه این آتش به تعبیر ایشان زیر خاکستر را هر روز بیشتر می کند."

آقای موسوی نکته بسيار جالبی در اين مصاحبه گفته اند که شايد کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آن هم اين جمله است: "اطلاعات خوبی که دارد را ناخود آگاه در سخنرانی ها فاش می کند." اين حرف ميرحسين موسوی بسيار درست است چرا که شخصيتی نظير آيـت الله جنتی در موقعيتی در نظام جمهوری اسلامی قرار دارد که همه اطلاعات مربوط به جنبش واقعی مردم را بيش از هر سازمان و گروه سياسی اپوزيسيون در اختيار دارد و وقتی وی چنين ارزيابی از اين موج آغاز شده از سال گذشته ارائه می کند، موضوع بسيار قابل تأمل است.

در واقع اين حرف آيـت الله جنتی نظير زمانی است که محمد رضا شاه به مردم ايران گفت: «صدای انقلاب شما را شنيدم.» شاه نيز در آنزمان دقيقاً بيش از اپوزيسيون اطلاعات در مورد جنبش واقعی مردم در اختيار داشت. هيچ نيروی اپوزيسيون در آن زمان هنوز با چنين اطمينانی از صدای پای انقلاب حرف نميزد. البته محمد رضا شاه در همان سخنرانی به مردم قول اصلاح امور را داد در صورتيکه آيت الله جنتی قول سرکوب بيشتر را می دهد. اما جدا از راه حل پيشنهادی آنها، در گفتار هر دو آنها با اتکاء به "اطلاعاتی" که در اختيار دارند، موجی را که پيش روی خود می بينند، بيان حرکت ايران بسوی انقلاب است.

تاريخ در عرض مدت کوتاهی نشان داد که ارزيابی شاه از موج حرکت مردم در ايران درست بود. بايد منتظر شد و ديد که آيا ارزيابی آقای جنتی نيز به حقيقت خواهد پيوست يا نه؟

اگر ارزيابی ايشان درست باشد شايد اکثريت اپوزيسيون ايران برای چنان شرايطی برنامه ريزی نکرده اند، دليلش هم آنکه آرزوی همه ما اين بوده است که ايران اين بار بصورت مسالمت آميز تحول پيدا کند (1).

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

سام قندچی، ناشر و سردبیر

ایرانسکوپ

http://www.iranscope.com

بيست و چهارم آذر ماه 138

9

December 15, 2010

پانويس ها:

1. http://www.ghandchi.com/589-ghiyam.htm


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ