دوشنبه، آذر ۲۹، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-«شبکه اجتماعی» برنده جایزه بهترین فیلم سال آکادمی بین المللی مطبوعات


«شبکه اجتماعی» برنده جایزه بهترین فیلم سال آکادمی بین المللی مطبوعات
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/SatteliteAwards-2010-12-20-112191759.html

در پانزدهمین سال برگزاری مراسم اهدای جوایز «ستلایت» که توسط آکادمی بین المللی مطبوعات API در هتل اینترکنتیننتال شهر لس آنجلس به برندگان آن اهدا شد، فیلم «شبکه اجتماعی» Social Network درباره پیدایش «فیسبوک» ساخته «دیوید فینچر» سه جایزه اصلی از جمله بهترین فیلم درام سال، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباس شده به قلم «آرون سورکین» را از آن خود ساخت.

جایزه سینمایی «ستلایت» در ادامه موفقیت های هفته گذشته فیلم «شبکه اجتماعی» با دریافت جوایز متعدد از سوی منتقدان سینمایی از جمله منتقدان فیلم لس آنجلس، جامعه منتقدان سینمایی بوستون، منتقدان فیلم نیویورک و حلقه منتقدان فیلم سن فرانسیسکو به آن اهدا می شود. این فیلم هم چنین توانسته است جایزه اول هیئت ملی نقد فیلم آمریکا و کانادا را نیز از آن خود سازد.

فیلم «آغاز» یا Inception به کارگردانی «کریستوفر نولان» نیزتوانست جایزه بهترین موسیقی متن فیلم سال را از آن «هانس زیمر» آهنگساز برجسته هالیوود سازد و «والی فایستر» برای فیلم برداری این فیلم عنوان بهترین فیلمبردار سال را بدست آورد. فیلم آغاز برای طراحی و کارگردانی هنری نیز جوایزی دریافت کرد و از لحاظ تعداد جوایز درمقام دوم پس از «شبکه اجتماعی» قرار گرفت.

فیلم کمدی «اسکات پیلگریم علیه دنیا» Scot Pilgrim Vs. The World جایزه بهترین فیلم کمدی سال ٢٠١٠ را از آن خود ساخت و «مایکل سرا» بازیگر نقش اول این فیلم هم به عنوان بهترین بازیگریک نقش کمدی برنده جایزه شد. جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن یک فیلم کمدی یا موزیکال به «آن هاتووی» برای «عشق و داروهای مخدر دیگر» Love And Other Drugs رسید.

دربخش فیلم های درام جوایز سینمایی «ستلایت»، جایزه بهترین بازیگر مرد سال به «کالین فیرث» برای فیلم «نطق پادشاه» اهدا شد و جایزه بهترین بازیگر زن یک نقش دراماتیک به «نیومی راپیس» برای ایفای نقش اول فیلم «دختری با خالکوبی اژدها» داده شد. رقبای «نیومی راپیس» در این رده بندی بازیگرانی چون «نیکل کیدمن»، «آنت بنینگ» و «ناتالی پورتمن» بودند.

جوایز بهترین بازیگرمرد نقش مکمل سال به «کریستیان بیل» برای ایفای نقش در فیلم «مشت زن» و جایزه بهترین بازیگرزن نقش مکمل سال به «جکی ویور» برای فیلم «قلمرو وحوش» اهدا شد.

فیلم «نطق پادشاه» جایزه بهترین فیلمنامه اصل و غیراقتباسی را از آن «دیوید سیدلر» ساخت و فیلم «دختری با خالکوبی اژدها» محصول کشور سوئد جایزه بهترین فیلم سال به زبان غیر انگلیسی یا خارجی به دست آورد.

جایزه بهترین فیلم انیمیشن سال API به فیلم «داستان اسباب بازی ٣» تعلق گرفت.

آکادمی بین المللی مطبوعات در رده بندی بهترین آثار تلویزیونی نیز جوایزی را به برندگان آن اهدا کرد. دو فیلم «تمپل گراندین» Temple Grandin و «شما جک را نمی شناسید» در باره دکتر مرگ، جک کورکیان از شبکه تلویزیونی «اچ بی او» HBO توانستند جوایز اصلی بخش تلویزیون API را به دست آوردند. هم چنین «آل پاچینو» و «برندا واکارو» دوبازیگر اصلی فیلم تلویزیونی «شما جک را نمی شناسید» توانستند جوایز بهترین بازیگر مرد و زن سال «آکادمی بین المللی مطبوعات» را برای ایفای نقش در یک فیلم تلویزیونی از آن خود سازند.

شبکه تلویزیونی «شوتایمز» Showtime's هم از دیگر برندگان اصلی جوایز API بود. سریال The Big C به عنوان بهترین سریال کمدی تلویزیونی و «لورا لینی» ستاره اول آن به عنوان بهترین بازیگر زن نقش اول یک سریال کمدی تلویزیونی شناخته شدند. آلک بالدوین بازیگر تئاتر و سینمای آمریکا توانست یک بار دیگر جایزه بهترین بازیگر مرد یک نقش کمدی تلویزیونی را برای ایفای نقش در سریال «سی راک» 30 Rock از شبکه «ان بی سی» NBC دریافت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ