دوشنبه، آذر ۱۵، ۱۳۸۹

نشست آرژانتين: هر کشور عضو که روند دموکراتيک را زيرپا گذارد از گروه حذف خواهد شد


نشست آرژانتين: هر کشور عضو که روند دموکراتيک را زيرپا گذارد از گروه حذف خواهد شد
http://www.voanews.com/persian/news/Argentina_Democracy-2010-12-06-111369934.html

سران کشورهای اسپانيايی و پرتغالی زبان شنبه در آرژانتين گردهم آيی سالانه خود را با اتخاذ قانونی در مسير دموکراسی به پايان رساندند.

کشورهای شرکت کننده درکنفرانس ايبری – آمريکا که متشکل از کشورهای آمريکای لاتين و کشورهای جزاير ايبری است شنبه در جلسه پايانی کنفرانس سالانه در شهر «مار- دل-پلاتای» آرژانتين قانونی را تصويب کردند که بر طبق آن هر کشور عضو که روند دمکراتيک را زيرپا گذارد از گروه حذف خواهد شد.

۲۲ کشور شرکت کننده در کنفرانس ايبری – آمريکا بر اهميت احترام به نظام قانونی صحه گذاردند. بر طبق شرط جديد، گروه به اتفاق، کشورهای عضو را در صورت اقدام غيردمکراتيک، از جمله کودتا عليه رهبر و دولت منتخب، از گروه کنار ميگذارند.

رييس جمهوری اکوادور، شورش ماه سپتامبر پليس آنکشور را که در اعتراض به حذف مزايا ضورت گرفت، يک قصد کودتا توصيف کرد و گفت: «شورش پليس در ماه سپتامبر يک کودتا در لباس ملبس بود. طرد بين المللی اينگونه اقدام ها، از توطنُه های کودتا جلوگيری ميکند.»

اما رييس جمهوری اکوادور نتوانست اظهارنامه انتقادی از ايالات متحده را در بيانيه پايانی کنفرانس در ارتباط با برخی مدارک فاش شده در ويکی ليکس، درج کند.

چند کشور دست چپی در کنفرانس محتويات برخی مدارک فاش شده ويکی ليکس را رد کرده و آنرا اقدامی توسط ايالات متحده برای ايجاد شکاف ميان رهبران منطقه ای توصيف کردند.

کشورهای شرکت کننده همچنين وعده کردند برای دستيابی به سواد خواندن و نوشتن کامل در کشور های متبوع خود تا سال ۲۰۱۵ به ترويج آموزش و پرورش بپردازند و آموزش دبستانی و دبيرستانی رايگان و سوادآموزی بنيادی اجباری را برای همه شهروندان، برقرار سازند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ