پنجشنبه، دی ۰۲، ۱۳۸۹

بررسی آماری فیسبوک از استاتس های کاربران


بررسی آماری فیسبوک از استاتس های کاربران
http://www.voanews.com/persian/news/arts/facebook-status-2010-12-23-112391034.html

مجله بریتانیایی تایم، «مارک زوکربرگ» موسس فیسبوک را به عنوان شخص سال معرفی کرد. مارک زوکربرگ از آنجا تصویر روی جلد شخص برگزیده سال ۲۰۱۰ مجله تایم شد که بیش از نیم میلیارد نفر در سطح جهان را در شبکه اجتماعی فیسبوک، به یکدیگر مرتبط کرده و نظامی را برای تبادل اطلاعات از زندگی روزانه افراد خلق کرده است.

تقریبا هفت سال پیش در فوریه ۲۰۰۴، مارک الیوت زوکربرگ، دانشجوی ۱۹ ساله دانشگاه هاروارد، در اتاق خوابگاه دانشجویی بر روی ایده خلق فیسبوک کار کرد. آن زمان ایده اولیه وصل کردن دانشجویان کالج ها و دانشگاه ها در یک شبکه اجتماعی مجازی بود، اما اینک فیسبوک، بیش از ۵۵۰ میلیون عضو در سراسر جهان دارد. از هر دوازده نفر ساکن کره زمین، یک نفر عضو این شبکه است، اعضایی که روی هم ماهانه ۷۰۰ میلیارد ساعت از وقت خود را صرف فیسبوک گردی می کنند و در آن به ۷۵ زبان گوناگون می نویسند.

مارک زوکربرگ، در کمتر از هفت سال، یک دوازدهم از جمعیت جهان را در یک شبکه مجازی یگانه گردهم آورد. اگر فیسبوک یک «کشور» بود، از لحاظ جمعیت پس از چین و هند، سومین کشور جهان می شد. مارک زوکربرگ، متولد سال ۱۹۸۴ و یکی از جوانترین میلیاردرهای جهان است.

شبکه اجتماعی فیسبوک در روزهای پایانی سال ۲۰۱۰ در وبلاگ رسمی خود آمار و اطلاعات سالانه ای را درباره کاربران خود منتشر کرده است. فیسبوک می نویسد در سال ۲۰۱۰ بلایای طبیعی و موفقیت های شخصی، بیشترین آمار بروزرسانی، در صفحات اشخاص را به خود اختصاص دادند. اما بیش از هرچیز، اعضای فیسبوک از این شبکه مجازی برای گذران وقت با دوستان و خانواده بهره جسته اند، به طوری که یک رشته حروف اختصاری و کلیدواژه ها را برای نوعی دعوت به معاشرت و تازه کردن دیدارها برای تفریح و وقت گذرانی با یکدیگر طی تعطیلات آخر هفته، اختراع کرده و مورد استفاده قرار دادند.

به گزارش وبلاگ رسمی فیسبوک، اعضای این شبکه اجتماعی به شکل فزاینده ای از عبارات جدید و تازه اختراع شده در «استاتس» یا شرح وضعیت حال خود، استفاده می کنند.

وبلاگ رسمی فیسبوک در پایان سال ۲۰۱۰، بیشترین کلیدواژه های به کار رفته در استاتس اعضای خود را در فهرستی ده گانه مرتب کرده است.

در این تحقیق که گردانندگان فیسبوک نسبت به وضعیت سال قبل تنظیم کرده اند، مشخص می شود که تلاطم رویدادهای جهانی، موجب درگیری مکالمات و مباحث همه گیر و جهانی در فیسبوک شده و کاربران به زبانی مشترک و «آنلاین»، دست یافته اند که از طریق آن فرهنگ عامه را در میان دوستان خود گسترش می دهند.

اتفاقات جهانی
در سال گذشته، چه در زمان تراژدی زمین لرزه هائیتی و یا نجات قهرمانانه معدنچیان شیلی، اخبار جهان توجه جهانیان را به خود جلب کرد. افراد غصه ها، نگرانی ها و امیدهای خود را با یکدیگر درمیان گذاشتند. همچنین در زمان مسابقات جام جهانی، نیمی از استاتس های افراد به مسابقات ورزشی ارجاع داشت.

در نگاه و بررسی آماری فیسبوک به استاتوس کاربران در سال ۲۰۱۰، فهرستی به ترتیب زیر از نظر میزان استفاده در استاتس، بدست آمده است:

۱-HMU

این کلیدواژه که شکل کوتاه شده عبارت Hit Me Up است، به معنای کلمه خودمانی و غیررسمی «بزنگ» در فارسی است که این روزها میان نسل جدید به شکلی گسترده استفاده می شود. HMU در سال ۲۰۱۰ بیشترین استفاده را در بخش استاتس کاربران فیسبوک داشت و در پایان تابستان، ۸۰۰ هزار نفر در روز، این کلیدواژه را در استاتس خود نوشتند. این کلمه تازه ساخت، نوعی دعوت از دوستان برای گذران وقت و تفریح به شمار می رود.

۲- مسابقات جام جهانی
مسابقات جام جهانی، بزرگترین رویداد ورزشی سال ۲۰۱۰ بود و به دلیل حضور جهانی فیسبوک، افراد در خیابان های مجازی تیم های خود را تشویق کردند.

۳- فیلم های سینمایی
در سال گذشته، فیلم های سینمایی نیز از جمله مباحث داغ فیسبوکی بوده است. «داستان اسباب بازی3»، «آلیس در سرزمین عجایب»، «مردآهنی 2» و «اینسپشن» از جمله فیلم هایی بودند که در فیسبوک مطرح شدند.

۴- آی پد و آیفون 4، محصولات جنجالی اپل

در ماه مه، اپل رقیب قدیمی مایکروسافت، با آی پد و آیفون ۴ خود در بازار، یکی دیگر از موضوعات داغ بحث های فیسبوکی را فراهم آورد.

۵- زلزله هائیتی

تاثیر زمین لرزه ۱۲ ژانویه در هائیتی به شکلی گسترده در استاتس های کاربران انعکاس یافت. هرچند بسیاری از کاربران در دوردست ها فاصله از محل زلزله بودند، اما استاتس های آنان حاکی از همدردی، نگرانی و اخبار حادثه بود. بروز کردن استاتس های فیسبوک درباره زمین لرزه هائیتی، یک دقیقه پس از وقوع آن آغاز شد و به دلیل آسیب دیدگی شدید زیرساخت ها در هائیتی، بسیاری از گزارش های دست اول از جمهوری دومنیکن، درهمسایگی هائیتی مخابره می شد. اولین گزارش های دست اول چهار دقیقه پس از وقوع زلزله مخابره شد و چند دقیقه بعد، جهان از خبر آگاه شد.

۶- جاستین بیبر

تب «جاستین بیبر» پیش از سال ۲۰۱۰ آغاز شد اما سال گذشته برای این ستاره موسیقی پاپ ۱۵ ساله، سال شکوفایی بود. این ستاره موسیقی پاپ در ژانویه ۲۰۱۰، پرفروش ترین تک آهنگ خود «بیبی» را منتشر کرد و سپس موزیک ویدئوی او در ام تی وی، موجب جلب توجه بیشتر به این نوجوان هنرمند شد.

۷- بازی های فیسبوکی

بازی ها، یکی از اپلیکیشن های محبوب فیسبوکی است و در سال ۲۰۱۰ بازی Barn Raising یکی از پرطرفدارترین ها بود.

۸- معدنچیان شیلی
داستان ۳۳ معدنچی شیلیایی که برای ۶۹ روز در معابر مسدود شده معدن در زیر زمین گرفتار شدند یکی از موضوعات پر طرفدار بود. مردم جهان شاهد روند تاثیربرانگیر نجات آنان، یکی پس از دیگری از اعماق زمین بودند.

۹- هواپیما
استفاده از کلمه «هواپیما» چیز جدیدی نیست اما در سال ۲۰۱۰ به دلیل انتشار آهنگ محبوب Airplanes و شعر جالب آن، این کلمه در استاتس افراد جا خوش کرد و افراد وقتی به سفر می رفتند، بخشی از شعر این آهنگ را بر استاتس خود قرار دادند که در آن هواپیما به شهاب تشبیه شده است.

۱۰- سال ۲۰۱۱
مانند سال گذشته، افراد به کرات در استاتس های بروز شده خود درباره سالهای عمر صحبت کردند. کاربران فیسبوک، در انتظار رویدادهای شخصی و موفقیت های فردی مانند ازدواج و یا بچه دارشدن، در سال جدید هستند. انعکاس آرزوهای افراد برای سال ۲۰۱۱، بیشتر در ژانویه سال گذشته در استاتس ها خودنمایی کرد هنگامی که افراد سال جدید را بهانه و فرصتی برای نگاه به آینده و کل سال یافتند. با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۰، افراد بیشتر و بیشتر از برنامه های خود برای سال جدید می نویسند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ