پنجشنبه، آبان ۲۷، ۱۳۸۹

يونسکو پنبه زنی در ايران را بعنوان ميراث فرهنگی شناسايی کرد


گزارش: يونسکو پنبه زنی در ايران را بعنوان ميراث فرهنگی شناسايی کرد
http://www.voanews.com/persian/news/UNESCOP_Iran-2010-11-18-108909204.html

نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی يونسکو که وابسته به سازمان ملل متحد است، در نشستی در نايروبی، پايتخت کنيا، پنبه زنی و ساخت نمد های تزئينی در ايران، طب سوزنی در چين و تعداد ديگری از پديده های معروف در ساير کشورها را بعنوان ميراث های فرهنگی شناسايی کرد.

رقص فلامينگوی اسپانيا که با تاکيداتی متفاوت توسط رقاص های مرد و زن اجرا می شود، يکی ديگر از پديده های ديرپا و مشهوری بود که آن را بعنوان ميراث فرهنگی شناخت.

وقتی رييس اجلاس اخير يونسکو در نايروبی رقص فلامينگو را بعنوان يکی از ميراث های بشری اعلام کرد، هيئت اسپانيا شور و شعفی خاصی از خود نشان دادند، و نيکلاس مارتين سينو، سفير اسپانيا در کنيا، نيز گفت، فلامينگو که از رقص کولی های اروپايی در ۵۰۰ سال پيش الهام گرفته و ترکيب ويژه ای از رقص و موزيک را به همراه احساسی قوی به بيننده منتقل می کند.

تعدادی از پيش غذاها، يا بقول روس ها «زاخودسکا؛» به همراه بهترين نوع ميوه ها و و غذاهای اصلی کشورهای اروپائی همجوار با مديترانه هم به دليل آنکه عمدتا از سبزيجات و مواد سالم و کم چربی تهيه می شوند، در فهرست ميراث فرهنگی يونسکو جای گرفت.

اجلاس يونسکو در کنيا ۵۰ پديده را بعنوان ميراث فرهنگی بشر تعيين کرد که طب سوزنی هم يکی از آنها بود. نماينده وزارت فرهنگ چين اين روش مداوای سنتی را، از مظاهر تنوع فرهنگی جهان توصيف کرد.

برخی معتقدند که انتخاب نايروبی بعنوان محل تشکيل اجلاس يونسکو برای تعيين ميراث های فرهنگی جديد بشر، چندان هم بی مسمی نبود، زيرا کنيای تقريبا ۴۰ ميليون نفر جمعيت کشوری در شرق آفريقا ست که با سيستم گسترده ای از مناطق و پارک های حفاظت شده، بصورت يکی از مهمترين و زيبا ترين ويترين های حيات وحش در دنيا درآمده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ