جمعه، آذر ۰۵، ۱۳۸۹

گزارش: نهادهای محيط زيست با کاربرد مواد شيميايی خطرناک در اسباب بازی های کودکان مقابله می کنند


گزارش: نهادهای محيط زيست با کاربرد مواد شيميايی خطرناک در اسباب بازی های کودکان مقابله می کنند
http://www.voanews.com/persian/news/Environment_Toys-2010-11-26-110794434.html

يک سازمان پژوهشی- زيست محيطی حفظ منافع عمومی در آمريکا می گويد هنوز بسياری از اسباب بازی هايی که در فروشگاه های اين کشور فروخته ميشود حاوی مواد شيميايی خطرناک هستند.
اين گروه در ۲۵ اُمين گزارش سالانه خود به خطرات اسباب بازيهايی که والدين برای کودکانشان خريداری می کنند اشاره کرده است.
سازمان دولتی ايمنی محصولات در آمريکا دارای نگرانی های مشترکی با اين گروه است اما مسؤلان صنايع ساخت اسباب بازی اين اتهامات را رد کرده اند.
سازمان پژوهشي- زيست محيطی حفظ منافع عمومی در آمريکا پس از ۲۵ سال پژوهش با فراخواندن ۱۳۰ اسباب بازی نقص دار يا خطرناک و اقدامات قانونی می گويد ايمنی اسباب بازی ها هنوز يک موضوع مهم محسوب ميشود.
در نتايج آخرين پژوهش اين سازمان که در واشنگتن منتشر شده به موضوعاتی مانند استفاده از رنگهای سمی و مواد شيميايی خطرناک در توليد اسباب بازيها و همچنين توليد بازيچه های بسيار کوچک که برای کودکان خطرناک هستند، اشاره شده است.
اليزابت هيچکاک، مدافع سلامت (ايمنی) عمومی اين سازمان، می گويد: «اسباب بازيهايی را که از فروشگاه های کشور خريداری کرديم به يک آزمايشگاه فرستاديم. آزمايش ها نشان ميدهد اين محصولات حاوی مواد سرطان زای سُرب و آنتيموُان هستند که برای روکش از آنها استفاده ميشود. در اين دستبندها ۱۲ واحد آنتيموان در هر يک ميليون يافت شده که سرطان زا است يعنی ۲۰ برابر حد مجاز.»
نتايج آزمايشها همچنين از وجود ماده تالئين يا رنگيزه های شيميايی در اين اسباب بازيها خبر ميدهد که برای نرم کردن پلاستيک از آنها استفاده می شود. اين ماده تاثيرات منفی فراوانی به ويژه بر سلامت کودکان، داشته است.
خانم هيچکاک به يک عروسک اشاره کرده و می گويد که «حاوی دو ماده از ۶ ماده شيميايی موجود در تالئين است. ميدانيم که بچه های زير ۳ سال همه چيز را در دهان خود می گذارند. دولت در يک سال گذشته بيش از نيم ميليون اسباب بازی و کالاهای مورد استفاده کودکان را که حاوی سُرب بودند و همچنين بيش از ۱۲ ميليون محصولات ديگر را که حاوی ماده سرطان زای کادميم بودند فراخوانده است.»
اين پژوهش نشان ميدهد که اسباب بازی ها علاوه بر خطرات مواد شيميايی خطرات ديگری مانند خفگی را متوجه کودکان می کنند.
جنيفر تپر نزديک بود جک پسر يک ساله خود را که تکه کوچکی از اين قطار را قورت داده بود از دست بدهد. وی می گويد «متوجه شدم جَک يه تکه قرمز رنگی از قطار را داخل دهان خود گذاشت و در عرض چند ثانيه آن را قورت داد.»
رابرت اَدلر از کميسيون دولتی ايمنی محصولات در آمريکا ميگويد اين موضوعات سازمان او را نگران کرده است اما متاسفانه آنها دارای امکانات کافی برای آزمايش يکايک محصولات مورد استفاده کودکان نيستند. وی اضافه می کند که «سازمان ما مسئوليت نظارت بر مواد شيميايی خطرناک را بر عهده دارد اما از امکانات کافی برای آزمايشات مستقل و پژوهش بر روی اين مواد برخوردار نيست. هر چه اطلاعاتمان در اين مورد بيشتر ميشود مشکل هم جدی تر به نظر ميرسد.»
وزارت بازرگانی آمريکا ميگويد ۸۵ درصد از اسباب بازيهايی که در بازار آمريکا فروخته ميشود در خارج توليد شده است، مثلاً محصول ساخت چين است. انجمن صنفی توليدکنندگان اسباب بازی ميگويد نگرانی در اين زمنيه وجود ندارد.
اِستيسی لِستنر سخنگوی اين انجمن می گويد: «مصرف کنندگان بايد بدانند امروزه اسباب بازيها از هر زمان ديگر امن تر هستند.»
تفاوت قانونی ميان تعريف واژه «اسباب بازی» و ديگر «محصولات برای کودکان» تدوين مقررات در اين زمينه را پيچيده تر ساخته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ