چهارشنبه، آبان ۱۲، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-آغاز کار جشنواره سینمایی انستیتوی فیلم آمریکا در لس آنجلس وحضور دو فیلم ایرانی در آن


آغاز کار جشنواره سینمایی انستیتوی فیلم آمریکا در لس آنجلس وحضور دو فیلم ایرانی در آن
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/AFIFestival-2010-11-3-106661958.html

جشنواره سینمایی انستیتوی فیلم آمریکا AFI یکی ازمعتبر ترین جشنواره های سینمایی جهان درهالیوود، کارخود را از روز پنجشنبه چهارم نوامبر آغاز کرده و به مدت ١٠ روز برخی از مهم ترین و مطرح ترین آثار سینمایی جهان که در دو فستیوال «ساندنس» و «جشنواره سینمایی تورنتو» جلب توجه کرده اند را به نمایش می گذارد.

یکی از فیلم های برجسته امسال این جشنواره فیلم«والنتاین غمگین» Blue Valentine یک درام عاشقانه با شرکت «رایان گاسلینگ» و «میشل ویلیامز» است و دیگری فیلمی است به کارگردانی «کوین اسپیسی» به نام «کازینو جک» که شرح حال زندگی جک آبرامف، یک شخصیت کلاش وقمارباز را در محافل سیاسی واشنگتن به نمایش می گذارد. هم چنین فیلم «مرد شرکت» The Company Man ساخته «بن افلک» و درام «تفسیر بارنی» Barney's Version ساخته «پل جیاماتی» و فیلم «ابل» Abel که نخستین کوشش فیلمسازی «دیه گو لونا» بازیگر معروف مکزیکی تبار به شمار می رود.

علاوه بر این ها فیلم انگلیسی «نطق پادشاه» King's Speech با کارگردانی «تام هوپر» که از هم اکنون یکی از نامردهای احتمالی جوایز اسکار ٢٠١١به شمار می رود از توجه خاصی در جشنواره سینمایی انستیتوی فیلم آمریکا برخوردار خواهد شد چرا که بازیگران آن «کالین فیرث» و «جفری راش» در زمان نمایش فیلم حضور یافته و پس از آن به اتفاق کارگردان در یک جلسه پرسش و پاسخ شرکت خواهند کرد.

دربخش فیلم های ویژه فستیوال، تازه ترین فیلم های فیلمسازان برجسته ای چون «جان کمرون میچل»، «جان سیلز» و «ورنر هرزاگ» به نمایش درخواهد آمد.

امسال در فستیوال AFI جمعا ٩٧ فیلم به نمایش درخواهد آمد که از ٦٦ فیلم داستانی بلند و ٣١ فیلم کوتاه ومستند تشکیل شده است. در بخش سینمای جهان ،فیلم «رونوشت برابر اصل» ساخته عباس کیارستمی و محصول مشترک فرانسه، ایران و ایتالیا در کنار فیلم «سوسیالیسم» Film Socialism ژان لوک گدار که محصول کشور سوئیس است به نمایش درخواهد آمد. فیلم های دیگر «شاهزاده مونت پنسیه» از فرانسه و فیلم «عمو بونمی که زندگی گذشته اش را به خاطر دارد» از تایلند هستند که بسیاری از دست اندرکان از جمله منتقدین سینمایی معتقدند عمو بونمی برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار٢٠١١ خواهد شد.

یکی از فیلم های برگزیده بخش فیلم های کوتاه فستیوال امسال، «آکاردئون» ساخته جعفرپناهی است که پیش از این هم در جشنواره سینمایی ونیزو در روز گشایش این جشنواره به نمایش درآمد. در آن زمان شرایط خاص پناهی، به زندان رفتن او و ممنوع الخروج بودنش، باعث جلب توجه بیشتر به این فیلم شد. آکاردئون در واقع بخشی از فیلم بلندی است که بر اساس اصل ١٨ اعلامیه حقوق بشر که آزادی اندیشه، فکر و مذهب را حق هر فرد می داند ساخته شده و ورای مرزها و تفاوت ها حرکت می کند.

فستیوال AFI امسال هم مثل سال های گذشته فرصتی به تماشاگران می دهد که بلیت های تماشای فیلم های مختلف را در طول مدت فستیوال به طور رایگان دریافت کنند. این بلیت ها از چند روز پیش از آغاز جشنواره روی سایت اینترنتی فستیوال در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. بلیت های دیگر جشنواره از جمله شرکت در بخش های ویژه و ملاقات با ستارگان و شرکت در جشن های مختلف فستیوال به مبلغی بیش از پنج هزار دلار به فروش می رسد.

جشنواره AFI امسال هم مثل سال های پیش در چند سینمای مختلف هالیوود برگزار می شود اما محل اصلی نمایش فیلم ها، تئاتر«چینی» گرومن در بلوار هالیوود و تئاترمصری Egyption Theate درهمین شهر است که از قدیمی ترین سینماهای این هالیوود به شمارمی روند.

فستیوال سینماییAFI با فیلم تازه «ادوارد زوئیک» به نام «عشق و مواد مخدر دیگر» کار خود را آغاز خواهد کرد و با آخرین ساخته «دارن آرونوفسکی» کارگردان فیلم برنده جایزه «کشتی گیر» به نام «قوی سیاه» به کار خود پایان خواهد داد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ