دوشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۸۹

نخستین جشنواره سینمایی اینترنتی زنان مسلمان با حضور فیلمسازان افغان وایرانی


نخستین جشنواره سینمایی اینترنتی زنان مسلمان با حضور فیلمسازان افغان وایرانی
جولی تالبوه - واشنگتن
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Internetfilmfestivalformuslimwomen-1020-11-8-106900449.html

«واندانا سود» فیلمسازجوان هندی تباری است که معتقد است جریان اصلی رسانه ای به همه زنان مسلمان به یک شکل و از یک دیدگاه ازپیش تعیین شده نگاه می کند:«ما امیدواریم این فستیوال بتواند دریچه ای باشد به سوی نگاهی تازه به زنان مسلمان جهان و به نوعی سنت شکنی که پیش داوری هایی که تا کنون در رابطه با این زنان شده را به چالش بگیرد.»

رقابت ها در این مسابقه فیلمسازی اینترنتی که نخستین محل نمایش مجموعه ای از فیلم های کوتاه درباره اسلام و زنان مسلمان به شمار می رود از ماه اکتبرآغاز شده است.اما بیش از هرچیز تمرکز این فیلم ها روی زنانی از هر دین وآئین و باورمذهبی است . زنانی که به صورتی در کشورهایی با اکثریت جمعیت مسلمان زندگی می کنند و هم چنین زنانی که به عنوان عضو یک اقلیت مسلمان در کشورهای دیگر جهان سکونت دارند.

ترتیب فیلم های این جشنواره تازه اینترنتی هنوز دقیقا مشخص نشده است چرا که ارسال فیلم های «دیجیتالی» به فستیوال و ورود به بخش رقابت های فستیوال تا ٢٤ نوامبر (ماه جاری) ادامه دارد. درعین حال ورود به این جشنواره اینترنتی برای همه فیلمسازان از هرجنسیتی آزاد است با این شرط که موضوع فیلم آن ها بر روی مسئله زنان مسلمان متمرکز شده باشد.

صدای امروز زنان

هنگامی که «کاتینکا تاباکارو» وکیل دعاوی حامی حقوق بشر برای نخستین بار خبر برگزاری جشنواره فیلم زنان مسلمان را روی اینترنت شنید فورا با دست اندرکاران این فستیوال تماس گرفت. در ماه ژانویه امسال، تاباکارو به همراه یک بانوی نیکوکار به نام «لسلی ساکس» و چند زن دیگر «صدای امروز زنان» www.Womensviocesnow.org را پایه گذاری کردند. سازمان غیر انتفاعی که در حقیقت حامی اصلی این جشنواره اینترنتی محسوب می شود وکار خود را تحت عنوان «فستیوال فیلم های کوتاه ازصدای زنان در جهان اسلام »آغاز کرده است.

«تاباکارو» می گوید هدف او از ایجاد چنین جشنواره ای ارائه تصویری قابل درک، چند سویه وبی طرف از زنان از تمام ادیان و مذاهب است که زنان مسلمان هم جزئی از آن هستند. ما می خواهیم به مردم جهان نشان بدهیم که زنان مسلمان هم مثل همه زنان دیگر درجهان امروز دائما در حال تلاش و کوشش برای به دست آوردن حقوق شهروندی خودهستند:«زنان مسلمان چه در کشورهای مسلمان و چه خارج از این کشورها فعالیت های خستگی ناپذیر در راه احیای حقوق اولیه خود داشته اند. این یک جنبش اجتماعی مهم در جهان امروز است که ما خواسته ایم از آن حمایت کنیم و حقایق مربوط به آن را برای جهانیان به نمایش بگذاریم.»

به همین دلیل هم ورود به فستیوال اینترنتی زنان فیلمساز برای همه فیلمسازان با هرجنسیتی آزاد است و از مردان فیلمساز هم دعوت شده است تا با فیلم های کوتاه خود در این جشنواره شرکت کنند.

پس از قبولی اولیه، فیلم هایی که برای رقابت به جشنواره ارسال می شوند برای بررسی و ارزیابی در اختیار تماشاگران اینترنتی گذاشته می شوند و پس از آن یک هیئت داوری به طور رسمی به گزینش بهترین فیلم های رسیده با درنظرگرفتن نظرات تماشاگران اینترنتی می پردازد. به این صورت با قرار دادن این فیلم ها برروی اینترنت، مردم از سراسر جهان فرصتی می یابند تا آن ها را تماشا کنند، درباره آن ها اظهار نظرکنند و حتی به آن ها رای بدهند.

تاباکارو معتقد است فستیوال با انتخاب فیلم هایی که نگاهی واقعی و بدون از صافی رد شده به زنان مسلمان و داستان های آنان دارد می تواند صدای این زنان، تلاش آنان در گسترش حقوق زن و دیگر مسائل مهم شرایط زندگی آنان را از درون جهان اسلام به گوش دیگران برساند:«کار ما جستجو و سیاحتی است در قلمرو احیای حقوق زنان و نمایش دست آوردهای این زنان. اما در حقیقت ما یک سازمان غیرسیاسی و غیرمذهبی هستیم و می کوشیم تا از طریق این جشنواره اینترنتی زندگی افرادی را که به صورتی با اسلام ارتباط دارند را به دیگران نشان بدهیم و همین به نظر من یک ابتکار تازه و بی سابقه است.»

مدیرجشنواره در ادامه این سخنان می گوید:«ما همیشه به زنان مسلمان به چشم یک «قربانی» ستم کشیده و زیرحجاب اجباری کشانده شده نگریسته ایم. درحالی که فیلم های این جشنواره به ما روی دیگری از این سکه را نشان می دهد ومواردی که من پیش از آغاز این پروژه هرگز تصور نمی کردم درارتباط با زنان مسلمان وجود داشته باشند.»

فیلم هایی درباره هند

«واندانا سود» فیلمساز هندی تبار ساکن نیویورک ٣٠ ساله است. فیلم مستند ٢١ دقیقه ای که او ساخته است «برداشت های تاکسی: زنان و اسلام» درباره یک زن راننده تاکسی در شهر «مومبای» (بمبئی) است که با مسافران خود در باره مسائل جنجال برانگیزی که در رابطه با حجاب زنان وجود دارد صحبت می کند. این زن فیلمساز معتقد است که فستیوال فیلم های کوتاه روی اینترنت دیدگاه های تازه و روشن بینانه ای از زنان مسلمان در اختیار تماشاگرمی گذارد: «من فکر می کنم این کار بیش از هرچیز زنان را صاحب اختیار و قدرت های تازه می کند.»

فیلم هایی از ایران

آلیسه استپانیان یک زن ارمنی تبار ایرانی است که در طول سه دهه گذشته در ایالات متحده آمریکا زندگی کرده است. فیلم او «رقیه» بر اساس یادداشت هایی است که او از تجربیات خود در طول وقایع انقلاب ١٩٧٩ در ایران نوشته است.

هرچند «استپانیان» یک زن مسلمان محسوب نمی شود اما زندگی درکشور ایران با اکثریتی مسلمان، احساس احترام خاصی در او نسبت به زنان مسلمان هموطنش بوجود آورده است:«شما وقتی از جایی مثل آمریکا به کشوری مثل ایران یا به زنان ایرانی نگاه می کنید، شاید در وحله اول به آن ها به چشم یک بیگانه مرموز، گاه خطرناک و یا حتی ترسناک نگاه می کنید اما وقتی درجایی مثل ایران زندگی می کنید، شما هم یکی از همان مردم هستید و آنجا خانه شماست و هیچ چیز ترسناکی هم وجود ندارد. این همان چیزی است که من خواسته ام در فیلمم نشان بدهم.»

برگزارکنندگان فستیوال می گویند استقبال تماشاگران روی اینترنت از این جشنواره تا کنون بسیارمثبت بوده است. از تاریخ آغاز قبول فیلم ها تا امروز، فستیوال هزاران قطعه فیلم از بیش از٣٥ کشور جهان دریافت کرده است که تعداد ٢٥ فیلم دیجیتالی مستند و کوتاه تنها از کشور افغانستان فرستاده شده است.

تاباکارو می گوید:«این فستیوال فقط به یک منظور خلق شده . برای این که تصویری پیچیده، چند بعدی و تازه از زنان جهان اسلام در اختیار بقیه مردم دنیا بگذاریم. تصویری که دیدگاه ها و پیش داوری های کنونی آنان را به چالش بگیرد چرا که به اعتقاد ما این مسئله برای آینده جهان از اهمیت زیادی برخوردار است.»

فیلمسازانی که می خواهند فیلم های خود را به این جشنواره سینمایی اینترنتی ارسال کنند می توانند تا ٢٤ نوامبر آثار خود را به سایت اینترنتی www.Womensvoicesnow.org ارسال کنند. برندگان این جشنواره علاوه بر دریافت جوایز نقدی فرصتی خواهند یافت تا فیلم هایشان در طول جشنواره سه روزه ای که در ماه مارس در لس آنجلس برگزار می شود به نمایش درآید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ