پنجشنبه، آذر ۱۸، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-مستند تازه و شگفت انگیزی درباره «بی نظیر بوتو»


مستند تازه و شگفت انگیزی درباره «بی نظیر بوتو»
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Bhutto-2010-12-9-111614909.html

فیلم مستند تازه ای به نام «بوتو» که ازاین هفته نمایش آن در سینماهای لس آنجلس و نیویورک آغاز شده است ، زندگی پرماجرا و درعین حال تاثر برانگیز بی نظیر بوتو، خانواده او و کشورپاکستان را بررسی می کند.

هر داستان پرماجرای تخیلی در مقابل داستان زندگی «بی نظیربوتو» و خاندان پرجذبه اما نفرین شده او کمرنگ می شود و به گفته «طارق علی» فیلمنامه نویس «بوتو» این فیلم مستند « داستانی است که ازتمام عوامل یک تراژدی یونانی برخوردار است».

مستند«بوتو» در یک بررسی چند جانبه و عمیق به ما نشان می دهد که بی نظیربوتو، ازهرلحاظ شخصیتی نیرومند و پرقدرت بوده است. او نخستین زنی بود که توانست رهبری سیاسی یک کشورمسلمان را به دست بگیرد و دو بار به مسند نخست وزیری این کشور از حزب مردم برسد. بوتو در دسامبر سال ٢٠٠٧ دربازگشت از تبعید و در پروسه شرکت در انتخابات نخست وزیری برای دوره سوم در یک حمله تروریستی در راولپندی به قتل رسید.

داستان زندگی بی نظیربوتوهم چون ماجرای زندگی پدر سیاستمدارش، ذولفقار علی بوتو، داستانی مجذوب کننده است. مردی که هنوز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های سیاسی پاکستان شناخته می شود و میراث او برای فرزندانش، ادامه راه سیاسی او بود. مردی که در رویاهایش خانواده سیاسی خود را خاندان «کندی» پاکستان می انگاشت. مقایسه ای که به ویژه از لحاظ فجایع تراژیک، زندگی این دو خاندان را شبیه به هم کرده است. ذولفقار علی بوتو پس از یک کودتای نظامی اعدام شد و سه فرزند ارشد او از جمله «بی نظیر» همگی مرگ هایی خشونت بارو غم انگیز داشته اند.

مستند «بوتو» هرچند مسائل جنجال برانگیز زندگی «بی نظیربوتو» از جمله اتهامات مربوط به فساد مالی او و همسرش را به نمایش گذاشته اما درکل پرتره مثبتی از این زن سیاستمدار به تماشاگر خود ارائه داده است.

«دواین باگمن» و «جانی اوهر»کارگردان های مستند «بوتو» توانسته اند از همکاری و حضور خواهر «بی نظیر»، سه فرزند و همسر او، آصف علی زرداری،رئیس جمهورکنونی پاکستان درفیلم بهره مند شوند. در این فیلم مستند از بخش هایی از نوارهای صوتی هرگز شنیده نشده ای از سخنان «بی نظیر بوتو» استفاده شده است. این نوارها را روزنامه نگاری به نام «لیندا برد فرنک» ضمن نوشتن کتاب شرح حال «بوتو» از زبان خود او به نام «دختر سرنوشت» ضبط کرده است و تا این تاریخ در جای دیگری به صورت عمومی پخش نشده است.

درصحنه های غم انگیز و دردآوری از مستند«بوتو»، فاطمه، دختر «مرتضی»، برادر ترور شده «بی نظیر» از او و شوهرش «زرداری» که ملقب به«آقای ده درصد» است در رابطه با فسادهای مالی در دوران زمامداری «بی نظیر»که درنهایت این زوج را به تبعید کشاند انتقاد می کند.انتقاداتی که تا پایان فیلم از آن هیچگونه نتیجه گیری نهایی نمی شود.

با این همه فیلم «بوتو» بنا برگفته کنت توران منتقد سینمایی لس آنجلس تایمز:«یک دوره فشرده آموزشی برای آشنایی تماشاگر با تاریخ پرفراز و نشیب پاکستان، دومین کشوربزرگ مسلمان جهان و صاحب مهمات جنگی شامل ٨٠ تا ١٠٠ فقره سلاح اتمی است.»

پدر بی نظیربوتو یکی از بازیگران اصلی تاریخ معاصر پاکستان به شمار می رود که دریک مناظره ای بیاد ماندنی در سازمان ملل متحد، عملا توافقنامه این کشور با هند را پاره کرد و هنگامی که پرزیدنت جان اف کندی به او گفت که اگریک شهروند آمریکایی بود می توانست در کابینه او جایی داشته باشد، ذولفقار علی بوتو پاسخ داد:«من اگر یک شهروند آمریکایی بودم الان در جای شما نشسته بودم.»

روزی که «بی نظیر» به دنیا آمد، پدر و مادر او که خواهان فرزند پسر بودند اعلام عزا کردند. اما بی نظیر این مشکل را که سرآغاز مشکلات بی شمار بعدی بود پشت سر گذاشت و درسیاست به مدارج بالا رسید و با پدرش که بنیانگذار «حزب مردم» پاکستان بود به همکاری پرداخت تا جایی که ذولفقار علی بوتو با یک سنت شکنی بی سابقه«بی نظیر» را وارث سیاسی خود خواند.

درگیری شدید با سیاست و مسائل دولتی موجب شد تا«بی نظیربوتو» که فرصتی برای رسیدگی به زندگی خصوصی خود نداشت تن به یک ازدواج قراردادی بدهد. چرا که مجرد ماندن برای یک زن سیاستمدار درپاکستان می توانست از لحاظ حرفه ای برای او پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.

فیلم مستند «بوتو» به تماشاگر نشان می دهد که چگونه این ازدواج قراردادی بین «بی نظیربوتو» و «زرداری» بعدها تبدیل به عشقی عمیق و شورانگیز می شود و بخش هایی از فیلم که در آن با «زرداری» گفتگو شده از لحظات غم انگیز و احساسی فیلم مستند «بوتو» به شمار می رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ