چهارشنبه، دی ۰۸، ۱۳۸۹

جورج کلونی و همکاری باگوگل و سازمان ملل متحد برای جلوگیری از وقوع جنگ های داخلی تازه در سودان


جورج کلونی و همکاری باگوگل و سازمان ملل متحد برای جلوگیری از وقوع جنگ های داخلی تازه در سودان
http://www.voanews.com/persian/news/arts/GeogeClooney-2010-12-29-112621584.html

گروه حقوق بشری علیه کشتارهای جمعی که به همت جورج کلونی بازیگر سرشناس هالیوود پایه گذاری شده است، روز سه شنبه اعلام کرد که با همکاری شرکت اینترنتی گوگل و سازمان ملل متحد وبا استفاده از یک سیستم ماهواره ای، مرزهای سودان شمالی و جنوبی را زیرنظر خواهد گرفت تا پس از رفراندومی که ماه آینده در این کشورانجام خواهد شد از وقوع جنگ های داخلی تازه در این کشورجلوگیری کند.

جورج کلونی مخارج کارگزاری این سیستم ماهواره ای که «سنتینال پراجکت» Centinal Project خوانده می شود را تقبل کرده است. این ماهواره با ارسال تصاویری از منطقه به صورت شبانه روزی این تصاویر را به یک سیستم بررسی و تجزیه و تحلیل به ویژه مسائل حقوق بشری در هاروارد منتقل می کند.

تصاویر ارسالی ماهواره ای و تجزیه تحلیل ها، حضور هرگونه حرکتی در رابطه با لشگرکشی ، ارسال قوای نظامی یا برخورد با غیرنظامیان را برجسته می کند، سازمان ملل بلافاصه گزارشی از آن را منعکس کرده و گوگل هم نتایج آن را روی اینترنت منعکس می سازد.

جورج کلونی در این مورد می گوید:«ما می خواهیم افرادی که به فکر طرح های تازه نسل کشی و جنایت های جنگی دیگری هستند بدانند که جهان چشم بر آن ها دوخته است و هر حرکت آن ها را زیر نظر دارد. جنایتکاران جنگی در تاریکی به کار خود ادامه می دهند اما انجام این جنایات زیر نورافکن رسانه ها کار آن ها را به مراتب مشکل تر می سازد.»

جورج کلونی و دیگر دست اندرکاران این ابتکار تازه معتقدند آثار و علائم هشدار دهنده اولیه می تواند ازعواقب وخیم و خطرناک بعدی جلوگیری کند.

گمان می رود که با رفراندمی که در روز٩ ژانویه ٢٠١١ در جنوب سودان برگزار خواهد شد یک بار دیگر جنگ های داخلی میان سودان شمالی و جنوبی از سر گرفته شود. این رای گیری نتیجه قرارداد صلحی است که در سال ٢٠٠٥ به نزاع و کشمکش های ٢١ ساله ای که بیش از دو میلیون کشته و میلیون ها تن بی خانمان برجای گذاشت پایان بخشد.

دست اندرکاران این پروژه بشردوستانه اعلام کردند که «ماهواره پروژه سنتینال» از امروز(چهارشنبه ٢٩ دسامبر) روی اینترنت کارخود را آغاز خواهد کرد.
http://www.satsentinel.org

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ