چهارشنبه، دی ۰۱، ۱۳۸۹

نمايشگاه های مربوط به مراسم ازدواج در هند رونق زيادی يافته است


نمايشگاه های مربوط به مراسم ازدواج در هند رونق زيادی يافته است
http://www.voanews.com/persian/news/India_Weding-2010-12-22-112304204.html

به نظر می رسد در سال های اخير حلقه و انگشترهای نامزدی و ازدواج الماس در ميان زنان هندی محبوبيت زيادی يافته است.

بسياری از عروسهای هندی به جواهرات گران قيمت علاقه زيادی نشان ميدهند. برخی از آنها همچنين دوست دارند تا حدی جشنهای عروسی سُنتی را امروزی تر کرده و برخی از آداب قرن بيست ويکمی را با اين سُنت ها تلفيق کنند.

جشن های عروسی سُنتی در هند تا همين اواخر از دو مراسم گوناگون تشکيل می شد. گام نخست برگزاری «ساگان» يا جشن نامزدی و گام بعدی «شادی» و يا جشن عروسی بود. اما با افزايش سطح درآمدها در ميان طبقه متوسط هند اين روزها جشن های ازدواج به امر بسياری مهمی تبديل شده و برگزاری اين گونه مراسم هم غالبا حدود يک هفته بطول می انجامد.

در نتيجه برپايی نمايشگاه يا غرفه های عرضه محصولات و خدمات مربوط به مراسم ازدواج در هند رونق زيادی يافته است. رنگ لباس عروس در مراسم سُنتی ازدواج در هند معمولاً قرمز يا صورتی بوده و به گونه ای ويژه منگوله دوزی می شود. جواهرات متداول هم معمولا از طلای زرد تشکيل می شد اما اين روند اکنون در حال تغيير است.

در سال های اخير شمار زيادی از جوانان هندی به منظور ادامه تحصيل به کشورهای اروپايی و يا آمريکا سفر کرده و با دنيای مُد در اين کشورها آشنايی يافته اند. طراحان هندی می گويند تاثير مُد غربی در ميان نسل جوان هند بسيار مشهود است.

پروين گويال، طراح جواهرات، ميگويد جواهرات الماس نشان، در ميان جوانان محبوبيت زيادی يافته است. و ادامه می دهد: «هنوز هم طلای زرد محبوب است اما اين روزها بسياری جذب الماس ميشوند. در طراحی جواهرات امروزی زياد از الماس استفاده ميشود.»

مُد هم مانند بسياری ديگر از پديده های اجتماعی در حال تغيير است. به نظر ميرسد اين روزها طلای سفيد و جواهراتی که در ساختن آنها از سنگهای الماس استفاده شده است در ميان دختران دم بخت در هند طرفداران زيادی دارد. خانم گويال می گويد: «در گذشته در طراحی جواهرات بويژه طلای زرد از سنگهای سرخ و قرمز آلبالويی استفاده ميشد. اما اين روزها انگشترها و گردنبندهای الماس بسيار محبوب هستند.»

لباسهای عروس که بيشتر در گذشته به رنگهای سرخ و يا صورتی بود امروزه جای خود را به رنگهای غير متدوال تری مانند هلويی و شرابی داده است. در گذشته لباسهای عروس از پارچه های آهاردار اطلس دوخته می شد. اما امروزه در دوخت آنها بيشتر از پارچه های حرير، پارچه های چروک دار و توری استفاده ميشود.

رامتا راوال طراح فروشگاه «بِلا راگازا» ميگويد: «سليقه دختر ها خيلی عوض شده است. آنها خواستار لباسهای جذاب هستند و از پارچه های سنگين وکلفت خوششان نميآيد. معمولا خانواده های سنتی تر از پارچه های ضخيم و منگوله دوزی شده استفاده می کنند.اما دختران امروزی جنس لطيف و نازک را بيشتر دوست دارند. آنها لباسهای بومی را نمی پسندند و دوست دارند لباسشان هم زيبا و هم راحت و شيک باشد.»

در گذشته تنها لباس مناسب برای عروسهای هندی «ساری» و يا دامن های بلند بود؛ اما اين روزها بسياری از دختران جوان هندی در مراسم ازدواجشان از لباسهای مدرن تر و شيکتر امروزی استفاده می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ