پنجشنبه، دی ۰۹، ۱۳۸۹

اثرات اینترنت و محبوبیت کم نظیرموسیقی پاپ در سالی که گذشت


اثرات اینترنت و محبوبیت کم نظیرموسیقی پاپ در سالی که گذشت
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Popsucess-2010-12-30-112670984.html

سی دی Bad Romance لیدی گاگا که در روزهای آخر سال ٢٠٠٩ به بازار آمد در کم ترین مدت توانست به مقام دوم در فهرست ١٠٠ تک ترانه محبوب نشریه موسیقی «بیلبورد» Billboard برسد. هم زمان این سی دی توانست به نامزدی جوایز«گرمی» رسیده و عنوان بهترین خواننده موسیقی پاپ را نیز از آن «لیدی گاگا» کند. ویدیوی سورریالیستی پنج دقیقه ای که همراه این سی دی پخش شد توانست بیش از ٣١٩ میلیون تماشاگر روی سایت اینترنتی «یوتیوب» پیدا کند و نکته جالب اینجاست که این ویدیو، محبوب ترین ویدیوی سال ٢٠١٠ نبوده است!

«جاستین بیبر» خواننده ١٦ ساله کانادایی تبارکه در وحله اول مادرش با «آپلود» کردن فیلم هایی از هنرنمایی های او روی «یوتیوب »او را به معروفیتی جهانی رساند، امروز یکی از محبوب ترین پدیده های موسیقی پاپ در میان نوجوانان در سراسر جهان محسوب می شود. او تا کنون دوبار به نامزدی جوایز موسیقی «گرمی» رسیده است. از جمله در دو رده بندی بهترین موزیسین تازه از راه رسیده و موزیسینی با بیشترین تعداد تماشاگران ویدیویی روی «یوتیوب»!

ترانه Baby جاستین بیبر با همکاری رپخوانی به نام «لوداکریس» تا امروز بیش از٤١١ میلیون تماشاگر داشته است. این مسئله ثابت می کند که بازار موسیقی وارد مراحل تازه و تجربه نشده ای شده است که هرگز تا کنون سابقه نداشته است.

تاثیرشبکه های اجتماعی

اهمیت اینترنت و به ویژه شبکه های اجتماعی در ایجاد ارتباط میان هنرمندان و مردم هنگامی ثابت شد که نشریه موسیقی «بیلبورد» فهرست تازه ای به نام «لیست ٥٠ نفره شبکه اجتماعی» را به فهرست های موجود خود اضافه کرد.این فهرست شامل نام هنرمندانی است که بیشترین ارتباط های اینترنتی را روی سایت هایی چون «یوتیوب»، «مای اسپیس» Myspace، فیسبوک و «توییتر» با هواداران خود ایجاد کرده اند.

درهمین زمان نام «ریانا» خواننده جوان اهل جزایر کارائیب و سی دی Music Of The Sun او در صدر فهرست ٥٠ نفره شبکه اجتماعی نشریه موسیقی بیلبورد قرار گرفت و او توانست خاطرات تلخ رابطه عاشقانه جنجالی و نافرجامش با «کریس براون» را به دست فراموشی بسپارد. تک ترانه های «ریانا» چهار بار در سال ٢٠١٠ در صدر فهرست بهترین های موسیقی پاپ قرار گرفتند.

یکی از این تک ترانه ها با همکاری «امینم» به نام «عشق و دروغ های تو» بود که به مدت هفت هفته در صدر فهرست «١٠٠ آهنگ داغ» نشریه «بیلبورد» قرار داشت. آلبوم «بهبودی» Recovery امینم که در آن این رپخوان معروف داستان ترک اعتیاد خود را بازگو می کند توانست در آخرین روزهای سال ٢٠١٠ در صدر فهرست بهترین های «ریتم و بلوز»، «رپ» و آلبوم های «دیجیتال» قرار بگیرد.

پرفروش ترین خواننده میانسال جهان

سوزان بویل خواننده میانسال اهل اسکاتلند با آلبوم «هدیه» Gift در صدر فهرست ٢٠٠ آلبوم پرفروش سال ٢٠١٠ قرار گرفت. موضوع جالب توجه در اینجا این است که این آلبوم به جهان پاپ، رپ، یا موسیقی رقص تعلق نداشت. سوزان بویل ٤٩ ساله پس از یک اجرای حیرت انگیز برای تماشاگران یک شوی محبوب در تلویزیون انگلستان به نام «استعدادهای بریتانیایی» از طریق رسانه های اینترنتی یکشبه به معروفیتی جهانی رسید و تا پایان سال ٢٠١٠ او توانست ٩ میلیون نسخه ازآلبوم «رویای من» را به فروش برساند.

موسیقی رقص

در رده بندی موسیقی رقص، تک آهنگ «کشا» Ke$a به نام «تیک تاک» توانست با موفقیت های جاستین بیبر و سوزان بویل برابری کند. کشا که پیش از معروفیت یک بار بدون اجازه وارد خانه «پرنس» ابرستاره موسیقی راک پاپ شده بود تا نواری از نمونه کارهایش را به دست او برساند توانست در نهایت با نخستین تک ترانه خود به مدت ٩ هفته در صدر فهرست بهترین های این رده بندی قرار گیرد.

در سال ٢٠١٠ علاوه بر موسیقی رقص، فهرست های موسیقی مرتبا از ترانه ها و چهره های تازه ای که در شوی تلویزیونی محبوب «گلی» Glee درباره یک عده شاگرد مدرسه موسیقی مورد توجه قرار گرفته است پر و خالی می شدند. یکی از ترانه های این شوی تلویزیونی در ماه اکتبر گذشته توانست رکورد «بیتل» ها را از لحاظ حضور در صدر فهرست گروه های موسیقی محبوب بشکند.

در سالی که گذشت هرچند فروش اینترنتی موسیقی به موفقیت های تازه و چشمگیری دست یافت اما فروش سی دی در مراکز فروش موسیقی دچار شکست های جبران ناپذیری شد. کنسرت ها و تورهای سراسری گروه های مختلف از موفقیت چندانی برخوردار نبودند و برخی از آن ها در طول سال لغو شدند.

درسالی که گذشت جهان موسیقی هنرمندانی چون «لینا هورن» و «تدی پندرگراس» را از دست داد. رپخوان «کیث گورو الام»، راکر«رانی جیمز دیو»، خواننده موسیقی سول «سلمان برک» و خواننده رگه «گرگوری آیزک» نیز درگذشتند و دوستداران جان لنون در سی امین سال درگذشت او، یک بار دیگر یاد او را گرامی داشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ