چهارشنبه، آبان ۱۲، ۱۳۸۹

تونی موریسون، نویسنده آمریکایی شایسته دریافت نشان لژیون دونور شد


تونی موریسون، نویسنده آمریکایی شایسته دریافت نشان لژیون دونور شد
http://www.voanews.com/persian/news/america/tpni-morrison-03-11-2010-106648733.html

تونی موریسون نویسنده آمریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات شامگاه چهارشنبه طی مراسمی که از سوی وزرات فرهنگ فرانسه برگزار شد مفتخر به دریافت نشان «لژیون دونور»، بزرگترین نشان افتخار فرانسه شد.

فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه که این جایزه را به موریسون اهدا کرد، با اشاره به کتاب «محبوب» اثر موریسون خطاب به وی گفت: «می خواهم بگویم به دیده ما شما تجسم بهترین بخش آمریکا هستید که عشق به آزادی را در رویاهای آکنده از شور و احساسات یافته اید. شما نخستین زن نویسنده آفریقایی آمریکایی هستید که تاریخ دردناک سالهای جدایی نژادی را نوشته اید. شما بزرگترین رمان نویس زمانه اید.»

وزیر فرهنگ فرانسه افزود: همین دلایل به شما امکان داد تا یک بچه سیاهپوست برخاسته از خانواده ای فقیر در اعماق جامعه ایالت اوهایو به بزرگترین رمان نویس زن آمریکا فراروید.»

تونی موریسون پس از دریافت این نشان بزرگ فرانسه گفت: «برای من بسی مایه افتخار است که شایسته دریافت این نشان شده ام.»

تونی موریسون، زاده 1931 ایالت اوهایو در خانواده ای کارگری در ایالت اوهایو به دنیا آمد؛ اما با تلاشی پیگیرانه به تحصیلات دانشگاهی خود در دانشگاه هاوارد، کرنل و یل تا دریافت دکترای ادبیات ادامه داد. او برنده جایزه پولیتزر ادبی آمریکا، نوبل ادبیات و چندین و چند جایزه بزرگ ادبی دیگر شده است.

* آبی‌ترین چشم (۱۹۷۰)
* سولا (۱۹۷۳)
* آواز سلیمان (۱۹۷۷)
* بچه قیر (۱۹۸۱)
* محبوب (۱۹۸۷)
* جاز (۱۹۹۲)
* بهشت (۱۹۹۹)
* عشق (۲۰۰۳)،
* گفتنی ست کتاب عشق با ترجمه شهریار وقفی‌پور و از سوی انتشارات کاروان تهران منتشر شده‌ است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ