دوشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-امید جلیلی کمدین بریتانیایی ایرانی تبار در فیلم سنت شکن «کافر»


امید جلیلی کمدین بریتانیایی ایرانی تبار در فیلم سنت شکن «کافر»
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/OmidJalili-2010-11-8-106934254.html

امید جلیلی بازیگر و کمدین ایرانی تبار متولد انگلستان یکی از مطرح ترین چهره های کمدی تلویزیون و سینمای امروز بریتانیا به شمار می رود که در حال حاضربرای نخستین بار درفیلمی که خود تهیه کرده است نقش اول را برعهده دارد.

جلیلی که در حال حاضر در هالیوود مشغول اتمام یک سریال کمدی هشت قسمتی تلویزیونی با شرکت «لاری دیوید» کمدین محبوب آمریکایی است، اخیرا به دعوت «مرکز فرهنگی لونتاین» Leventine Cultural Center (محلی برای معرفی فرهنگ و هنر مردم خاورمیانه به غرب که از سال ٢٠٠١ پس از وقایع حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در شهر لس آنجلس تاسیس شده است ) فیلم تازه و سنت شکن The Infidel یا «کافر» که از تم حساس و مهمی چون دشمنی و عداوت میان مسلمانان و یهودیان برخوردار است را برای نخستین باردر این شهر به نمایش گذاشته است.

فیلم داستان یک مرد میان سال مسلمان و سنتی ساکن لندن است که وقتی به اصل و نسب یهودی خود پی می برد دچار بحران هویت می شود.

امید جلیلی در نقش محمود نصیر مسلمان معتدل انگلیسی، یک روز ضمن تمیز کردن خانه مادرش که به تازگی درگذشته است به اسناد و مدارکی دست می یابد که ثابت می کند او درحقیقت یک یهودی زاده است که توسط یک زوج مسلمان به فرزندی قبول شده است. این راز در بدترین موقعیت و در شرایطی افشاء می شود که تنها پسر محمود می خواهد از دختر یک رهبر اسلامی افراطی و تندرو خواستگاری کند.

کمدی از نوع امید جلیلی در فیلم هنگامی کاملا تجلی می کند و به اوج می رسد که شخصیت «محمود» بدون آن که مسئله را با همسر و پسرش در میان بگذارد می کوشد تا بفهمد «یهودی» بودن چه معنی و مفهومی دارد واین کار را با کمک یک راننده تاکسی یهودی- آمریکایی شهر لندن به انجام می رساند و فیلم از این به بعد وارد یک سری جریان های تازه و ماجراهای طنزآمیزو خنده آوری می شود که در نهایت هم به دور از هرگونه نتیجه گیری با پیامی مثبت به پایان می رسد.

فیلمنامه «کافر» را «دیوید بدیل» نوشته و کارگردانی کرده است. بدیل یکی از نویسندگان موفق سریال هفتگی کمدی و انیمیشن «ساوت پارک» South Park به شمار می رود. این فیلم که توسط شرکت «ترایبکا» Tribeca در نیویورک پخش شده است یکی از پر فروش ترین فیلم های کمدی سال گذشته انگلستان به شمار می رود که از ماه آینده دی وی دی آن نیز برای پخش آماده می شود.

جلیلی که از یک پدر و مادر بهائی ایرانی در چلسی لندن به دنیا آمده است پس از پایان تحصیلات در مدرسه هلند پارک این شهر در «کولرین» ایرلند شمالی در دانشگاه اولستر به تحصیل زبان انگلیسی و تئاتر پرداخت.

امید با موفقیت چشمگیری که در صحنه کمدی استند آپ در انگلستان و کشورهای مختلف به دست آورد توانست در فستیوال حاشیه ای ادینبورگ در سال ١٩٩٥ در نمایش «پسر صاحب مغازه» نقش یک کبابی قد کوتاه و چاق را بازی کند.

او سپس در ایرلند، دانمارک، کانادا، آلمان و آمریکا برنامه های کمدی پرطرفداری را اجرا کرد و در شبکه اچ بی او در برنامه ٢٢ قسمتی ویژه ای به نام «ووپی» همبازی «ووپی گلدبرگ» کمدین معروف آمریکایی شد. بعدها نیز به مدت دو سال به اجرای شوی تلویزیونی خود به نام «امید جلیلی» در تلویزیون بی بی سی پرداخت.

امید جلیلی در پایان جلسه نمایش فیلم «کافر» در لس آنجلس، در یک گفتگوی ویژه با صدای آمریکا درباره فیلم تازه خود می گوید: «داستان فیلم از همان لحظه اولی که آن را شنیدم برایم بی نهایت جالب بود. یعنی خیلی ساده : مسلمانی که می فهمد یهودی است! و من فورا احساس کردم این می تواند یک ایده کمدی عالی باشد و فکر کردم می توان تمام آن عواملی که یک کمدی خوب، هوشمندانه و در عین حال هیجان انگیز لازم دارد را در آن گنجاند.»

امید جلیلی می گوید:«من به عنوان یک کمدین همیشه به دنبال موضوع هایی هستم که کمی بیشتر از یک جوک خنده دار بوده و حتما پیامی هم به همراه داشته باشد یعنی آموزنده باشد و افکار آدم ها را به مراحل بالاتری سوق بدهد. برای همین هم این فیلم از آن نوع کمدی هایی است که به قلب و روح خود من بسیار نزدیک است.»

با این همه فیلم «کافر» با بودجه کوچک یک میلیون پوندی به امید جلیلی فرصتی داده است تا برای اولین بار در بخش هایی از این فیلم بازی دراماتیک و جدی تری را هم عرضه کند. او در این باره به صدای آمریکا می گوید:« اغلب مردم نمی دانند که من یک آدم خیلی جدی هستم . کمدی استندآپ هم چون مردم فکر می کنند من بامزه هستم یک وسیله ی کاری برای من به شمار می رود. درحقیقت در فیلم کافر من نقش یک مرد مسلمان پاکستانی را بازی می کنم که هرچند شرایطش موجب خنده دیگران است اما خودش در وضعیت اسفناکی قرار گرفته و من برای اینکه بتوانم جنبه های واقعی تری به این شخصیت بدهم این نقش را در بعضی از قسمت های فیلم خیلی جدی بازی کرده ام»

امید جلیلی روی مسئله پیامی که فیلم به همراه دارد تکیه می کند:« درحقیقت این فیلم یک پیام کلی دارد و آن هم این است که دریک جامعه بالغ و به رشد رسیده ابتدا باید به جنبه های شوخی آمیز هرمسئله ای نگاه کرد. من به عنوان یک فرد بهایی معتقدم در ساختار این جهان خالقی وجود دارد به نام خدا که همه افراد بشر را خلق کرده و همه را هم به یک اندازه دوست دارد. به نظرمن همه ادیان درحقیقت یک حرف را می زنند و مثل بخش های مختلفی از یک کتاب واحد هستند. بنا براین این ادیان مختلف باید موجب نزدیک ترشدن افراد به یکدیگر باشند و نه باعث جدایی آن ها از هم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ