چهارشنبه، آذر ۲۴، ۱۳۸۹

فیروزه خطیبی-مارک زوکربرگ مبتکر «فیسبوک» ، شخصیت سال نشریه تایمز


مارک زوکربرگ مبتکر «فیسبوک» ، شخصیت سال نشریه تایمز
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Timespersonoftheyear-2010-12-15-111937654.html

بنا برگزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، دیوید زوکربرگ، مبتکر و پایه گزار شبکه اجتماعی «فیسبوک» Facebook از سوی نشریه معتبر تایمزTimes به عنوان مرد سال یا برجسته ترین ن شخصیت سال ٢٠١٠ معرفی شد.

زوکربرگ ٢٦ ساله، صاحب یک چهارم سهام «فیسبوک» است و در حال حاضر نه تنها به عنوان جوان ترین میلیاردر جهان بلکه به عنوان یک تازه وارد به دنیای خدمات اجتماعی و نیکوکاری، از مطرح ترین شخصیت های اجتماعی جهان به شمار می رود. زوکربرگ در اوائل سال جاری مبلغ ١٠٠ میلیون دلار به منظور بهبود شرایط مدارس دولتی شهر «نیوارک» در ایالت نیوجرسی به سیستم آموزشی این شهراهدا کرد.

مارک زوکربرگ جوان ترین شخصیت سالی است که مجله تایمز ازسال ١٩٢٧ و زمان گزینش «چارلز لیندبرگ» هوانورد معروفی که در آن زمان ٢٥ سال داشت تا کنون انتخاب کرده است. زوکربرگ دوهفته جوان تر از زمانی است که «ملکه الیزابت دوم» در سال ١٩٥٢و درسن ٢٦سالگی به مقام «شخصیت سال» نشریه تایمز رسید.

فیلم «شبکه اجتماعی» درباره چگونگی پیدایش «فیسبوک» و مبتکر آن «زوکربرگ» روز سه شنبه از سوی دایره منتقدین لس آنجلس، دایره منتقدین سینمایی بوستن و انجمن منتقدان سینمایی رسانه های آمریکای شمالی به عنوان بهترین فیلم سال ٢٠١٠ شناخته شد و در ٦ رده بندی مختلف نامزد جوایز گلدن گلوب شد. این فیلم درحال حاضر برای دریافت این جوایز و احتمالا جایزه اسکار بهترین فیلم سال با اثر سینمایی برجسته ای چون «نطق پادشاه» در حال رقابت است.

هرچند دست اندرکاران شبکه اجتماعی «فیسبوک» با بیش از ٥٠٠ میلیون عضو در آغاز نمایش فیلم «شبکه اجتماعی» امیدوار بودند تااین فیلم توجه خاص تماشاگران را به خود جلب نکند، اما شواهد نشان می دهد که فیلم تا زمان برگزاری مراسم اسکار در ماه فوریه آینده، درمرکز توجه باقی مانده و همچنان نقل محافل و مجامع هنری و سینمایی باقی خواهد ماند.

درفیلمنامه «شبکه اجتماعی» به قلم «آرون سورکین» زوکربرگ به عنوان یک فرد گرسنه قدرت که آماده است تا برای رسیدن به هدف های خود روی همه چیز پای بگذارد معرفی شده است. اما کارگردان فیلم «دیوید فینچر» شخصیت زوکربرگ را در فیلم خود به نابغه ای هوشمند تبدیل کرده است و فردی که ظاهرا حوصله آدم های بی شعور و بی استعداد و معمولی را ندارد.

در ابتدا و با آغاز سروصداها در اطراف فیلم «شبکه اجتماعی» دست اندرکاران فیسبوک و خود «زوکربرگ» هرگز حرفی در رابطه با این فیلم نزدند اما ناگهان در ماه سپتامبر و هم زمان با آغاز نمایش فیلم، زوکربرگ به ناگاه مبلغ صد میلیون دلار کمک مالی خود را به مدارس نیوجرسی اهدا کرد. او هم چنین بیشتر از هر زمان دیگری در اماکن عمومی ظاهر شد و درمجامع عمومی راحت و متکی به نفس به نظر آمد. زوکربرگ در همان هفته اول آغاز نمایش فیلم همه اعضای کمپانی «فیسبوک» را برای تماشای آن به سینمای محل دعوت کرد.

درنهایت فیلم «شبکه اجتماعی» مسئله ای نبود که فیسبوک را بترساند و یا دست اندرکاران آن را مورد تمسخر قرار بدهد. زوکربرگ اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت:«برای من تماشای فیلم از این لحاظ جالب بود که ببینم کجای داستان را درست و یا اشتباهی به تصویر کشیده اند. آن ها تمام تی شرت هایی که من می پوشم را عینا به تن شخصیت اول فیلم کرده اند اما خیلی از مسائل اساسی در این فیلم اشتباهی تصویر شده است. مثلا آن ها نشان داده اند که تمام انگیزه من برای ساختن فیسبوک دستیبابی به دخترها بوده است اما آن ها دوست دختر مرا که از زمان پیش از ساختن فیسبوک تا به حال داشته ام را فراموش کرده و کاملا از قلم انداخته اند!»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ