سه‌شنبه، دی ۰۷، ۱۳۸۹

ریچل پورتمن، نخستین زن آهنگسازبرنده اسکار دررشته موسیقی متن فیلم

ریچل پورتمن، نخستین زن آهنگسازبرنده اسکار دررشته موسیقی متن فیلم
http://www.voanews.com/persian/news/arts/RachelPortman-2010-12028-112562139.html

ریچل پورتمن آهنگساز بریتانیایی تبار و برنده اسکار هالیوود یکی از تنها زنان آهنگسازی است که در پشت بسیاری از موسیقی های فیلم های پرطرفدار هنری و تفکربرانگیز حضوری شاخص دارد. از جمله فیلم تازه «هیچوقت نذار برم» Never Let Me Go که اخیرا با بازیگری «کری مولیگان» و «کیرا نایتلی» برروی پرده سینماها آمد و به شدت مورد توجه هواداران فیلم های متفاوت قرار گرفت.

«پورتمن» موسیقیدان برجسته ای است که علاوه برساختن موسیقی متن فیلم های سینمایی درساختن موسیقی متن فیلم های تلویزیونی نیز دست دارد اما او موسیقی فیلم «هیچوقت نذار برم» را یکی از آثار مورد علاقه خود می خواند:«من واقعا آدم خوش شانسی بوده ام که تا حالا کارهای زیادی بهم پیشنهاد شده اما فکر می کنم به طور طبیعی بیشتر به سوی پروژه هایی مثل این فیلم کشیده میشم.»

ریچل پورتمن ٥٠ ساله در طول نزدیک به سه دهه زندگی حرفه ای و نشستن پشت پیانو، فهرست قابل توجهی از آثار مختلف را ارائه کرده است و هرچند تمایل زیادی به کار روی موسیقی های آرامش بخش و روح نواز دارد اما می گوید همواره به دنبال پروژه هایی است که بتواند در آن توانایی های خود را در ساختن آثار متفاوت به بوته آزمایش بگذارد:«من در سبک های بسیار متفاوتی تا کنون کار کرده ام و از همه این کارها نیز لذت برده ام. کارهای تازه و چالش هایی که در ساختن موسیقی فیلم وجود دارد برایم بی نهایت سرگرم کننده است. مثل فیلم ترسناک «کاندیدای منچوری» که در آن با «جاناتان دم» همکاری داشتم و این موسیقی می بایست بسیار هراس انگیز ودلهره آور باشد. خوب این با کارهایی که قبلا کرده بودم مثل فیلم «شوکولات» تفاوت های عمده ای داشت.»

ریچل پورتمن در سال ١٩٩٦ برای ساختن موسیقی فیلم «اما» Emma برنده جایزه اسکار شد و این نخستین باری بود که یک آهنگساز زن در این رده بندی از جوایز اسکار به دریافت جایزه ای نائل می شد.

پورتمن از نوجوانی به آهنگسازی روی آورد و زندگی حرفه ای او نیز از دوران دانشجویی در دانشگاه آکسفورد آغاز شد. هنگامی که در سال ١٩٨٢ ریچل با دانشجوی دیگری به نام «هیو گرنت» (بازیگر وکمدین انگلیسی) به همکاری در فیلم «ممتاز» پرداخت و به این صورت اولین دستمزد خود را برای ساختن موسیقی متن یک فیلم دریافت کرد.

فیلم«هیچوقت نذار برم» زندگی سه دوست جوان را دنبال می کند که در یک مدرسه شبانه روزی انگلیسی زندگی می کنند و همانجا بزرگ می شوند اما بعدها می فهمند که از آن ها شبیه سازی شده است تا از اعضای بدنشان برای درمان بیماران ثروتمند استفاده شود. این فیلم درام بر اساس رمانی به قلم «کاسو ایشیگورو» ساخته شده که دومین داستان از مجموعه شش رمان این نویسنده به شمار می رود که به شکل یک فیلمنامه درآمده است. اولین رمان او به نام «بازمانده روز» Remain Of The Day در سال ١٩٨٣ به صورت فیلمی با شرکت آنتونی هاپکینز و «اما تامپسون »نامزد دریافت ٨ جایزه اسکار شد.

ریچل پورتمن پیش از این هم برای ساختن موسیقی متن فیلم های دیگر از جمله «قوانین خانه سایدر» Cider House Rules با شرکت مایکل کین، «شوکولات» با شرکت ژولیت پینوش و جانی دپ، نامزد دریافت جایزه اسکار شده، یکی از نامزدهای احتمالی در رده بندی بهترین موسیقی متن سال جوایز اسکار برای فیلم «هیچوقت نذاربرم» به شمار می رود. این فیلم در ماه سپتامبر سال جاری در آمریکای شمالی بر روی پرده سینماها آمد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ