یکشنبه، دی ۰۵، ۱۳۸۹

تسلیحات اتمی تاکتیکی و استراتژیک


تسلیحات اتمی تاکتیکی و استراتژیک
هوشمند میرفخرایی
http://www.voanews.com/persian/news/america/us-russia-2010-12-26-112475244.html

پرزیدنت اوباما و بانوی اول آمریکا، میشل اوباما، که به همراه سایر اعضای خانواده برای تعطیلات کریسمس در هاوائی به سر می برند، از یکی از قرارگاه های سربازان ایالات متحده در هاوائی بازدید کردند.

سفر رئیس جمهوری آمریکا به زادگاهش (هاوائی) در شرایطی صورت گرفت که تنها چند روز پیش سنای ایالات متحده با تصویب دو لایحه در امور داخلی و تصویب «قرارداد جدید کاهش تسلیحات استراتژیک» (موسوم به استارت جدید) پیروزی بزرگی در زمینه سیاست خارجی را نصیب پرزیدنت اوباما کرده بود.

سنای آمریکا این قرارداد را که چندین ماه قبل میان رهبران روسیه و ایالات متحده به امضا رسیده بود، با ۷۱ رای موافق در برابر ۲۶ رای مخالف به تصویب رساند.

به گفته خانم «رز گوته مولر»، مدیر کل کنترل تسلیحات در وزارت امور خارجه آمریکا و بلند پایه ترین مذاکره کننده این کشور در مورد سلاح های هسته ای، مسکو پس از امضای قرارداد استارت جدید توسط رهبران ایالات متحده و روسیه صریحا اظهار کرده بود که «دوما» یا مجلس آن کشور تنها بعد از تصویب پیمان استارت جدید در سنای آمریکا مباحث خود در مورد آن قرارداد را آغاز خواهد کرد.

دلیل این امر تفاوتی است که میان ماهیت مباحث پارلمانی «دوما»ی روسیه با مجلس سنای آمریکا وجود دارد.

به عبارت دیگر، قوه مقننه روسیه در مقایسه با قوه اجرائی در آن کشور از اختیارات و قدرت بسیار کمتری برخوردار است و امضای هر پیمانی توسط دومی، بالقوه و تقریبا به صورت اتوماتیک به معنای تصویب آن توسط اولی است.

در حالیکه، «توازن قوا» بنیانی ترین اصل سیستم سیاسی ایالات متحده است و به همین دلیل قوه قانونگذاری در این کشور در مقایسه با همتای روسی آن از مسئولیت ها و اختیارات به مراتب بیشتری برخوردار است.

به کلام دیگر، حال که سنای آمریکا پیمان استارت جدید را تصویب کرده، به زودی (و احتمالا تا قبل از سخنرانی «وضعیت کشور» در ۳۰ دی ماه توسط رئیس جمهوری آمریکا)، مجلس روسیه نیز آن پیمان را به تصویب خواهد رساند. این روش و تقدم و تاخر در تصویب قراردادها عینا در زمان اتحاد شوروی سابق نیز رعایت می شد.

پیمان جدید «کاهش تسلیحات استراتژیک» (استارت جدید) جایگزین قرارداد سالت یک خواهد شد که در سال ۱۹۹۱ بین میخائیل گورباچف، آخرین رئیس جمهوری شوروی سابق و جرج بوش (پدر) رئیس جمهوری وقت آمریکا به امضا رسید.

کینگزتون ریف، از مرکز مطالعات کنترل تسلیحات در واشنگتن در مورد پیمان استارت جدید و اثرش بر روابط واشنگتن و مسکو می گوید «اعتماد و شفافیتی که این پیمان به روابط دو کشور می دهد، طبعا به همکاری در موارد دیگری، مثل ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای تسری خواهد یافت.»

اکثر قریب به اتفاق تسلیحات هسته ای «تاکتیکی» آمریکا و روسیه در قاره اروپا مستقر است و میراثی است بجای مانده از جنگ سرد میان دو ابر قدرت شوروی سابق و آمریکا. تمام گفت و گوها و توافق های مسکو و واشنگتن در مورد سلاح های هسته ای تا به حال تنها به نوع استراتژیک و از لحاظ نظامی «آرایش شده» آن تسلیحات مربوط است و این پیمان ها در مورد تسلیحات اتمی «تاکتیکی» به اصطلاح سکوت کرده اند.

قرارداد استارت جدید میان روسیه و آمریکا تعداد کلاهک های هسته ای موشک های قاره پیما یا «استراتژیک» دو طرف را تقریبا یک سوم کاهش می دهد، و به عقیده ناظران آگاه مقدمه ای است برای توافق های آتی میان آن دو در مورد تسلیحات اتمی «تاکتیکی».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ