دوشنبه، آبان ۱۰، ۱۳۸۹

رابرت پلنت خواننده «لد زپلین» گروه قدیمی بسته جوی را با یک آلبوم تازه زنده می کند


رابرت پلنت خواننده «لد زپلین» گروه قدیمی بسته جوی را با یک آلبوم تازه زنده می کند
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Robertplant-2010-11-1-106460388.html


سال ها پیش از آنکه «رابرت پلنت» خواننده، آهنگساز و ترانه سرای انگلیسی گروه معروف «لدزپلین» Led Zeppelin را پایه گزاری کند، او عضو یک گروه موسیقی بلوز به نام «بسته جوی » Band of Joy بود. امروز با گذشت بیش از٤٠ سال «پلنت» آلبوم تازه ای را با بازسازی محبوب ترین ترانه های گروه «بسته جوی» و با همکاری دو خواننده و آهنگساز برجسته این گروه، «دارل اسکات» و «پتی گریفین» به بازار عرضه کرده است.

رابرت پلنت که ٦٢ سال دارد کمی نرم تر از گذشته و دورانی که با «لدزپلین» همکاری داشته است می خواند. آلبوم تازه «بسته جوی» نموداری است از شیوه خوانندگی قدیمی «رابرت پلنت» که با ظرافتی بی سابقه با موسیقی «بلوگراس» و صوت های مردمی دیگر ادغام شده است و نمونه ای از آن در آلبوم برنده جایزه گرمی «شن های برجسته» Raising Sand با همخوانی «آلیسون کراس» با شیوه ای موسوم به «ریتم با هاوس» که بیشتر از جنبه های «بلوز» موسیقی راک سال های نخست «لدزپلین» برخوردار است شنیده می شود.

ترانه های آلبوم تازه «بسته جوی» یک درهم آمیزی است از سه موسیقی «کانتری»، «راک» و «فولکور». حتی بخش هایی از آن میکس تازه ای است از شیوه موسیقی «آر اند بی» R&B به شیوه باربارا لین، خواننده تکزاسی تباری که در دهه ٦٠ میلادی ترانه «نمی توانی عشق مرا بخری» او به معروفیتی جهانی رسید. ترانه ای که پاسخی موزیکال به ترانه معروف «نمی توانی برایم عشق بخری» Can't Buy Me Love بیتل ها بود و در زمان خود با ادغامی از موسیقی «کانتری» با موسیقی «راک» تبدیل به یکی از محبوب ترین ترانه های روز شد.

آلبوم تازه «بسته جوی» توسط «رابرت پلنت» تهیه و سرمایه گذاری شده و نوازنده گیتار، بادی میلر، که در تور آخرین کنسرت رابرت پلنت با آلبوم «شن های برجسته»، آلیسون کراس و ارکستر او را هدایت می کرد در آن نواخته است.

بادی میلر هم چنین بر روی چند آهنگ این آلبوم ترانه هایی خوانده است. ازجمله ترانه «دوباره عاشق شده ام» که نخستین بارتوسط گروه گمنامی از اهالی شیکاگو به نام «برادران کلی» خوانده شده است. پلنت و میلر با همکاری یکدیگر ترانه اصلی «بسته جوی» را به شیوه همخوانی های «گاسپل» یا موسیقی کلیسایی سیاهان آمریکا خوانده اند و «دارل اسکات» هم آنان را همراهی کرده است.

البته تمام ترانه های آلبوم تازه «بسته جوی» از تک ترانه های گروه های ناشناس آمریکایی گرفته نشده است. بلکه ترانه های تازه ای نیز توسط خود «رابرت پلنت» و گاه با همکاری «بادی میلر» آهنگساز دیگری که در تهیه این آلبوم دست داشته ساخته شده و به این مجموعه اضافه شده اند. رابرت پلنت می گوید این کار با تشویق همکار دیگر او آهنگساز و خواننده «پتی گریفین» انجام شده است.

درآلبوم تازه «بسته جوی» دو چهره اسطوره ای راک اند رول، ریچارد تامپسون و لیندا تامپسون نیز حضوری شاخص دارند. ترانه «خانه کارت بازی» Housr of Cards در این مجموعه گنجانده شده است که خود رابرت پلنت آن را «یک ترانه کامل با اشعاری بی نظیر» خوانده است.

رابرت پلنت، معروفیت خود را از خوانندگی و آهنگسازی در گروه «لد زپلین» به دست آورد که در دهه هفتاد و هشتاد میلادی از معروف ترین گروه های راک اندرول جهان محسوب می شد. او هم چنین آثار فردی موفقی را نیز در کارنامه خود دارد و نام او در فهرست صدنفره بهترین خوانندگان «هوی متال» در مکان اول قرار دارد.

رابرت پلنت و دیگر اعضای گروه «لد زپلین» در ژانویه سال ٢٠٠٣ به «تالار مشاهیر راک اندرول» راه یافتند.

رابرت پلنت که زاده شهرک کوچکی به نام «وست برمویچ» انگلستان است از کودکی به خوانندگی علاقمند بود. او در این مورد گفته است:«زمانی که بچه کوچکی بودم در شب کریسمس پشت پرده اطاق مخفی می شدم و ادای «الویس» را در می آوردم. این تنها خاطره مهم زندگی من از آن دوران است و من تا جایی که به یاد دارم همیشه می خواسته ام دقیقا همان نقش را بازی کنم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ